01 ALLMÄNT

Moder Jord

2013-05-08 00:07 #0 av: [[corro]]

Har funderat lite kring det där med moder jord osv.
Och här är några frågor från mig, till er!

1) Vem/vad är moder jord för er?
 Är den en person, eller hela jorden?

2) Om det var en person, vad tror ni att hon hade förmågan till att göra?

3) Vad skulle ni vilja be henne om?
Eller fråga om?

4) Vad tycker ni om moder jord överlag?

5) är moder inre, moder natur och moder jord samma person?

Anmäl
2013-05-08 17:03 #1 av: Loris M

Måste erkänna att jag inte funderat på det och därför blir det svårt att besvara dina frågor. Men tycker dock att det låter intressant och det skulle vara roligt att höra hur du tänker kring det.

Har gjort en snabb sökning nu och det verkar som att man kan syfta på olika saker när man pratar om moder jord, bl.a. Modergudinnan. Då kan man säga att det är en person. Men jag har lite svårt att se på Jorden (alltså planeten) som en person. Funderar 

Vet inte som sagt, har inte funderat så mycket, men ville svara. Ser att du har skrivit flera inlägg i olika trådar men det är så dött här. Ledsen Var är alla? Gillar inte folk filosofi längre?

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2013-05-10 22:31 #2 av: Moonwing

Jag tror att aktiviteten på sådana här "djupare sajter", dels kräver mer tankearbete, mer utförligare svar osv..kanske har människor det mycket tufft nu i vårt info-samhälle..och inte den "hjärn-ork" över, som behövs för att sätta sig in i djupare spörsmål-på fritiden..å då undviker man hellre att svara..(kan vara en hypotes)..Cool

..Men nu till din fråga!

*För mig är det hela planeten inkl. dess sas andliga väsen

2) Om det var en person, vad tror ni att hon hade förmågan till att göra?

*Allt...

Eller fråga om?

*"Vill du berätta hur det gick till när du föddes?"

4) Vad tycker ni om moder jord överlag?
*En bra benämning, eftersom vi alla "lever av", henne!

5) är moder inre, moder natur och moder jord samma person?

*Ja, allt "utifrån" och in-och "inifrån" och ut-är detsamma..-det som vi uppfattar som gränser..är endast "annan form"..det existerar inget, som gränser..-egentligen!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2013-05-11 15:58 #3 av: Loris M

Ja, din hypotes kan stämma kan jag tycka. Filosofi är rolig men det kräver stort tankearbete och alla har inte tid eller ork att bemöda sig med detta. Intressanta svar i alla fall. Det ska bli roligt att läsa hur Corro tänker.

Anmäl
2013-05-11 17:42 #4 av: [[corro]]

Jag har tänkt på detta, men jag vet inte riktigt vad jag ska tro, tycka eller tänka .. Kanske är hon vad man vill att hon ska vara? Undra, om det man känner att hon är , egentligen är något/någon annan? Inser nu att moder jord för mig, nästan blir som en religiös persons 'gudinna'. Men sen så är jag väl lite 'andlig' av mig också!

Jag tror att det är en person, men samtidigt hela världen eftersom att hon kan känna empati till allt och alla. En moder till alla.
Jag tror nog man kan få någon typ av telepatisk* kontakt med henne om man fokuserar noga.

2) Om det var en person, vad tror ni att hon hade förmågan till att göra? - Allt, men främst att kunna hantera de fyra elementen!

Eller fråga om? - Jag skulle nog fråga vad jag kan göra för att hjälpa henne hjälpa människorna med mera.

4) Vad tycker ni om moder jord överlag? - Underbar, men man undrar vart / hur man kan få kontakt med henne, hennes röst. Jag bara vet inom mig att hon finns, att hon ibland kikar ner mot en!

5) är moder inre, moder natur och moder jord samma person? - Jag har hört att moder inre är typ som hennes barn. Jag tror moder natur är en liten förvridning av moder jord.

Anmäl
2013-05-11 19:21 #5 av: Loris M

#4 Du säger att det är en person. Hur tänker du då? Alltså när ja tänker en person så tänker jag någon som har en hjärna, ögon, öron, kropp... Kan man se henne (du menar också att det är en hon)? Kan hon prata?

Frågar, för att för mig blir det lite svårt att föreställa sig Moder jord som en person. När jag tänker efter så kan jag tänka mig att Moder jord finns som en energi som inte syns men som man kan förnimma, känna. Lite mera utifrån en andlig synvinkel.

Anmäl
2013-05-11 19:32 #6 av: [[corro]]

#5 detta är hur jag ser på saken, även fast det kan verka helt utanför ramarna haha!

En människa, fast en själ, precis som gudar. Att hon är en form av gudinna. Ja, jag tror hon kan tala, men inte att hon kanske talar till oss vanliga människor. Om man kan se henne ? Hmm jag tror nog inte att hon visar sig, utan mer 'är'. Skapar naturkatastrofer med känslor och försöker få allt som lever på jorden låta levas.

Anmäl