Annons:
Etikettmetafysik
Läst 3859 ggr
[freddemalte]
2012-06-10 10:46

Existens - ontologins svarta hål

Det mest grundläggande och givna i våra liv är att vi existerar. Att världen överhuvudtaget finns. Det är på sätt och vis vår utgångspunkt, ett nödvöndigt villkor för oss alla. Men är existensen som sådan möjlig att förstå? Är det en paradox? Är det absurt i någon mening eller hur förhåller man sig rent intellektuellt till att allt är? Varför finns världen? Verkligheten? Är världen evig eller begränsad? Många frågor dyker upp! Försök att läsa följande artikel som är publicerad på ett amerikanskt filosofiforum (i vilket jag är aktiv skribent) och återkom gärna med din syn på detta: http://articles.philosophyforums.com/links/the_paradox_of_existence-17.html Hälsar Fredrik

Annons:
Moonwing
2012-06-12 14:37
#1

"Det mest grundläggande och givna i våra liv är att vi existerar. Att världen överhuvudtaget finns."

..Det är jue tur vi tror de'…Flört-Annars hade vi nämligen inte haft någon utgångspunkt alls, är det inte det som är meningen med existensen?

Om vi börja försöka logiskt förklara hit å dit (vilket jag själv ägnade några årtionden med att göra)-tror jag vi biter oss själva i svansen..

…-även om sätten på hur vi utrönar livsåskådningsfrågor är ett bra sätt för "själen att växa"!

Men jag tror det är farllgt att fasta i "sitt eget inre samtal", en fundering över "mitt sammanhang i sammanhanget" kan bli till en snara för en själv, för sin andliga utveckling (ta nu inte detta som något neg. mot trådämnet, som är mycket nyttigt å diskutera).

Man kan när man (tror sig)-ägna sig åt andra andliga/filosofiska ämnen, komma på sig själv med AHA-upplevelser gällande tex existensen,…

..-så,..-eftersom allt "hör samman"!..-men kanske måste ses ifrån flera perspektiv för att kunna förstås i sitt stora sammanhang.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[freddemalte]
2012-06-12 15:00
#2

Hej Moonwing

Roligt att läsa dina tankegångar kring detta! Ja att fastna i saker, vad det än vara månde, är sällan något fördelaktigt. Att ha distans till olika funderingar är nog nyttigt. Att se det som en slags lek, som att sitta med Rubik´s kub. Inte är det något bra att sitta med den hela tiden och intet göra något annat - å andra sidan kan det nog göra lite gott att sitta med den iblan ;-)

Moonwing
2012-06-12 15:06
#3

SkämsSkrattande..precis,men det var inte mening att "döda tråden"-du får ursäkta mig, jag har en dåli'tendens till det ibland..Cool

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[freddemalte]
2012-06-12 19:09
#4

Ha ha! Vad gäller just forumtrådar så tror jag faktiskt på reinkarnation! Cool

Moonwing
2012-06-12 22:15
#5

Tungan uteSkrattandeFlört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[Cleopatra]
2012-07-05 00:12
#6

Egentligen vet vi ingenting. Lika lite som myrorna som går längs vägen vet om oss, så lite vet vi om "alltet" och "existensen".

Att vara medveten om vår omedvetenhet är lösenordet till att förstå att allt både finns och inte finns. Samtidigt.

På samma sätt beter sig tiden. Den finns samtidigt hela tiden men vi kan inte greppa det.

Våra hjärnor är utformade efter vår miljö för vår överlevnad och de stora frågorna förblir olösta och våra sinnen greppar det vi behöver men vi kan inte ta intryck av allt omkring oss. Det finns dimensioner vi inte kan uppleva.

Annons:
Moonwing
2012-07-11 15:25
#7

..då kommer man in på frågan om "hur vi vet/uppfattar saker", ..-eftersom vet vi inte ens kanske vet hur vi gör det..Flört..

-kanske anar vi bara, kanske är vårt fysiska hölje skapat endast som en radiomottagare med batteri..dvs, vi byter "mottagaren" mot något bättre "verktyg", när vårt behov av att göra så kräver det..kanske är det det som vi kallar liv/död?Tungan ute

Kanske är vår existens är en serie av många "använda höljen"? (inte endast i denna dimension)

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Geru
2012-07-23 23:51
#8

Världen finns för den blev skapad för några miljader år sedan. Att vi sen lyckats ta oss hit är ju rena snor-turen så det står härliga till:p

Och, ur en filosofisk synpunkt spelar det ingen roll om världen finns eller inte, så länge jag tror att den finns :)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Moonwing
2012-07-24 00:25
#9

"Aart Van Der Leeuw uttryckte det kortfattat, "Mysteriet i livet är inte ett problem som ska lösas, utan en verklighet som ska upplevas."

"I själva verket, oavsett om vi inte löser någonsin livets mysterium, universum och allt kan vara helt irrelevant. Uppenbarligen finns det fortfarande en hel del mer vi kan lära om livet, och i processen, om oss själva."

Ovanstående citat är hämtat ifrån trådskaparens länk(rekommenderas)

Det är nog som du säger Geru, att i det stora, kan väl rollen om vad etablissemanget tycker och tänker, kanske inte spela den viktiga roll som frågan har för oss själva som individer.

Jag är ju utav den meningen att vi genom vår granskning av det yttre även kommer till förståelse om det inre-som ett litet barn som växer upp, och som måste smaka och ta på allt som syns och hörs..i vilken grad detta sker, är ju mycket individuellt.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Geru
2012-07-24 00:27
#10

#9 Klart man är nyfiken på allt och vill veta mer. Men om man ska ifrågasätta sina sinnen, och vad som är verkligt och inte, så försvinner ju alla begrepp om vad som är.

Jag är nyfiken på saker på utsidan och på insidan:)

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Moonwing
2012-07-24 00:44
#11

Ja, man rent praktiskt kan man ju inte ifrågasätta allt på en gång..då hamnar man nog rätt snabbt in i en psykos..

Men har man en nyfiken natur, kan man ju inte låta bli att ifrågasätta i princip allt-även om det inte sker vid ett och samma tillfälle.

Vi är (rent fysiskt) uppbyggda så, att vår förståelse för saker ökar när vi får erfarenhet om dem. därför är det i princip rent omöjligt att bara "fatta"!, som en del säger att de gör, när de fått en andlig upplevelse eller liknande.

Jag hade själv en NDU, om det nu var en sån..-å jag fattar själv inte hur det gick till..-men plötsligt "förstod" jag sammanhang, och denna händelse kom att påverka hela min inställning till min existens. Fortfarande idag, förbryllar upplevelsen mig..

Man kan ju tro att man stannar där och bara blir lycklig med det..men jag som egentligen är en rätt stor skeptiker och realist innerst inne, var plötsligt i behov att söka efter svar på denna underliga upplevelse..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: