02 TEORETISK FILOSOFI

Vad är värdefullt?

2012-06-29 20:50 #0 av: dolfen

Ja. Vad anser Du vara värdefullt?

Kan man exempelvis välja ut endast en sak är viktigast/värdefullast?

Glad

Anmäl
2012-07-03 13:57 #1 av: [Morfalum]

#0 Rent spontant saker en person lagt ner mycket tid och vilja på. De blir liksom "själens" produkter, jaget manifesterat i världen. Har för det mesta respekt för allehanda ting som är välgjorda, väl grundade, produkter som är nyttiga vad det än må vara, vapen likväl som vackra målningar.

Nyttan skulle jag nog säga vara det mesta värdefulla för mig. Våra liv bygger på att överleva rent materiellt och att utvecklas, hitta bättre sätt att överleva. Vad som leder till dessa mål är nyttighet. Glad

Was ist ist, was nicht ist ist möglich!

Anmäl
2012-07-05 00:04 #2 av: [Cleopatra]

Skönhet.

Anmäl
2012-07-07 17:35 #3 av: dolfen

Om man zoomar ut litegrann, så man ser på vår jord, Tellus (Wikipedia) och allt liv som finns här... Är människan viktigast (eller kanske ett ont måste)?

#1 - Jag själv kan uppskatta exempelvis ett verktyg som är ergonomiskt och fungerar perfekt för sitt ändamål.

#2 - Skönhet. Visst! Skönhet är förgängligt, och kanske därför värt att uppskattas!? En blomma på toppen av sin utveckling, är samtidigt i början på sitt förfall.

Även det där verktyget, som jag skriver om, har sin skönhet.

Anmäl
2012-07-07 19:32 #4 av: [Morfalum]

#3 Det beror helt på vad du menar med viktigt. Viktig ur ekologisk synpunkt, viktig för vem?

Rent generellt skulle jag inte säga att vi är viktiga utan tvärtom, att vi finns över hela jorden bevisar att vi rent funktionellt inte tillhör ett särskilt ekosystem, domesticering och odling visar vårat oberoende och vår frånkoppling från naturliga ekosystem tänker jag. I dagsläget skulle ju moder jord må bättre om människan bara gick upp i rök.

Vi är viktiga för oss, människor är viktiga för människor och vissa andra djur. Andra människor ger människan och andra djur möjlighet till gemenskap och trygghet. Glad

Was ist ist, was nicht ist ist möglich!

Anmäl
2012-07-11 16:43 #5 av: Moonwing

En rofylld själGlad

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2012-07-12 16:52 #6 av: dolfen

#5 - Att vara säker i sig själv kan ge ro och att befinna sig i en rofylld miljö kan ge ro.

Stress har en negativ inverkan på vårt fysika och psykiska välbefinnande.

Fast ibland kan (lagom mycket) stress vara positivt.

Anmäl
2012-07-12 20:39 #7 av: Moonwing

Jupp håller med dig, är man väl grundad och balanserad som individ, får man så mycket annat på köpet=en god livscirkel har uppstått..-som ringarna på vattnet, leder till andra goda ting!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

Anmäl
2012-07-13 19:14 #8 av: dolfen

Hur viktig är humorn?
Kan man säga att humorn ibland kan vara livsviktig?

Anmäl
2012-07-14 15:57 #9 av: suddis

Ett gott skratt förlänger livet,hur det nu än må vara så påverkas vi av humorSkrattande.I både positiv eller negativ riktning,en lagom dos skratt humor är inte helt fel för dagen.

Det finns flera olika sorters humor oxå.beroende på vad vi gillar förstås.

Anmäl
2012-07-14 16:28 #10 av: dolfen

#9 - Jag tror faktiskt att vetenskapen har kommit fram till att det talesättet (se #9) stämmer. Glad

Ett annat talesätt som jag däremot inte kan hålla med om,
är "Skadeglädje är den enda sanna glädjen". (Eller hur det nu sägs?)

Skadeglädje är för destruktivt för min smak.

Anmäl
2012-07-14 16:37 #11 av: suddis

#10 Instämmer helt med dig om skadeglädje.

Anmäl
2012-08-16 14:16 #12 av: ixtab

Kärleken är värdefull

Anmäl
2012-10-16 14:31 #13 av: amandakylen

Ja, det beror ju helt på, beroende på för vem eller vad.

Att humor skulle vara livsviktigt är ju en total egoistisk tanke som människa då det utlöser endorfiner och därför får oss att må bra. Då kan man lika gärna säga att extasy är mest värdefullt.

Jag går just nu igenom en fas där jag har svårt för männsikor och allt som har med dem att göra, då det enda vi åstakommit är destrukton.

För mig är allt det som inte har med människan att göra värdefullt. Naturen, universum, det som vi inte rört och förstört.

Anmäl
2012-10-16 21:00 #14 av: dolfen

#13 - Jag tror att man bör se både vad som är positivt och vad som är negativt i en fråga, om man strävar efter en korrekt bild.
Människor har gjort massvis, både stora och små, bra saker! Glad

Att själv kunna ge sig positiv stimulans genom att tänka (bland annat och exempelvis) humoristiskt på tillvaron, tycker jag är värdefullare än alternativet.
(Sedan finns det ju även "serveringsfärdig" humor att tillgå.)

Det kan det vara lättare vissa gånger och svårare andra gånger att tänka positivt.

Anmäl
2012-10-16 22:31 #15 av: amandakylen

Ja, människan har gjort mycket bra, de har gjort saker bättre efter ett förfall som i första början skapades av människan. Om du har ett exempel där det inte är så så vill jag gärna höra!

Självklart är det sedan värdefullast för mitt välmående att jag kan skratta och ha roligt, men för mig betyder det inte mycket när jag vill så mycket mer, slippa leva i ett samhälle med enorm konsumationshets, känna mig nära till natur och djur etc. Jag kan må bra här och nu, men inom mig så behövs det något annat.

Och ja, det är det helt klart. Som jag skrev i mitt tidigare inlägg så går jag igenom en fas, eller jag hoppas på det, för det är så tråkigt att vara pessimistisk.

Anmäl
2012-10-17 20:58 #16 av: Moonwing

#14, eftersom man är sig själv närmast både på gott och ont, är det fullt naturligt att se saker som sär-skilda fenomen eller händelser, vilket de egentligen ej är (högre sett), men kanske för stunden verkar vara det.

Det får oss ibland att känna oss isolerade i vårt speciella sammanhang, något som vi aldrig är..Flört-men kanske "behöver tro"-för stunden, för att kunna isolera och ta itu med den "särskilda saken".

ps...tror efter närmare eftertankeObestämd , kärlek är den absolut mesta och viktigaste kraften för allt levande..-eftersom den kan skapa och även omintetgöra allt vi behöver för liv i alla formerFlört..ds.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.