01 ALLMÄNT

En naken hen...

2013-03-22 10:04 #0 av: Blåvindar

En person som går naken på stan kan anmäls för förargelseväckande beteende. Men kan hen på något sätt komma undan med religionsfrihet (nudist) eller yttrandefrihet....

Låter som en juridikfråga men tanken bara dök upp. Tror inte hen kommer undan med det, vad tror ni? 

Anmäl
2013-03-22 19:49 #1 av: dolfen

Nä. Det tror inte jag heller.
En naken människa är en naken människa, oavsett om det är en hon, hen, han eller "annat". Glad

Anmäl
2013-03-25 09:38 #2 av: [Morfalum]1

#0 Haha jag älskar rubriken!

Det är en intressant fråga, när det handlar om religion brukar det vara väldigt omhuldat av respekt och enskilda rättigheter, men att gå naken på stan? hmmm, tveksamt.. då skulle antagligen folk ha gjort det till större utsträckning är det enda jag kan finna som underlag Lipar

Anmäl
2013-10-06 22:04 #3 av: Lucifer Sam

Gammal tråd men i alla fall... Nudism är ingen erkänd religion så det argumentet skulle inte fungera. Det blev ju ett visst ståhej när pirater lyckades registrera Kopimismen som en religion (Det missionerande Kopimistsamfundet) och de ville på det viset förklara att fildelning skulle falla under religionsfriheten och alltså vara lagligt för de troende.

Visst gäller yttrandefriheten men den har likväl sina restriktioner som vid "hets mot folkgrupp" med mera. Att driva yttrandefriheten till sin spets skulle ju innebära att mobbing skulle vara tillåtet då det ju skulle vara helt i sin ordning att säga att någon är ful, äcklig, att man hatar denne och så vidare så länge man faktiskt tycker det. Visst är yttrandefrihet något att vara rädd om får inte bli ett självändamål. Att inskränka hat och annat som är uppenbart provocerande borde inte falla under orättfärdig cencur.

Bara lite tankar denna kväll.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.