Annons:
Etikettreligionsfilosofi
Läst 3983 ggr
Wand
10/10/12, 2:55 PM

Judendomen

Hej!

Jag kunde inte leta fram någon sajt där jag mest passande skulle kunna dela med mig utav detta. Insatta personer får gärna bidra med sitt!

I alla fall så är jag uppfödd som agnostiker, jag kan fortfarande bäst identifiera mig som detta då jag är alldeles för vetenskapligt och logiskt lagd för att kunna tro på övermänskliga historier.

Grejen är den att jag räknar mig själv som judinna. Kan det låta mer fel?!

Jag är inte konverterad och har inte tillräckligt att komma med för att få göra det, jag misstänker att tro till Gud är rätt viktig för att få genomföra detta…

Varför räknar jag mig då som judinna? Ärligt talat så vet jag inte, det är bara så det känns, jag känner mig tydd till judendomen och vill kunna säga att jag är judinna. I många år har jag känt så här, jag tror att det började då jag var 13 och började studera religion i skolan på ett djupare sätt än i småklasserna. Judendomen känns så rätt.

Måste jag konvertera för att kuna se mig själv som judinna? Om jag vill att mina framtida barn ska räknas in i judendomen ( men självfallet uppväxta med egen vilja och möjligheten till att "gå ur"), måste jag konvertera då?

Jag har själv haft kontakt med en jude via blogg som sade att man alltid får konvertera om man vill - tron till Gud var mindre viktig. Andra påstår att man måste kunna påvisa en stark tro. Vilja har jag men jag kommer nog aldrig kunna tro på en gud.

Man må väl ändå kunna dra sig till vilken religion man vill oavsett om man konverterar eller ej?

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Annons:
[Starman]
10/10/12, 7:43 PM
#2

Vad jag ställer mig frågande till är varför du skulle vilja tillhöra en religiös grupp utan att dela deras tro på en skapare.

[Starman]
10/10/12, 7:43 PM
#3

Jag menar, vad är det just i judendomen som får dig att känna tillhörighet till den?

Moonwing
10/11/12, 1:41 PM
#4

Hej!

Välkommen!..jag tycker du skall försöka söka upp en Rabbin per tele och boka tid, de är precis som våra präster tillmötesgående att prata med om sina tros-funderingar, du blir jue ändå tvungen att prata med en om du vill konvertera.

Kanske kan ni tillsammans nysta ut vad som får dig att känna tillhörighet till just Judendomen. Återkom gärna och berätta om hur det går!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

KPD
10/14/12, 11:02 PM
#5

En del av Lunds universitets kurser i judaistik ges på internet. Det är visserligen skillnad mellan ett akademiskt utanförskap och att lära känna en religion genom att leva den, men det kan vara ett sätt att lära sig mer. Denna kurs, som ges i vår, kan sökas senast i morgon måndag 15.10: http://www.lu.se/o.o.i.s?id=320&lukas_id=JUDD21


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

[Starman]
10/15/12, 2:19 AM
#6

Vad innebär ett "akademiskt utanförskap"?

Jag tänker osökt på människor utan gymnasiekompetens… :) Var nyfiken på formuleringen mest.

Annons:
KPD
10/15/12, 5:16 AM
#7

Med detta menade jag att judendomen är objekt för studierna, precis som man på ett universitet kan studera andra ämnen vetenskapligt. Det har inte med tro att göra. Det är akademiker som beskriver "vad judar tror". Det är inte en rabbin som berättar "vad vi tror". Själv har jag läst en kurs om ortodox kristendom, som lärde mig mycket, men när jag konverterade, var det viktigare, att jag en tid hade deltagit i gudstjänster och lärt känna kyrkan inifrån.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Wand
10/19/12, 11:33 AM
#8

Hej! Då jag skrivit detta inlägg även på andra sajter så orkar jag inte svara personligt, så detta postar jag som svar i samtliga trådar bara för att uppdatera lite snabbt. Har pratat med judesällskapet i Stockholm och nästa konvertering för nya judar kommer hållas i september 2013, jag kommer troligen att deltaga här. Jag måste konvertera för att få kalla mig själv judinna, så det är ett mål jag har fr.o.m nu. Då jag berättade att jag inte har någon tro till en gud så blev de skeptiska, men jag är fortfarande tillåten att konvertera. Anledningen till att jag vill bli judinna är okänd, det bara känns. Ungefär som när man bara VET att något är rätt för en, det går inte att sätta fingret på det. Jag är själv väldigt förvirrad över hur jag känner över detta, men jag vet att det är något jag vill göra. Så är det bara. Vi får se hur det går. Tack för alla svar!

Det verkliga livet existerar i fantasin. Did I mention demons?

Perly
10/22/12, 10:33 PM
#9

Känner typ på samma sätt med Islam(Shiia), baserat på dess sätt att framställa historien i jämnförelse med Islam(Sunni), judendomen o kristendomen

Alltid Oavsett

KPD
10/22/12, 11:41 PM
#10

#9 Kan du utveckla detta? Vad menar du med att respektive religion framställer historien?


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Perly
10/23/12, 5:29 PM
#11

#10 Om du läser böckerna så finner du skillnader, hurvida jesus är guds son eller bara en vanlig profet, vem som var mohammeds rätta arvinge osv

Alltid Oavsett

KPD
10/23/12, 6:54 PM
#12

#11 Ok. Det var så du menade. Det första man bör tänka på då är att skrifterna har olika ställning inom respektive religion. Inom islam tror man, att Koranen är skriven av Gud och genom ängeln Gabriel uppenbarad för profeten Muhammed.

Kristendomen är däremot inte grundad på Bibeln. Tvärtom går det några hundra år innan kyrkan fastställer vilka skrifter som ska ingå i Bibeln. Embryot till kyrkan är i stället när Jesus instiftar nattvarden och lärjungarna sedan fortsatte med detta.

Augustinus, som skulle komma att bli en av västerlandets mest betydande teologer hade till en början svårt att ta till sig kristendomen. Det var först sedan han i Milano på slutet av 300-talet hört biskop Ambrosius förklara att mycket i Bibeln inte kunde tolkas bokstavligt, som han kom till tro. Den fundamentalistiska bokstavstron är förhållandevis ny inom kristendomen. Det var en rörelse som uppstod i USA i slutet av 1800-talet som lärde ut denna idé. Ordet har senare i överförd mening kommit att användas också om muslimska grupperingar.

När man väljer mellan två religioner, bör man inte tro att varje tanke har en motsvarighet i den andra. Man bör i stället se på respektive religion som helhet. Bibeln och Koranen har olika ställning inom respektive religion.

I stället kan man göra en jämförelse mellan Jesus i kristendomen och Koranen i islam. Ärkeängeln Gabriel bebådar en ligt kristen tro för Jungfru Maria att hon ska bli havande och enligt islam Koranen för profeten Muhammed. Johannesevangeliets prolog syftar på Jesus: "I begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud och Ordet var Gud." Enligt trosbekännelsen är han född av fadern före all tid. I islam är ordet konkret en skrift. I den kristna gudstjänsten är det mötet med Gud i nattvarden som är det centrala, medan det som närmast har sakral karaktär i islam är Koranrecitationen. Återigen är det alltså Kristus respektive Koranen som står i centrum.

Jag har full förståelse för att man kan attraheras av islam. Jag brukar säga att islam är förnuftig och kristendomen oförnuftig. Då menar jag att islam är en skriftreligion, medan Gud i kristendomen når människorna genom dårskapen, för att citera Paulus: ”Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror." (l Kor 1:21)

Såväl Bibeln som Koranen innehåller texter som är svåra att tro på bokstavligt, och då uppskattar jag, att man i kristendomen inte behöver göra det. Tvärtom kan man ägna sig åt källkritik och t.ex. se hur Mithraskulten har påverkat berättelsen om Jesu födelse. De vise männen kallades i tidigare översättningar för mager, och mager var just forniranska präster. I GT kan man hitta influenser från Gilgamesheposet för att ta ett annat exempel.

Jag tror att kristendomen skulle ha en starkare ställning, om fler accepterade, att man kan läsa Bibeln från pärm till pärm och ändå inte ha lärt sig vad kristen tro är. Tron formulerades vid kyrkomöten på 300-talet, och det är den tron man bekänner sig till som kristen.

Om islam är rätt väg för dig, är det självklart den vägen du ska gå. Då önskar jag lycka till. Jag har många muslimska vänner, som jag har mycket gemensamt med. Jag hoppas bara att du inte dömer ut någon annan religion p.g.a. en egen uppfattning om skrifttolkning.


Värd för Finland ifokus, medarbetare på Ryssland ifokus.

Upp till toppen
Annons: