03.1 Etik & Moral

Ert barn skriker i affären - Vad gör ni?

2014-03-26 07:00 #0 av: Skorpion76

Jag har en del funderingar hur man "bäst" hanterar sitt barn i offentliga miljöer, t.ex. affären. Jag har inga egna barn och det är jag glad över eftersom det här är någonting som är riktigt jobbigt. Jag har sett ett par gånger hur barn som ser något de vill ha i affären och blir nekade ställer sig och skriker och gråter tills mamman eller pappan i de flesta fall ger med sig, köper tidningen och lämnar affären.

Vad gör ni i en sådan situation när ert/era barn ser en Bamse-tidning i hyllan, han/hon ska prompt ha den och när ni säger ifrån tar ungen i och skriker allt vad han orkar och låter tårarna spruta över omgivningen. Under tiden börjar omgivningens dömande blickar vända sig mot dig. Du nästan väntar dig att någon ska gå fram och säga åt dig att få tyst på odågan.

Vad gör du?
Låter ni ert barn fortsätta skrika till oändlighet?
Eller köper ni trots allt tidningen för att slippa höra på skriket?
Eller kanske till och med stoppar i öronproppar och tar upp din smartphone för att kolla om någon skrivit på Facebook i väntan på att ungen ska somna av utmattning.
Eller skriker åt barnet att hålla käften?
Eller något annat?

Energy Pethead
Medarbetare: Synskadade, Funktionshindrade, Hjälpmedel

Sajtvärd för Nostalgi, Autism, Lekar
http://klotterplanket1.egetforum.se/

Anmäl
2014-03-26 07:04 #1 av: giffan

Jag gjorde alltid klart för mina barn att "idag får ni köpa en tidning" eller "att idag blir det ingenting vi tar det en annan gång"

Då hade vi redan bestämt. Även om dom kanske försökte, så fungerade det inte att kasta sig på golvet och grina. bara att låta dom hållas, efter några gånger förstår dom och man har inget bekymmer med det.

Värsta man kan göra är att ge med sig då får man värre problem gång efter gång

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus 

Anmäl
2014-03-26 07:27 #2 av: Thiah

Min kollega lade sig bredvid sin dotter och skrek i affären. Det var sista gången hennes dotter gjorde så. 

Håller med #1. Man får inte ge sig. 

På jobbet kan jag ignorera skriken när nån unge beter sig sådär men håller mig i absolut närhet. Tror nog att jag kommer göra samma med mitt barn. Är vi båda föräldrarna i affären kommer en av oss gå ut med barnet. Troligtvis hans far då han har noll tolerans för skrik beteende som stör andra. 

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl
2014-03-26 07:31 #3 av: Niklas

Jag tar med mig barnet ut. Det blir ingen tidning med skrik.

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök iPad for Work Om du vill använda iPad på riktigt.

Anmäl
2014-03-26 07:37 #4 av: Skorpion76

#2 Det måste ha sett riktigt knäppt ut! Faktum är att jag stätte på en sådan unge igår som lade sog på golvet och skrek i affären och det var otäckt eftersom jag höll på att köra på ungen med min rollator! Jag fick verkligen titta efter var den lilla var någonstans!  

Energy Pethead

Anmäl
2014-03-26 10:43 #5 av: [Rumpstek]

Jag skulle iofs be den som säger åt mig att få mitt barn att hålla tyst att dra åt helvete.

Anmäl
2014-04-01 17:32 #6 av: LinaLj

Jag tror jag skulle använda det knepet som mamma använde på mig den enda gången jag gav mig på något sådant. Hon gick...

Ja visserligen bara til landra sidan hyllan men det visste inte jag. Jag kan säga att jag kom upp från golvet väldans snabbt.  

Anmäl
2014-04-14 08:14 #7 av: [Mintassen]

Jag skulle ta med mig barnet och locka den med en bra film hemma och att de kan få de som belöning  i fall dom inte skriker efter tidningen eller annat. 

Anmäl
2014-04-16 10:24 #8 av: [HM-Liight]

Hm....mina barn försökte 1 gång var, nör de var ca 2.5 år och aldrig mer.
Tog barnet i armen, drog med honom ut ur affären där det var massor av folk och förklarade jäkligt högt och bestämt:
-nu går vi in igen, 1 gång till så får du stanna kvar här när vi åker hem. Välj, var tyst eller så åker jag och pappa hem. Punkt och slut!
Min son såg runt på alla människorna, nickade och aldrig mer kom den attityden fram.
Så blev då son nr 2 i samma ålder, gjorde samma sak och jag tänkte: "funkade förra gången, vi testar samma race". Sagt och gjort, aldrig ett pip till i någon affär.
Idag får jag damp, krupp och hela alfabetet nör jag hör barn gallskrika. Jag är den som går fram till barnet och deklarerar:
- bara så du vet, så såg jag tomten kika fram bakom nallarna. Han kollar vilka barn som ska få julklappar och han tittade på DIG nu. Bäst du är snäll.
Ungen får ögon som tefat....blir knäpp tysta...mammorna stirrar på mig....sen kommer ett smile när hon begriper att jag alldeles precis har gett henne ett vapen för lååång tid framöver. Flera har tyst vikat eller mimat "tack".
Min familj tycker jag är pinsam..de vet hur det kryoer i mig vid odiciplimerade beteenden och oftast är jag tyst idag och önskar jag hade öronproppar.

Inte så mycket filosofi det här, mer tips o råd.

Anmäl
2014-04-16 10:27 #9 av: [HM-Liight]

Satans touch knappar!
Förlåt för stavfelen. Byter snart till min hederliga Nokia N900 med...knappar :)

Anmäl
2014-04-16 13:26 #10 av: Skorpion76

#9 Då är vi två! Jag stör mig också på alla sabla stavfel!

Energy Pethead

Anmäl
2014-04-17 19:38 #11 av: [HM-Liight]

tacka vetja gamla mobiler. 

Varför är man för lat, för att ens öppna laptoppen, när man har en Android telefon? 

Very Lazy Member....vad anser du själv att man borde göra, eller hur tänker du, hur gör du, när du ser och hör ett barn börja gallskrika?

Vore kul att få veta Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.