03.1 Etik & Moral

Samvetet är ren egoism??

2014-01-31 18:11 #0 av: ScreamingPony

(Förlåt om detta inte är rätt kategori... :P)

Jag har tänkt på detta ett tag. Lekt med tanken lite. Vi bryr oss ju väldigt mycket om andra och får dåligt samvete när vi ser andra lida. Det är inte kul att vara elak, att se någon må dåligt. Då mår man dåligt själv i stället. Och för att må bra tar man hand om sina medmänniskor. Så egentligen bryr vi oss om andra för att vi inte själva vill må dåligt, dvs vi gör det för vårt eget bästa. Alltså är det egoistisk att ta hand om och bry sig om andra..... ;)

Som sagt, bara en lite rolig tanke. Någon mer som tänkt på det eller något liknande? :)

Anmäl
2014-01-31 18:19 #1 av: [rymdapor]

Åh sådär tänker jag jätteofta! Altruism existerar inte. Allt vi gör, gör vi för att vi själva ska må bra. Vi hjälper andra för att själv inte må dåligt av det dåliga samvetet. Jag säger inte att det är dåligt, det är väl jättebra. Annars hade inget gjort något för någon annan, allt man gör, gör man för sig själv. Människan är en egoistiskt varelse. 

Anmäl
2014-01-31 22:27 #2 av: dolfen

Allt levande är egoistiskt!
Exempelvis är både tigrar och människor egoistiska.
Dock lever inte tigrar i samhälle, som människor gör...
Funderar

Anmäl
2014-02-01 09:02 #3 av: trädkramare

Det är mer egoistiskt att bara tänka på sig själv också.
Typ, sköt dig själv och skit i andra.

Att hjälpa en annan människa är ju dubbelglädje,för både givaren och tagaren. Man kan hamna i en situation där en livräddning är nödvändig och då tänker man inte egoistiskt på sig själv i den stunden. 

Anmäl
2014-02-02 12:04 #4 av: [rymdapor]

#3 Nej, men undermedvetet gör man ju det. Hade man inget samvete som skulle plågat en om man INTE gjorde det hade nog inte människan hjälpt någon om det kunde utgöra fara för en själv. Det är antagligen instinktivt.

Anmäl
2014-02-02 19:04 #5 av: dolfen

... och då hade vi kanske inte varit ett flockdjur?

Anmäl
2014-02-03 19:21 #6 av: Loris M

Har för mig att det var en tråd om det här uppe rätt så nyligen. En gammal tråd som någon puttade fram. Funderar

Men i alla fall vi diskuterade om det är möjligt att ren altruism existerar. Jag tror att de flesta var överens om att så är inte fallet. Vi visar empati, medkänsla, hjälper andra för att själva må bra. D.v.s. för egen vinning. Jag vill gärna tro att det är i de flesta fall omedvetet.

Om jag ser en främling ramla ihop framför mig, så hjälper jag denne säkert upp, eftersom jag inte skulle kunna stå ut med mig själv och bara gå därifrån när jag vet att jag gjort något omoraliskt.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2014-02-07 22:25 #7 av: dolfen

Tidningsnotis 3/2 2014:
Barmhärtig bestulen på bil.
"En man som stannade för att hjälpa till vid en trafikolycka vid Essingeleden i Stockholm blev bestulen på sin bil i går. Tjuven tros vara mannen som var med om olyckan. Bilen kunde dock spåras, och tjuven gripas
."

Anmäl
2014-02-09 21:43 #8 av: Sturet

Ja så kan man se det.

Men jag tänker att alla handlingar kan vara lika egoistiska i så fall. - schysst handling, elak handling, neutral handling. För ingen gör ju något man själv inte vill

Man gör ju det man tror man kommer att må bra av. Dock blir det inte alltid som man hade tänkt sig Snopen

Anmäl
2014-03-06 20:07 #9 av: calle1964

Hörde en föreläsning för fem-sex år sedan där man tog upp egoistisk altruism som begrepp. Det gällde vilka som engagerade sig i föreningar. I vissa föreningar blev det viktigare att vara med i en styrelse än att deltaga i föreningens arbete. I synnerhet gällde det idrottsföreningar och hjälporganisationer. Som exempel nämndes att man satt i styrelsen för att verka altruistisk utåt men inte engagerade sig i arbetet med till exempel djurskydd.

Anmäl
2014-03-07 20:07 #10 av: dolfen

#8 - Sedan finns det ju självdestruktiva människor.

Anmäl
2014-03-31 17:29 #11 av: cirrun

Är det viljelösa eller samvetslösa människor som tillåter andras grymheter mot andra levande varelser ?

-frågar mig själv: är jag likgiltig eller bekväm som inte gör mer för dom hjälplösa?

-frågan: vad är rätt sorts hjälp, gör mig tröttGäsparFunderar

Anmäl
2014-04-20 11:39 #12 av: Skorpion76

Nej, det tycker jag inte. om du ser att du har gjort en god gärning mår båda parter bra. Vad är det för egoistiskt med det?

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2014-04-21 13:03 #13 av: Jerrytherabbit

Nej, det tycker jag inte. Om en person gör en osjälvisk handling kommer mottagaren knappast må mindre bra av att den som hjälper också mår bra.

om en person gör en osjälvisk handling, men förhåller sig neutralt eller tycks må dåligt över det, skulle nog jag i alla fall  vänligt fråga om det verkligen är vad personen vill göra. Vi ska ju inte må dåligt av att hjälpa varandra

Anmäl
2014-04-21 13:19 #14 av: Skorpion76

#13 Delad glädje är dubbel glädje!

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2014-04-21 13:29 #15 av: Jerrytherabbit

#14 Så sant!Glad

Anmäl
2014-04-23 15:15 #16 av: Moonwing

Hmm..bara en tanke som slår mig när jag läser tråden hur vi så gärna vill, dela upp oss i du och jag, vi och dem..

Ser vi oss som en helhet, tjänar/förlorar alla..på allt vi företar oss i längden..funderar vi överhuvudtaget inte på det det..så funkar det så ändå..så varför överhuvudtaget grubbla över egoism?

Vill man gå riktigt långt-kan man tom påstå att något sådant egentligen inte finns, när man börjar tänka lite utanför ramarna så blir inga gärningar "egoistiska" i längden.

Allt vi gör kommer i någon mån påverka oss indirekt, hur eller hur.

Möjligen om man bakar en bulle och den blir bränd och man äter den själv..men får man ont i magen så någon annan blir påverkad och tex får diska..eller man bjuder på bullarna så fler får ont i magen ..kan man säga att det är en egoistisk gärning då? (även om man inte räknade med att folk skulle bli sjuka?) #8

Har det möjligen med intentionen att göra?..hmm..Galen

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.