Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 2188 ggr
rebecca_hej
2014-02-22 19:16

Meningen med livet.

Vad är meningen med livet? Varför existerar vi? Existerar vi ens eller är allt bara i våra tankar?

Annons:
undrarens
2014-02-22 19:39
#1

om detta ämne har det gjorts en del filmer om… monte python för att nämna en.

inte riktigt mitt sätt att se på livet men men.

Existerar vi ens eller är allt bara i våra tankar? 

på den här frågan skulle jag tycka iaf att man existerar så länge man tänker och uttrycker sig.

Men även efter ens död blir ju de kända stora människorna (tar bara några namnexempel typ beethoven , dalai lama , jesus osv)beskrivna  och bevarade för framtiden .

så på så vis lever och existerar deras "livsverk" vidare att de existerat.

däremot på frågan varför vi existerar finns de inte lika lätta "svar" .

triljarder meningar(just a high number) kan man hitta på som är meningen varför vi existerar precis lika många anledningar kan man hitta på för våran mening med livet.

de är liksom upp till en själv att inse att de finna en  mening i  allt väsentligt fast man kanske inte tycker det vid 1:a anblick.

jag säger dock inte att allt är meningsfullt , på den sidan finns det hur mkt som helst som kan sönderdelas i molekyler och vridas och vändas på för att till slut inte visat sig ha nån mening hur man än vände och vred på frågan.

varifrån kom egentligen "ljuset"Tummen upp som väckte liv i alla varelser på jorden och att hjärtatHjärta började slå och vi kunde  andasPustar och skratta Skrattar

Loris M
2014-02-23 17:31
#2

Den frågan är lika gammal som människan. Svaret är kanske inte enkelt eller självklart, men det kan det vara. En del skulle säkert säga att det inte finns någon mening med livet. Vi föds och vi dör precis som alla djur och alla växter och så är det inte mer med det.

Om man tror på livet efter detta så kan svaret vara annorlunda. Jag tror på reinkarnation och då blir ju meningen med livet att min själ ska växa och utvecklas innan jag slutligen återvänder "hem" för ett evigt varande. Kan låta flummigt för en del, men jag har bestämt mig för att betrakta livet så. Då blir alla händelser i livet, bra som dåliga, meningsfulla. Allt sker av en anledning och allt fyller ett syfte. Så tror jag….

Jerrytherabbit
2014-02-25 21:02
#3

Meningen med livet tror jag, är att göra livet så meningsfullt som möjligt, både för sej själv och andra. Vad är då meningsfullt? Det är upp till var och en, men för mej är det mänsklig värme, att sträcka ut en hjälpande hand och att omges av dem som älskar mej för den jag är.

fylgian
2014-02-26 12:10
#4

"Jag tänker, alltså finns jag." sa Descartes.

Jag tror att vi existerar på ett eller annat sätt, oavsett om vi är en produkt av en tanke eller ej. Hur skulle vi annars kunna uppleva vår existens? Kan man uppleva något som inte existerar?

Att besvara varför vi existerar beror vad man tror på. Så frågan är vilka svar du vill ha? Vetenskapliga? Religiösa? Alla ger olika svar och du har valmöjligheten att tro på en eller att kombinera flera.

Meningen med livet måste nog var och en komma fram till. På sätt och vis vore det lätt att läsa en bok och svälja alla svar, men det ligger inte i tvivlarens natur. Jag tycker att man ska kasta sina fördomar och lyssna på det man stöter på (filosofers, teologers, forskares och vanliga människors svar) med öppet hjärta, men samtidigt reflektera över vad man tycker verkar rimligt.

Men allt är i slutändan en fråga om tro. Och att TRO är viktigt! Det tror jag i alla fall :-)

SpirituBelle

http://spiritubelle.wordpress.com – en blogg om att vara andligt sökande i 2000-talets Sverige

[Morfalum]1
2014-03-03 16:35
#5

Morfalum säger: Meningen med livet är att leva och göra det fullt ut! 

Man bör finna sitt "kall" för att arbeta, nöja sig, föröka sig och dö. 

Meningsfullare än så blir det nog inte säger Morfalum.

Amen

dolfen
2014-03-07 20:16
#6

Det är skillnad på vad som är meningen med livet och vad som är meningen med individens liv. Hörde ett föredrag av någon som grubblat över en filosofisk fråga och kom fram till att det inte finns någon mening med att leva. Han funderade på att ta livet av sig, men… hans insikt gjorde gällande att det inte vara någon mening med det heller… :)

Annons:
[rolnor]
2014-03-16 17:10
#7

Jag tycker att livet ÄR mening, ställer man frågan kommer man ändå inte förstå svaret..

dolfen
2014-03-16 17:16
#8

Svaret är individuellt.. "Att glädje finns är nog orsak att glädjas". (Kan man inte byta ut ordet glädje mot ordet liv!?) "Att liv finns är nog orsak att glädjas", typ.

WinterPrince
2014-03-26 07:48
#9

42 :P

[Mintassen]
2014-04-19 20:13
#10

Meningen med livet är att vara glad och glädja andra och känna kärlek både till djur och man även familj🙂

Moonwing
2014-04-23 20:52
#11

Vitsen med livet är, att finna ut vad meningen med livet är! Hittar man inte meningen med sitt (detta) liv, får man nog med all säkerhet (tror jag)-en ny chans att göra det..🤪😃

"Ibland måste man vandra hela vägen , för att förstå varför"

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

RobinEH
2014-05-02 22:09
#12

Det finns ingen mening med livet. Vi är bara dömda till att leva det.

#4

Kan du uppleva mörker? Mörker är brist på ljus. Existerar det?
Kan du uppleva ondska? Ondska är brist på godhet. Existerar det?

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

[MrDiabolic]
2014-05-04 00:20
#13

Jag är bipolär, och när jag har mina manier är jag ofta helt övertygad om att jag är det enda som existerar, och att allt annat är produkter av mina tankar.

Annons:
Upp till toppen
Annons: