02.6 Medvetandefilosofi & Kognitionsvetenskap

Min teori

2013-01-02 09:59 #0 av: Krissegy

Jag är en riktig filosof när det gäller livet på jorden, lvet bara i sig. Jag hör ofta människor påstå att det inte finns något efter död en och att det inte finns dittan o ch dattan. Jag menar, är det inte lite "magiskt" att vi lever på jorden att vi kan tänka jag menar kroppen fungerar med hjälp sv brändle som Vatten, Mat. Men vårat sinne är något helt annat något utanför vårat vetande. Vio är magisks väsen och jag tror/vet att de finns mycket mer att se bakom ridån.

Hur tänker ni angående livet och sinnena?

Anmäl
2013-01-07 10:35 #1 av: [OrvarsKorvar]

#0 Men menar du inte tvärtom, medvetandet existerar utanför sinnena? Våra sinnen, lukt, syn, smak, hörsel, känsel kan ju inte existera utan den fysiska verkligheten som gör sådana upplevelser möjliga?

Nu tror ju jag, å andra sidan, att även medvetandet är beroende av den fysiska verkligheten, men jag har många gånger stött på teorier om att medvetandet är oberoende av kroppen och överlever döden osv.

Det intressanta är, tycker jag, hur du har kommit fram till din teori, vad du baserar det hela på?

Anmäl
2013-01-16 21:09 #2 av: Moonwing

Hmmm, jag har ju som en hel del människor över jorden varit med om en NDU, jag förstår forftfarande inte hur den var möjlig...jag såg,kände,hörde..

Fortfarande finns ju ingen ren vetenskaplig bevisad förklaring till detta..dock vet jag att det inte var en dröm/hallucination..

Något mer än vår fysiska/synliga sammansättning, måste? finnas?..-även att den sas samspelar med det vi vanligen fysiskt ser...eller?Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2013-01-17 02:30 #3 av: Tralphium

Kan väl bidra, men jag håller det kort.

Det finns energier, de finns runt allt, dels som ett fritt "flöde" och dels som specifika "paket" eller en "kärna". Denna kärna är väl vad man kan kalla en själ och den behöver fri energi runt sig, beroende på vad det är för fri energi så mår kärnan olika. Den fria energin är vad som används vid "magiskt" arbete.

Du frågade om död? Då återansluter sig dina energier till "modern", ett större flöde av energi. I detta större flöde kommer fri energi att flöda i stort sett överallt, mer på vissa platser, mindre på andra. Paketen kan flyta genom de olika strömmarna runt planeten eller runt vissa platser som väktare (typ en tjänstgöring), tills tiden är inne och den är redo att återigen fylla en kropp.

Märkte senare att det stora flödet påminner om "Lifestream" i Final Fantasy om du känner till det.

Det är då som jag ser det, påstår absolut inte att jag har rätt. Hoppas att detta har varit ett tillfredsställande svar.

Anmäl
2013-02-02 19:37 #4 av: Geru

Inte konstigt alls att kroppen fungerar som den gör. Vi har anpassat oss till ett livet på den här planeten, inte planeten som gjort det mot oss.

Nej. Det är inte något speciellt med livet egentligen.

Sinnena går att "leka med" så fint så.

Anmäl
2016-06-04 01:21 #5 av: Grävlingen

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Stephen Hawking är ett retard i en rullstol som dom åker omkring med för att sälja en massa nonsens. 

Anmäl
2016-08-07 10:57 #6 av: Farwuq

Jag är inne på Moonwings linje. vi är mer än bara det fysiska.
Jag har liknade livserfarenheter, som hon relaterar till.

Corruptissima re publica plurimae leges.
Värd för Astrologi iFokus. Medarb. Astronomi, Existens, Filosofi och Finland.

Ge mig snabelat NU!

Anmäl