02.2 Logik

Egoistisk Karma?

2013-05-13 00:04 #0 av: [[corro]]

Kan man få bra karma om man gör en god gärning, endast för att få bra karma, eller är det egoistiskt? (om ni förstår hur jag menar!)

Anmäl
2013-05-21 08:16 #1 av: [Memento Mori]

Jag tycker att man borde få det, man har ju ändå gjort något som är "gott". Om jag ogillar grannen som tänker flytta och därför hjälper denne med flytten för att bli av med honom eller henne fortare så har jag ju ändå hjälp personen att flytta. Men det är svårt att veta. 

Anmäl
2013-05-22 13:50 #2 av: [Zorita]

Det viktiga med karma är inte bara handlingen, utan intentionen bakom handlingen. Om du tex råkar göra illa någon men inte menade det ska du därför inte få så mycket sämre karma. Ville du hjälpa någon men misslyckades får du också "bra" karma. Omvänt borde då gälla att om du inte menar att hjälpa någon får du inte speciellt mycket "bra" karma.

Detta är i alla fall vad jag förstått gäller inom Buddhism. Buddhister strävar efter att förstå grunden till sina egna handlingar så de kan ackumulera mycket positiv karma, vilket alltså innebär att de ska sträva efter att ha positiva tankar och intentioner.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.