Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 2174 ggr
Johannez
2012-10-14 23:44

HJÄLP! Filosofi imorgon!!

Hej! hoppas någon här hinner svara mig så snabbt som möjligt,

Har en fråga jag måste besvara på lektion imon:

Kan man sammanföra naturfilosofi och Politisk filosofi?

Själv har jag ingen aning för jag verkar inte hitta information om det, men vet någon något om detta så hade det varit grymt hjälpsamt!

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

Annons:
JohannaEkroth
2012-10-14 23:56
#1

Vet inte om detta är någon hjälp:

Hegel hade ett stort inflytande på Marx, speciellt då det gäller dialektiken. Dialektiken betyder för Hegel världsandens eller idéns självutveckling enligt ett dialektiskt triadschema. Dessa tre steg är allmänt kända som tes, antites och syntes, även om Hegel själv inte använde dessa begrepp. Den hegelska dialektiken är en princip för tänkandets process och utveckling lika väl som för utvecklingen i naturen och i samhället. Emellertid är andens, idéns eller tankens utveckling det primära, medan utvecklingen i naturen och i samhället, genom vilken anden eller Gud, förverkligar sig, är sekundär.

http://www.mv.helsinki.fi/wadenstr/FILOSOFIHISTORIA/filosofer.htm

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

Johannez
2012-10-15 00:21
#2

Tack för svaret, men det är inte av nytta till min uppgift. Naturfilosofi och politisk filosofi i ett större perspektiv alltså inte baserat på hegel. Det är mer om det finns likheter/olikheter mellan dem och ifall det går att ha de två under ett gemensamt begrepp eller inte?

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

[Starman]
2012-10-15 02:28
#3

Kanske termerna ekosofi, ekologism, Arne Naess och grön ideologi kan vara till hjälp.

Johannez
2012-10-15 19:00
#4

Hej, ville bara tacka för svaren jag fick :) skrev på för bara den! :)

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

The Bear
2012-10-20 15:32
#5

Tja det borde väl låta sig göras i.o.f men jag förstår inte riktigt vitsen med det?

Varför skulle man behöva fota en politisk ideologi på en specifik verklighetssyn? Naturfilosofin studerar naturen. Den politiska ideologin handlar i grund och botten om hur samhället ska organiseras och styras, eller inte styras. Men det vore bra om du kunde utveckla det lite mer?

Mvh Sajtvärden.

Johannez
2012-10-20 16:37
#6

Det var en uppgiften jag fick i filosofi A att skriva på lektion, Vi fick ingen mer information än jag skrev tidigare.

Men jag håller med det, borde varit en mer utveckat fråga så man visste lite mer om inom vilka ramar man skulle förhålla sig till. Men nu löste det sig och jag fick mig ett bra betyg på den :)

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

Annons:
Upp till toppen
Annons: