03.4 Religionsfilosofi

Musik är min religion

2012-07-20 22:16 #0 av: palma

Är det någon mer än mig som känner sig religös av att lyssna på riiktigt riktigt bra musik ?

Hur kan det komma sig att den mest inbitna ateist blir religös av ett stycke musik? Vad tror ni? Vad finns det för forskning inom detta?

Anmäl
2012-07-21 14:28 #1 av: Moonwing

Hej och välkommen, Palma!

Musik är ju egentligen inget annat än vibrationer..precis som vi tycker det är obehagligt när det står vägarbetare och borrar i betong-så kan vi reagera posetivt av bra vibrationer(musik).

Vi består ju av små, små vibrerande partiklar själv, något som man kanske glömmer emellanåt, finner vi då något som "stämmer" med vår naturliga mänskliga/andliga vibrationsfrekvens så upplever vi det som behagligt.

Jag kommer inte på något specifikt forskningsresultat just nu,-men skall kolla upp det, då kommer vi in på ett annat ämnesområde, nämligen metafysik.. som, om man vill "översätta känslomässigt", kallas religion..Flört

Allt vi utsätts för som människor reagerar vi ju på något sätt på..tex passion, och det mesta har man funnit "förklaringar", rent fysiskt för..

Musik har en enastående förmåga att försätta människor och allt annat levande, i känslostämningar som tex kan utnyttjas vid operationer, hypnoser eller varför inte exemplet ;reklam!..-alla känner väl igen skvalet ifrån  varuhusen..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2012-07-23 00:56 #2 av: [Nebylún]

#0 Hur menar du "religiös"? Är bara nyfiken.

Anmäl
2012-07-23 23:49 #3 av: Geru

Inte för att göra dig besviken, men jag personligen blir inte religös av att lyssna på bra musik, även om jag njuter av det massor.

Anmäl
2012-07-24 00:05 #4 av: Moonwing

Hmm.tror damen menar att hon känner sig lite sentimental, eller?..Det är i alla fall vad jag känner mig vid viss musik, speciellt om den är förknippad med sådana minnen..Skäms

Men jag tycker nog olika musik får mig att känna mig -just olika! Tex Grieg som jag älskar kan få mig att känna mig nästan vild å "hednisk", emedan en tryckare som "Women in red"-kan få mig på romantiskt humör..långt ifrån något religiöst!

Lyssnar jag däremot på mässande musik, hamnar jag återigen i en annan stämmning..osv.

Men visst tror jag musik kan förändra , sas stämma av vår kropp-så vi lättare kan tex meditera eller uppleva "Guds-närvaro"..vi är ju enl. min egen uppfattning andliga varelser, eller spirituella om vi nu vill kalla det det..men då kommer vi in på ett annat ämne..Foten i munnen

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

Anmäl
2012-07-28 10:25 #5 av: palma

Har ni någonsin stått på en bergsklippa, blickat ut över den mest storslagna utsikten och den vackraste naturen ?

Allt är så storslaget, så vackert och perfekt.

Så vackert att det känns som luften i mina lungor fryser fast. Jag får kippa efter andan.

Så stilla att om jag såg ned på uret på min handled skulle jag kunna svära på att visarna gjort uppehåll från att slå, tid och rum existerar inte här.

Så storslaget att jag tror mig känna Guds hand röra vid mig.

Det är heligt.

Alla som upplevt den känslan vet hur övertygande den är.

För mig är det samma med musik. Riktigt bra musik ger mig just en sådan känsla.

Det är det jag menar med religös känsla av musik.

Har ni också upplevt det?

Anmäl
2012-07-28 12:14 #6 av: [Nebylún]

#5 Absolut. Utan gud med i bilden då.

Fint skrivet.

Anmäl
2012-07-29 17:43 #7 av: palma

Tack du! :)

Anmäl
2012-07-30 22:34 #8 av: Moonwing

"att jag tror mig känna Guds hand röra vid mig"

Detta "vara-med-ett-i-alltet-känsla", du beskriver..denna totala lycka över att finnas till som en del i sammanhanget är mycket viktig, den ger oss bekräftelse på att vi känner oss delaktiga med allt som finns omkring oss.

Dessutom får den oss att uppskatta vår samhörighet till allt levande.

Kanske är detta något för dig ...

Anmäl
2012-08-04 23:07 #9 av: Toto11

Jovisst. Hör jag riktigt bra musik kan jag börja gråta, då känns det som att musiken går rakt in i hjärtat och man känner sig alldeles uppfylld av värme =)

Anmäl
2012-09-02 21:30 #10 av: 997

Läste om en historiker som menade att människan började med musik innan hon började använda språk. Språket var s a s en vidareutveckling av musiken. Om det är så, är det inte konstigt om vi kan påverkas känslomässigt av musik. Det verkar som att grunderna till att kunna tala är genetiskt programerade och har historikern rätt, borde också musikalitet vara det (tycker man).

Anmäl
2012-10-08 10:23 #11 av: [KosmosBill]

Musik är ett slags "bevis" på att vi har en själ.

Vad annars kan få oss att njuta så av ljud.

http://grooveshark.com/#!/s/Holding+Us/2DYr3x?src=5

Anmäl
2012-10-08 17:58 #12 av: Moonwing

Allt som finns vibrerar , tom de minsta beståndsdelarna i våra celler..-naturligtvis är allt levande påverkbart av vibrationer..Flört

Det finns ju tom en "uppfattning" ibland oss människor som säger att en människa som inte verkar beröras av toner inte är helt sund.

Anmäl
2012-10-10 19:47 #13 av: [Starman]

På vilket sätt är musik ett evidens för att vi har en själ?

Anmäl
2012-10-10 23:12 #14 av: [KosmosBill]

Det som får oss att njuta av musik är just själen. Utan den skulle ljuden klinga kallt.

Vad menar du är det i oss som njuter? Vilken kroppsdel? För jag antar att du skulle svara en dylik. Hjärnan kanske du säger.

Men där är ju 2 aspekter. Det man njuter av och den som njuter. Varför skulle hjärnan njuta av musik? Där finns ett jag som kan uppfatta värmen och njutningen hos den musiker som skapar musiken.

Vore vi bara en köttbit skulle detta njutande inte äga rum. Det skulle inte fylla någon funktion.

Nu har det funktionen att den får oss att växa, att expandera medvetandet.

Improviserad musik kan ha den funktionen.

Anmäl
2012-10-11 13:50 #15 av: Moonwing

Nu gillar ju kor musik med (tom Yoga, om man vill tro Arla-reklamen)..näe skämt åsido så reagerar ju djur väldigt posetivt på viss musik..men vad är det som säger att inte de har/är en själ (en del av ett större osynligt medvetande) de med..Flört

Anmäl
2012-10-11 20:45 #16 av: [Starman]

"Det som får oss att njuta av musik är just själen. Utan den skulle ljuden klinga kallt."

Hur vet du det?

"Vad menar du är det i oss som njuter? Vilken kroppsdel? För jag antar att du skulle svara en dylik. Hjärnan kanske du säger."

Jadu. Hade vi inte haft en hjärna så hade vi inte kunnat registrera något över huvud taget, inte ljus och inte ljud. Så... hjärnan spelar ju uppenbarligen en väldigt viktig roll för musikupplevelsen.

"Men där är ju 2 aspekter. Det man njuter av och den som njuter. Varför skulle hjärnan njuta av musik? Där finns ett jag som kan uppfatta värmen och njutningen hos den musiker som skapar musiken."

Ja, och man uppfattar ju som sagt musiken med hjärnan. Precis som med alla andra ljud.

"Vore vi bara en köttbit skulle detta njutande inte äga rum. Det skulle inte fylla någon funktion."

Så vi måste ha en själ på grund av att vi med HJÄRNAN registrerar ljud (samt andra delar av vår omvärld)? Förstår du vart din logik brister?

Anmäl
2012-10-11 21:04 #17 av: [KosmosBill]

"Hur vet du det?"

Därför att jag har kunskaper om själen.

Visst spelar hjärnan en viktig roll för musikupplevelsen.

Visst uppfattar man musiken med öronen och hjärnan.....men, den som njuter är inte hjärnan utan du och ditt energiflöde. Dina energier uppfattar vad musikern känner. Hjärnan är bara datorn som det hela passerar igenom.

Nu kanske du förstår att där inte ens finns någon logik i ditt själlösa resonemang.

Anmäl
2012-10-11 21:14 #18 av: [Starman]

Alltså. Att påstå att något som påverkar våra mentala processer är ett evidens för att vi har en odödlig själ är så dålig logik att jag inte tänker bemöda mig bemöta resten av ditt svammel om odefinierade energiformer.

Anmäl
2012-10-11 21:18 #19 av: [KosmosBill]

Det är våra reaktioner på musiken som åskådliggör vår själ.

Vem är det som njuter och vad i oss är det som njuter. Svaret på dessa bägge frågor är inte "hjärnan"

Det du inte förstår blir då bekvämast att tolka som svammel då en insikt om att jag talar om något som ligger utanför dina ramar förefaller skrämmande för dig.

Anmäl
2012-10-11 21:36 #20 av: [Starman]

Har du några evidens för påståendet att musik bekräftar existensen av vår odödliga själ?

Edit (efter din edit):

"Det du inte förstår blir då bekvämast att tolka som svammel då en insikt om att jag talar om något som ligger utanför dina ramar förefaller skrämmande för dig."

Det är ditt fel att jag inte förstår, eftersom att du inte bemödar dig att göra dig förstådd. :)

Det är alltid samma visa med dig; fantastiska påståenden utan en skymt av evidens som backar upp dem. Sedan, när du blir ifrågasatt, hävdar du din egen suveränitet och att du ligger så långt före alla andra. Också det alltid utan att egentligen ge några evidens för att det faktiskt skulle föreligga på det viset. :)

Tur att du tycker att du är så grymt upplyst och besitter sådana enorma kunskaper om verkligheten!

Synd bara att du aldrig backar upp dina fantastiska påståenden med verkliga evidens, för det hade bekräftat den bild av dig själv som du själv verkar ha.

"men vad är det som säger att inte de har/är en själ (en del av ett större osynligt medvetande) de med"

Ingen som har koll på hur logik fungerar påstår att det finns något som bekräftar att något inte existerar.

Anmäl
2012-10-11 22:07 #21 av: [KosmosBill]

Du gillar verkligen ordet evidens.

Ska ge en klang av seriositet antar jag.

Om du söker efter något man kan mäta eller väga så fungerar det inte här.

Vad händer just när man njuter av musiken. Vad är det för kraft vi besitter som låter oss göra det?

Tyvärr så kan du inte få några diagram eller motsvarande då denna förmåga inte låter sig beskrivas på det sättet.

http://grooveshark.com/s/Picks+And+Pans/2MBwmP?src=5

Anmäl
2012-10-11 22:37 #22 av: [Starman]

Verkligen?
Man kan mäta en musikupplevelse.

Så. Där. Nu kan vi återgå till kärnfrågan igen;

Har du något som helst verkligt evidens för ditt påstående att musik bekräftar existensen av vår odödliga själ?

Hänvisning till din andliga suveränitet eller snickesnack om odefinierade energiformer godtages å det bestämdaste icke som evidens.

Anmäl
2012-10-11 22:58 #23 av: [KosmosBill]

Bra att man kan mäta hjärnans aktivitet under musikupplevelse.

Hjärnan är dock bara den "kostym" vårt väsen har för att manifestera diverse input från denna materiella värld.

"Har du något som helst verkligt evidens för ditt påstående att musik bekräftar existensen av vår odödliga själ?"

Ja, jag har upplevelser som bevisar det bortom varje tvivel. Upplevelser av stort djup. Men hur ska jag kunna vidarebefodra dem till dig. Speciellt med den inställning du har. Tror inte det låter sig göras.

Du får nog vänta tills du får egna upplevelser av detta. Det kommer när du är öppen och mogen för dem.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.