03.6 Värdeteori

Pengar och lycka

2012-07-23 21:37 #0 av: Solum_Luna

"Pengar kan inte köpa lycka"

Ett talesätt man har hört många gånger (främst sagt av dem som står bredvid någon som har mycket av det första).

Min fråga är; stämmer talesättet, och till vilken grad i så fall?

I ett samhälle där grundläggande behov nästan enbart kan tillfredställas av pengar, är då inte bristen på dem ett skäl till olycka? Vad är egentlig lycka? Finns det någonting som heter universell lycka, och vad behöver man för uppnå det?

En hemlös person i ett samhälle som styrs av pengar skulle förmodligen bli i alla fall lite mer tillfreds med tillvaron om han hade just pengar.

Ibland svamlar jag bort mig lite när jag skriver och tänker samtidigt, men ni förstår säkert vad jag pratar om.

Vad är era tankar om detta?

(Vet inte om detta hamnat i rätt grupp heller, så flytta gärna om ni anser att det ska ligga någon annanstans).

Anmäl
2012-07-23 21:38 #1 av: Michaela-N

Den som sa att lycka inte kunde köpas för pengar, glömde hundvalpen!

Anmäl
2012-07-23 21:41 #2 av: Solum_Luna

Haha, det är så sant. :)

Anmäl
2012-07-23 21:42 #3 av: [Emma--]

Pengar = mindre olycka i alla fall.

Man blir inte automatiskt lycklig av pengar. Men en dålig ekonomi kan vara psykiskt jobbigt, och är man då samtidigt i en relation så kan det slita på relationen också.

Sen vad lycka är beror nog vem man frågar :)

Medarbetare på devon rex ifokus & katter ifokus

Anmäl
2012-07-23 23:46 #4 av: Geru

Pengar kan inte köpa lycka, men det hjälper till i varje fall :) Eftersom pengar gör att du kan göra saker som du vill göra.

Fast personligen så tycker jag mest om att gå ute i skogen, vilket gör att för mig så betyder inte pengar lycka, men avsaknaden av den betyder olycka eftersom jag nog skulle bli väldigt hungrig då.

Anmäl
2012-07-27 19:05 #5 av: dolfen

Pengar kan ge lycka men även olycka. (Vem kan jag lita på? Hur ska jag placera alla mina pengar? med mera...)

Ibland verkar det som att väldigt fattiga människor har närmare till skratt (lycka?) än vad väldigt rika har...

De som kan hålla kvar filosofin att "uppskatta det som uppskattas bör", kan nog bli väldigt lyckliga av mycket pengar.

De som inte har denna filosofi kan nog ha svårt för att bli lyckliga, hur mycket pengar de än får tillgång till.

Anmäl
2012-07-29 17:55 #6 av: [GunillaArt]

I det samhälle som vi lever i idag betyder pengarna väldigt mycket för välbefinnandet - men lyckan? Jag tror inte att välbefinnande och lycka är samma sak.

Som jag ser det så kommer välbefinnandet utifrån och lyckan inifrån.

Anmäl
2012-07-31 12:05 #7 av: Solum_Luna

Kan man uppnå lycka utan välbefinnande? Är de två verkligen separerade?

I vårt samhälle, där som du säger pengar ofta är grunden till välbefinnande, kan man då bli lycklig utan dem? Utan ett välbefinnande i grunden i alltså.

Tycker att det är väldigt intressant att fundera över detta. Tackar så mycket för era svar! Väldigt inspirerande. :)

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.