01 ALLMÄNT

Begreppet "Man ska"

2014-04-14 02:06 #0 av: Jerrytherabbit

Hallå!Vinkar

Jag är relativt ny här inne på filosofi ifokus, å kan egentligen ingenting om filosofi, men tycker att det verkar spännande. nu är jag lite nyfiken på en sak.

Det jag undrar är hur ni förhåller er till begreppet "man ska", eller med andra ord de situationer då man förväntas göra eller vara på ett visst sätt, endast för att "alla andra" gör så, eller för att på grund av en ny trend tex. ?

Tycker ni att alla bör/måste/ska följa alla trender i samhället?

Om man nu befinner sig i ett läge då "alla andra" eller många gör en sak på ett visst sätt, är det då fel av enstaka individer att inte följa detta?(Undantaget lagar, avtal, mm, som ju ska följas )

Nu anser  inte jag att det nödvändigtvis är fel att följa trender, så länge man mår bra av det, men de situationer då de står i motsats till en persons övertygelse och/eller vad den mår bra av, bör personen ändå följa normerna tycker ni?

(Var osäker på vart detta passar in, så flytta eller ta bort om ni tycker att det hamnat fel)

Anmäl
2014-04-14 23:10 #1 av: 997

Om du hade frågat Durkheim (http://sv.wikipedia.org/wiki/Durkheim) hade han nog sagt att "man skall" är normer som måste finnas för att ett samhälle skall fungera. Det är nödvändigt att människor följer normerna för samhällets sammanhållning. Följandet av normerna har alltså ett självändamål.

Om du hade frågat Kant (http://sv.wikipedia.org/wiki/Immanuel_Kant) hade han nog helt säkert sagt att "du skall handla såsom du hade velat upphöja till allmän lag". D v s du har ett individuellt ansvar för det du gör. Då kan man bryta mot "man-skall" normer om man tycker det är rimligt att alla andra också gör det.

Många sociologer menar att det mest fördelaktiga för oss är att följa alla trender. Då slipper vi fatta beslut själva - Det är ju bara att följa trenden! Eftersom andra gör på ett visst sätt och det funkar för dom, så kan det ju inte vara så tokigt.

Anmäl
2014-04-15 02:13 #2 av: [MrDiabolic]

Jag skiter fullkomligt i vad man ska och inte ska. Jag värderar det jag gör utifrån de konsekvenser det får, och bestämmer vad som är svårast: att ta konsekvensen eller att avstå från det jag vill göra.

För att ta ett extremt exempel: Om det funnes någon jag önskade livet ur så hett, att dennes död vore viktigare för mig än min frihet, så skulle jag bryta mot lagen och döda den personen. Detta är som sagt ett extremt exempel, och det har (för min del) aldrig inträffat.

Anmäl
2014-04-15 05:20 #3 av: 997

#2 Man blir ganska överbelastad av tankar om man hela tiden skall väga konsekvenser mot varandra. Vet att många tänker som du, men jag tror faktiskt inte riktigt att det fungerar.
Ibland måste man rätta sig efter vad "man skall" för att slippa tänka efter inför varje beslut.

I många lägen skiter jag också i vad "man skall" och tycker att det ibland är en bra inställning, men ofta är det inte det.

Anmäl
2014-04-15 05:29 #4 av: [MrDiabolic]

#3 Givetvis fungerar det inte till 100%. Det finns saker även jag gör utan att först medvetet konsekvensanalysera. Skulle jag grubbla över det i varenda liten småsak, skulle jag inte ha tid att faktiskt genomföra de beslut analyserna ledde till. Men vad jag ville få fram, är att jag försöker göra det jag uppfattar som bäst, inte vad andra säger åt mig är bäst.

Anmäl
2014-04-15 11:54 #5 av: 997

Då är vi på samma linje Glad

Anmäl
2014-04-15 20:04 #6 av: Jerrytherabbit

#1 tack så mkt för länkarna Glad

En tanke till, i det sista stycket i #1 skriver du att

"Många sociologer menar att det mest fördelaktiga för oss är att följa alla trender. Då slipper vi fatta beslut själva - Det är ju bara att följa trenden!"

Men är det inte eftersträvansvärt att självständigt åtminstone först kritiskt granska vilka följder trenderna kan få på kort och lång sikt innan man väljer om man vill följa dem och inte okritiskt följer alla trender?  Alltså att man  inte per automatik motsätter sig att följa  trender/normer men ifrågasätter dem som inte tycks vara relevanta?

Som det skrevs i senare inlägg går det kanske det inte alltid går att väga konsekvenser mot varandra i alla fall och det ibland är bättre att följa trenden. Det håller jag med om är vettigt, då det borde vara mest relevant att väga för och nackdelar då det verkligen är viktigt.  

Säg att man befinner sig i ett läge att en viss trend  är aktuell, men det finns  inte så mycket kunskap om vad den kommer få för konsekvenser för samhälle och individer och detta alltså, leder in ganska obevandrad mark, kan då samma krav på att "alla" ska följa det ställas som om det är en norm som samhället kommit fram till är bra för alla eller majoriteten?

Anmäl
2014-04-17 12:57 #7 av: 997

#6 Det jag tolkar in vad sociologerna menar som "fördelaktigt" är vad som gör oss mer framgångsrika och lyckliga. Man kanske är tråkigare om man gör som andra, men livet blir enklare och mer problemfritt. Till på köpet blir man också lättare accepterad av andra. På det sättet blir man lyckligare. 

Men...så kan man t ex kolla på detta klipp:

https://www.youtube.com/watch?v=U88jj6PSD7w

Kanske vill vi inte alltid vara lyckliga, utan bli lite intressanta också :)

Det blir vi genom att inte följa alla trender, utan gå egna vägar.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.