03.7 Handlingsteori

Fri vilja, finns den?

2014-03-03 21:29 #0 av: The Bear

Har vi det? Det hoppas jag att ni tycker, att vi har fri vilja!? 

Att ni inte är lika desillusionerade som dom döva, hjärndöda idioterna på Passagen/Andligt/ Religion&Tro. Har försökt men dom går ju inte att diskutera med!  Vilka idioter, pajaser, muppar. Det finns inga argument som biter där och det går inte att föra en vettig diskussion om fri vilja. Vuxna människor med intelligenskvot som en amöba.

Anmäl
2014-03-03 21:35 #1 av: Fialialej

Man tror ju det men man är aldrig tillräckligt fri i sin tanke för att lyckas fatta totalt oberoende beslut, så svaret rent krasst är nej.

Man kan alltid välja fritt utifrån ett antal alternativ som samhället levererar, men de konsekvenser som kan uppstå, "sunt förnuft", omgivningens påverkan och så vidare, påverkar ju alltid.

Anmäl
2014-03-03 21:53 #2 av: The Bear

Jag menar att vi har i alla fall en viss fri vilja, så länge vi inte är tvingade att handla under tvång, och hade kunnat handla annorlunda. Men det innebär inte att vi kan handla hur som helst naturligtvis.

Och kan vi välja fritt utifrån ett antal alternativ måste man väl ändå anse oss ha en fri vilja, eftersom man (fritt) kan välja mellan dessa alternativ? Motsatsen till fri vilja är determinism. Är du determinist?

Anmäl
2014-03-03 22:42 #3 av: Fialialej

Om alternativen är begränsade och inte egentligen är något som tilltalar, men du ser inget annat än välja något av dessa, är det ändå ett fritt val? En vilja kan jag gå med på att de flesta har, utan tvekan, men frågan är hur fri den egentligen är när den ständigt begränsas av både samhället och vårt bristande intellekt?

Ja, jag tror inte fri vilja existerar i vårt samhälle där normer styr oss så hårt. Går vi emot samhällets grundnormer ansluter vi oss alltid till något annat, subkulturer, som det också finns regler för. Det vi redan sett är det vi har att välja mellan tror jag. Väldigt få människor som skapar något nytt alternativ för sig själva. Det är kanske både biologiskt, och socialt inlärt att troget följa det man känner till, för att vara på den säkra sidan... :)

Anmäl
2014-03-16 18:56 #4 av: dolfen

Jag har erfarit att det inte får finnas fri vilja på iFokus.
Trist men sant.

Tyck om mig för att jag hedrar sanningen,
eller hata mig för detsamma.

Anmäl
2014-03-16 19:56 #5 av: fellfrosch

Det är klart att vi har fri vilja, vi har inget val Cool

Anmäl
2014-03-16 20:04 #6 av: dolfen

# 5 - Tvärtom. Din bild är en positiv "utanför"-bild.
Jag trodde också på den, tidigare. Då var jag lyckligt omedveten och mer positiv, (hur jag kan bli mer positiv än vad jag redan är är en gåta) *dubbelgrubblerier pågår*

"Man kan inte förvänta sig att bli mindre besviken med åren." dolfen
:)

Anmäl
2014-03-16 20:09 #7 av: fellfrosch

Jag tror faktiskt inte på fri vilja, jag tror att det är en illusion vi har. Därav att vi inte har något val. 

Anmäl
2014-03-16 20:23 #8 av: dolfen

#7 - Håller med du.

Anmäl
2014-04-22 10:12 #9 av: Jerrytherabbit

#2 och #3

Men även under tvång kan väl viljan vara fri, precis som tanken?

Att vara tvungen att göra något hindrar väl inte att  vilja något annat?Att viljan är fri  och att  fritt följa sin vilja är väl två olika saker?

eller är jag ute och cyklar?

Anmäl
2014-04-23 14:52 #10 av: Moonwing

Återigen handlar det lite om hur vi tolkar begreppet (fri vilja)-om det nu är denna kategori det gäller; "/Andligt/ Religion&Tro".

Detta citat (ifrån wiki)-tycker jag för personlig del verkar vara den, som jag här och nu kan ta till mig.

"Buddhas läror om karma är intressanta eftersom de är en kombination av kausalitet och fri vilja. Om saker och ting är helt orsakade skulle man inte på något sätt kunna utveckla en talang - dina handlingar skulle vara helt förutbestämda. Om det inte fanns någon kausalitet överhuvudtaget så skulle alla talanger vara oanvändbara eftersom saker och ting hela tiden skulle förändras utan någon harmoni eller förnuft. Men det är på grund av att det finns ett element av kausalitet och ett element av fri vilja som du kan utveckla talanger i livet."

Sagt av; En nuvarande amerikansk munk, Thanissaro Bhikkhu

Mitt eget synsätt är alltså denna, att vi på ett högre Plan, alldeles Själva (Där vårt Högre Jag, håller i vår utveckling) -"styr" oss åt det håll där de önskade lärdomar finns att hämta, sedan är det ju naturligtvis upp till oss, i fysisk form att dra de lärdomarna (det är där jag starkt misstänker magkänslan har en roll).

Dock tror jag det finns ett oändligt antal av "oss", i ett otal olika dimensioner..för att just kunna nå fram fram till dessa lärdomar..varför "spela på en eventuell vinnare"-när man kan spela på flera?Cool

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2014-05-02 21:51 #11 av: RobinEH

Eftesom jag tycker om Sam Harris så slår jag ett slag för hans föreläsning om fri vilja, som den illusion den är. 

Att acceptera fri vilja som inget annat än en illusion gör samhället bättre. Det gör det lättare att acceptera vård som straff för ett brott eller det faktum att missbrukare förtjänar samma hjälp som andra snarare än att de hävdas gjort sitt val.

Neuroaktivitet är vad som styr våra handlingar, inte fri vilja. Vi väljer inte att välja vad vi skall välja vilja.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2014-05-04 02:46 #12 av: [MrDiabolic]

#11 Tittar på den där nu. Mycket intressant.

Anmäl
2014-05-15 16:49 #13 av: Linilouu

Jag tror inte på fri vilja. Varje val vi gör föregås ju av en mängd olika faktorer som vi inte kan styra över och som tillsammans avgör vad vi tror att vi "väljer".

Att jag "väljer" att skriva det här inlägget beror på att jag fick syn på tråden, vilket i sin tur föregicks av att jag såg länken till filosofi ifokus och att jag klickade på den beror på att jag intresserar mig för filosofi, vilket kan bero på mina gener, min uppfostran, att jag som 12-åring fick en bok av mamma som handlade om olika filosofiska frågeställningar, att jag fick den boken beror i son tur på en massa omständigheter i min mors liv som ledde fram till att hon tänkte att just den boken vore nåt för mig...ja ni fattar vad jag är ute efter.
Hoppas jag.
Det blev lite svamligt:)

Anmäl
2014-05-15 17:36 #14 av: Jerrytherabbit

#13  Jag håller inte  med om det. Javisst att en massa faktorer som vi inte kan påverka förser oss med en rad möjligheter, men det är ändå vi som avgör vad vi gör med dessa.

Till exempel när du såg länken kunde du lika gärna valt att bläddra vidare utan att bry dig om den. Likaså vad gäller att läsa och skriva i det här inlägget.

Jag kom till filosofi för att jag var inne på en annan ifokussajt och fick syn på länken hit. Därför valde jag att klicka på den för att se vad det var. När jag läst här ett tag och fortfarande tyckte att det var intressant började jag själv delta i trådar och skriva inlägg. ingen tvingade mig till något av detta. Javisst, jag kom hit av nyfikenhet, som visserligen kan vara en stark drivkraft, men inte stark nog för att man inte ska kunna bryta den.

Därför (bland annat) tror jag på en fri vilja 

Anmäl
2014-05-15 21:29 #15 av: Moonwing

Motiven bakom (de fria) viljehandlingarna då, är den endast styrd av vår "genetiska" hunger?..eller är det något annat med i bilden.

Om man  man drivs till något, måste det ju finnas en förklaring till varför, på ett djupare plan. Är detta rent  "bundet till vårt fysiska jag", eller tror ni att vi påverkas av andra faktorer..människor säger ju ofta, att de har en längtan till ditt å datt..Funderar

Det är väl bara människorasen som egentligen har ide´n med "självförverkligande", i skallen å ständigt har det som samtalsämne..vad innebär det egentligen?Galen

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

Anmäl
2014-05-16 17:28 #16 av: Jerrytherabbit

1.Vad som styr en människas fria   val?

En härva av genetiskt arv, sociala förväntningar och egna erfarenheter skulle jag tro.
    allt detta bidrar till en persons värderingar och preferenser.
    Beroende på vilken typ av "härva" av egenskaper och inlärda värderingar en person har kommer olika saker vara olika mycket värd.
    Om man tar ett exempel:

Kvällen innan ett matteprov har person X valet mellan att stanna hemma och  studera eller gå ut med kompisar
    Om X värderar sitt sociala umgänge högre än betyget kommer X troligen vara mer motiverad att umgås med vänner och väljer det, men om betyget är viktigt för X  kommer det att motivera X mer att plugga, vilket då blir X val. Poängen är att oavsett vilket X väljer så är det ett val X gör.  Visst, det kan finnas grupptryck, eller andra yttre faktorer, men det är ändå X som väljer.

2. "Om man  man drivs till något, måste det ju finnas en förklaring till varför, på ett djupare plan. Är detta rent  "bundet till vårt fysiska jag", eller tror ni att vi påverkas av andra faktorer..människor säger ju ofta, att de har en längtan till ditt å datt..." av  #15

Jag tror att vi drivs till (att göra) något mestadels på grund av positiva erfarenheter av det. om det är något vi aldrig stött på tidigare är det kanske nyhetens behag, som på lång sikt övergår till ett intresse vilket driver personen till att fortsätta göra det

Anmäl
        2014-05-30 12:57 #17 av: dododdordoden

Viljan fri ifrån vad?

Anmäl
        2014-05-31 01:17 #18 av: Moonwing

Att våga/orka, tänka "utanför ramarna", kanske, att inte låta sig påverkas av dogmer, grupptryck och fatta egna beslut gällande sitt eget liv tex....?

Anmäl
        2014-06-02 13:43 #19 av: dododdordoden

The Bear, vad är det för frihet du undrar om viljan har?

Anmäl
        2014-06-23 14:44 #20 av: Huygens

Enligt forskare är våran fri vilja resultat av brus i hjärnan.

Anmäl
        2014-06-23 21:22 #21 av: Moonwing

#20 Häftigt!  jätteintressant! Verkar som vi enligt den studien blir tvungna att göra ett val..Funderar..alltså inte "fri vilja", egentligen..Skrattar

Anmäl
        2014-07-01 13:40 #22 av: Rachix

Jag skulle vilja säga att vi har ett oändligt antal valmöjligheter, men eftersom vi lever i en fysisk värld är det oändliga antalet ändå begränsat av de förutsättningar som utgör den s.k. verkligheten. Dvs du kan inte välja att flyga genom att flaxa med armarna, men du kan välja att köpa en biljett till ett flygplan. 

Det är ungefär som om du går in i en affär som bara säljer glass. Du kan välja vilken glass du vill eller låta bli, men du kan inte välja ett äpple. Sen får man sätta det i ett kosmiskt perspektiv... ;)

Anmäl
        2014-07-01 22:00 #23 av: [Ztevo]

Varför vaknar viljan, ibland, först när man märker att man är på väg att förlora något/någon?..

Viljan att visa vad man vill, var väl fri, även före denna, något sena insikt?..

Är det alltid,.. bättre sent än aldrig?..

Anmäl
        2014-07-02 20:54 #24 av: Moonwing

#23 "Varför vaknar viljan, ibland, först när man märker att man är på väg att förlora något/någon?.."

Om man vänder på frågan får man förmodligen svaret..

När man förlorar någon, "vaknar" insikten om att man har kraft att förändra...

Är det kanske därför, vi "förlorar", saker, medlevande etc...eller rättare sagt-kanske är det meningen att vi utsätts för dess ting..så vi inser att vi är kapabla till förändringar vi kanske varit ovilliga/lata till?

Det sägs ju även att nöden är uppfinningarnas moder..å då tänker jag bara inte på det rent personligt praktiska, utan kanske lite bredare kollektivt när det tex gäller forskning, andlighet osv..

Anmäl
        2014-07-03 14:26 #25 av: [Ztevo]

Hur många konfirmationen sker av fri vilja?..

Anmäl
        2014-07-03 22:58 #26 av: [Ztevo]

Hur fri är viljan, och hur djup är insikten, hos människor som, av tradition, fångas upp i unga år, av diverse religioner?

Bortse från #25!

Anmäl
        2014-07-03 23:20 #27 av: Moonwing

#26 Ja, naturligtvis Ztevo, påverkas och formas vi av vår uppväxt, ibland är det en stark påverkan som kräver mycket av en enskild för att kunna börja tänka fritt utanför gruppen.

Dock tror jag att vi innerst inne alltid äger möjlighet att tänka annorlunda, även om det kanske inte finns realistiska möjligheter att leva så. Man vill ju inte uppmuntra människor till martyrskap på något vis, även om de inte känner sig bekväma med sin grupp av tex, troende.

Att förändra sin uppfattning av verkligheten och leva efter den, så man får inre ro, är en långsam och oerhört jobbig process och verkligen något man gör om man bara är missnöjd med den uppfattning man lever med.

Insikten hos människor som har en djup tro, kan vara lika djup som hos någon annan..det är ju inte i tron insikten sitter . Därför behöver det inte vara något slags fel i att tillhöra en grupp troende, däremot gör man ju våld på sig själv om man lever så och lider av det.

Anmäl
        2014-07-04 09:26 #28 av: [Ztevo]

Jag menade insikten hos unga människor.
        Jag menade inte att ifrågasätta djupt troendes förmåga till insikt.

Vi påverkas olika. Eftersom vi är olika.
        Vi påverkas även olika, i olika åldrar.

Om man tänker sig att en grupp människor, växer upp utan att bli påverkade, hjälpta, till att få "den rätta" (fria) viljan.
        Och jämför med en grupp som växer upp med denna, "vägledning"...

Det är naturligt för människan att vägleda sina barn, för att de ska bra framtidsmöjligheter.

Detta är ett experiment som nog bäst sker i tanken..

Anmäl
        2014-07-04 18:42 #29 av: Moonwing

Ja, jag förstår ungefär hur du tänker..det är en lite klurig bit det med "fria viljan", och vi är nog inte så fria som vi tror kanske på ett plan..på ett annat kan det vara annorlunda..det beror nog på var vi som sagt befinner oss i utvecklingskedjan.

Anmäl
        2014-10-25 13:52 #30 av: Blicken

Fri vilja är att kunna handla i strid mot den logik, som styr det deterministiska Kosmos (den logiskt ordnade världen). Du kan bli kär, och du kan värdera något som rätt eller fel, vackert eller fult. Detta strider mot "värdenihilismen" (googla gärna och klicka vidare på länkarna). 

Enligt riktigt antik filosofi är det ordnade Kosmos en bubbla, eller ett ägg i Kaos, som då betydde det oberäkneliga, ologiska, oförutsägliga och principiellt okända. Men vi lever i en värld där Kaos och Kosmos är som Ying och Yang. 

Mitt i den iskalla logiken dyker Kärleken och Skönheten upp tillsammans med Rätt och Moral. Förnuftet blir galet då du älskar någon utan pengar, makt och ställning.

Och medvetandet är tvådelat. En del är den logiskt grubblande själen, vårt intellekt som slingrar sig runt kunskapens träd. Den andra delen är den ologiska anden, som värderar och älskar helt utan logik.

Jag bloggar om sådant här. Det här är ett som handlar just om detta. https://christerbroden.wordpress.com/2014/01/09/evolutionen-ar-gud/

Det här är det första. Där får man reda på hur den ryggpetande blicken, som du nu lagt på det jag skrivit,  ser ut och låter.  Jo, den har ett läte! https://christerbroden.wordpress.com/2013/11/20/197/

Anmäl
        2014-10-25 13:57 #31 av: [Ztevo]

Jag blev lite konfunderad, då jag kunde läsa detta.

Men kom på att jag blev blockerad på Jesus, å inte här. Cool

Anmäl
        2014-11-22 08:34 #32 av: ollivoll

Tycker att Fialialej #3 beskriver det väldigt bra. När har vi vi egentligen fri vilja, är det när vi tar ett beslut huruvida vi gör läxan eller inte? Eller om vi tänker i större befattning, har vi fri vilja när vi går upp tidigt på morgonen äter frukost, barnen ska till skolan och utföra dagens undervisningar medans vi vuxna går till jobbet och utför våra dagliga plikter för att att få lön som betalar hyran, räkningar och andra skulder som vi dagligen blir intrudeserade i reklam via media etc. Lever vi då i den fria viljan rent generellt, eller följer vi lagar.

Anmäl
        2014-12-06 19:54 #33 av: Geru

Om det inte är så att vi har fri vilja, vem styr i så fall? Vi har begränsad fri vilja, eller vad man ska säga. 

Anmäl
        2014-12-06 20:07 #34 av: Knasper

Jag har noterat att jag är mer självkritisk än andra.

Är jag då svagare eller starkare, än andra människor.?

Anmäl
        2014-12-14 22:56 #35 av: ollivoll

Människan har fri vilja men lever vi under fri vilja?

Anmäl
        2014-12-30 05:14 #36 av: TJW

Om du med "Fri vilja" syftar på viljan att göra precis vad man vill, när man vill och hur man vill. Så vill jag säga, "ja, till viss del" är alla fria att välja, men konsekvenserna av ens handlingar, bra eller dåliga, stora eller små kommer man nog inte undan. Vad jag menar med "till viss del" beror ju på hur många gränser man har i sitt liv. Jobb, sambo, barn etc. Har man inga sådana gränser så har man fri vilja att göra vad som helst, när som helst och hur som helst i sitt eget hem. Med andra ord utan gränser och över det mindre sakerna i livet har man fri vilja över. Om handlingarna man vill göra involverar medmänniskor eller natur får man ju ta hänsyn till dom. Vill man inte leva i naturen och av naturen, måste man ju fortfarande betala räkningar hålla kontakt med arbetsförmedlingen, försäkringskassan osv. "Tyvärr" lever vi i ett samhälle som är byggt på ett system och vill man inte leva som en grottmänniska får man följa systemets regler och därmed blir vi ofrivilligt marionettdockor, i det större perspektivet.

Anmäl
        2015-03-06 19:42 #37 av: Sturet

Man är fri, inom vissa gränser. Man har alltid ett par olika val att välja mellan, så man är varken låst till att göra på ett enda sätt, och man kan inte heller göra hur som helst.
        Det finns saker runtomkring som begränsar en, och saker i och på en själv, fysiskt och psykiska och IQ-mässigt som begränsar en

Anmäl
        2015-04-09 23:15 #38 av: Maikailoa

#37 av: Sturet

"Olika val" fungerar inte. Under samma förhållanden gör vi alltid samma "val". Det är förhållandena som avgör vårat agerande. 

Hade vi kunnat agera annorlunda än vi gör, under de förhållande som råder, alltså gjort "hur som helst", så blir handlingen slumpmässig.

Slumpmässig vilja är enda möjligheten till fri vilja.

Anmäl
        2015-06-08 21:24 #39 av: vimes

Utifrån vad vi (i.e. vetenskapen) vet om världen finns det två sätt något kan hända på: genom slump eller av en orsak. Fri vilja som ontologiskt objekt kan vi, utifrån vetenskapens materialistiska världsbild, inte få in någonstans.

Däremot kan man förstås tala om att fri vilja existerar som en psykologiskt relevant föreställning eller som institution i ett samhälle.

Anmäl
        2016-01-24 04:23 #40 av: Sturet

isåfall ifall jag är sen till jobbet varje morgon så är det inte mitt fel så varför skämmas?  Och om man tex inte är lika bra på en sak som en annan person som man faktiskt  vill vara bra på så behöver man inte känna sig dålig . Och varför ska man känna sig bättre än någon på något som man lyckas bättre på, det är lixom inte min egen förtjänst. Och om man misshandlar någon, det lixom hände bara något i huvudet och sen bara gjorde man det så det gör en ju alltså inte till en elakare person än någon annan

...Det är bara så det är uppbyggt. Man kunde inte välja något annat

Funderar

Anmäl
        2016-01-29 18:18 #41 av: Maikailoa

Om du är sen till jobbet, (och det anses vara fel att vara sen), så är det ditt fel, eftersom det ju är du som är sen. Dina handlingar hänger samman med dig. Folk påtalar dina brister och du skäms kanske som en följdverkan.

Den följdverkan kan vi förutse, innan något händer. Vi ser till att komma i tid för att slippa skämmas. Det skapar etiska beteendemönster.

Vad som händer är att vi har förmågan att fantisera om vad som kommer att ske i framtiden, vi skapar val i våra fantasier, och vi inbilar oss att vi väljer något utav de valen vi skapade. Det är dessa fantasi-val som folk tror är deras "fria vilja".

Om man misshandlar någon bara därför att det hände något i huvudet så har man ett problem. Problemet är väl främst att man framstår som otillförlitlig eller galen. Sambanden mellan orsak och verkan fungerar dock lika vare sig man är galen eller klok.

Uttrycket: "man kunde inte välja något annat" betyder inte att något utomstående förhindrade dig från att välja något, utan det betyder att det fanns inget annat alternativ för dig än att agera som du gjorde.

Anmäl
        2016-01-29 19:10 #42 av: Geru

#41 Det finns alltid andra alternativ. Alltid. Ett oändligt antal.

Anmäl
        2016-01-29 23:58 #43 av: Sturet

#41 Men om jag vet att jag gjorde mitt bästa.  Man hade tänkt hinna men man kom försent ändå.  

...och man är en sån som är  medveten om det här med fri vilja, och som tänker att vi inte har någon fri vilja. Att jag är typ som en robbot, en liten maskindel. Att allting är en enda stor "maskin". Varför då ha dåligt samvete när jag nu vet det?

(Och samtidigt... även en som inte försökte lika mycket att hinna... det är ju inte heller dens fel att den inte försökte det)

Galen

Anmäl
        2016-01-30 00:11 #44 av: Sturet

#41 Självklart så är det väl pga av att det hände något i skallen som man började misshandla någon. Det är ju där det börjar. Även om en som inte är galen misshandlar någon så hände det ju något inne i huvet innan handlingen. Det gör det väl alltid innan någon handling. Först kom en känsla / tanke sen kom handlingen

Anmäl
        2016-01-30 02:34 #45 av: Sturet

...eller ja, det kanske inte precis är där det börjar, utan först såg man kanske något eller hörde, det hände något... som ledde till känslorna, som till sist.. ledde till handlingen

Hur som helst.. hur kan man välja att tro sådär?  Deprimerande. Mycket skönare att tänka att vi har "fri vilja" ju Lipar

Anmäl
        2016-01-31 00:33 #46 av: Maikailoa

En episod från någonstans tog upp det där.

En tonåring ligger i sängen på morgonen.
        Modern ropar ifrån köket:
        -Dags att stiga upp.
        -Jag kan inte.
        -Varför inte det då?
        -Jag har ingen fri vilja.

På det stället åt dom pankakor till frukost, vilka moder sätter igång att grädda. Så skall hon till att ropa en andra gång, men när hon vänder sig om sitter tonåringen redan vid bordet med gaffeln i handen.

Sensmoralen är att tron på den fria viljan är som ett religiöst hjärnspöke. Den troende känner sig hjälplös utan "fri vilja", "jesus", "frälsare" och liknande, som dom har skapat i sin fantasi.

Skulle ni förstå att fri vilja är det samma som slumpmässig vilja, då förstod ni bättre att det skulle skapa maskin-människor / robotar. Först när viljan inte är fri, utan betingad, har vi någon nytta av den.

Anmäl
        2016-01-31 00:33 #47 av: Maikailoa

Var finns dom alternativen?

Anmäl
        2016-02-06 11:36 #48 av: Sturet

#46 Jag förstår hur du tänker. Jag håller med lite. Men jag tänker att det ändå kan finnas lite grann fri vilja, på något sätt Skrattar

Anmäl
        2016-02-06 11:49 #49 av: RobinEH

En liten övning. 

Tänk på en stad. Vilken stad som helst. 

Var det av fri vilja som du valde den stad du valde? 

Om ja, varför valde du inte någon annan stad? Varför valde du just den staden, istället för Dubai, Paris, New York, London, Umeå eller någon av alla andra städer? 

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
        Sajtvärd på Träning.

Anmäl
        2016-02-06 12:07 #50 av: Geru

#49 Jag personligen blir alltid förvirrad när någon säger att jag ska tänka på vilken stad som helst. Det är en enorm massa städer som rusar genom huvudet, och jag brukar bara ta en. Oftast då för att det finns något jag vill se där.

Annars så ser jag charmen i att bara vara i en stad jag aldrig varit i. 

Och då finns det ingen anledning till varför jag valde just den staden.

Anmäl
        2016-02-25 14:40 #51 av: [Conquer&Colonize]

Frivilja är en drivkraft ur ett icke betvingat ting, som
        en obunden ingivelse i tankerikedomen.
        En naturlig strävsamhet i sinnevärlden och är även obestämd i selektioner av idéer samt en flygande tanke av förnuft.

Anmäl
        2016-02-27 19:34 #52 av: Maikailoa

Vackert formulerat.

Jag tolkar det du skriver som:

Vi kan vara medvetna om vår vilja men vet inte varifrån den kommer, därav "ingivelse" och "obestämd i selektioner", vilket  är det samma som slumpmässig.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.