03.1 Etik & Moral

Mobilnarkomani ett handikapp...

2014-06-01 13:36 #0 av: Scadroviian

Jag är sen 80-talist och har upplevt inträdet in i informations och sociala nätverksåldern. Jag är alltså ung och inte tillräckligt gammal för att vara konservativ och se tillbaka på den "gamla goda tiden", vilken jag såg ur ett barns ögon. På senare år har jag dock sett hur smartphone-hysterin oreflekterat griper tag i en majoritet av befolkningen och fängslar dem. Internet-åldern kanaliseras genom smartphones på ett alldeles nytt sätt, vi är online hela tiden, släpper sällan telefonerna, vi lever våra liv delvis eller kanske till stor del i denna värld. 

Mitt problem är: det är en simulerad värld, en konstlat verklighet utan de nyanser som IRL (Verkligheten) erbjuder. Hur nyanserad är kommunikation skriven på nätet, från en avatar eller en facebook-profil? Hur vinklad och klippt är inte verkligheten i fotografier, optimistiska och ensidigt positiva, ibland rent lögnaktiga beskrivningar av vad som egentligen sker i verkligheten genom en statusuppdatering. Det är en ensidig, vinklad och retuscherad värld utan nyanser som fängslar oss. Det värsta är de meningslösa simulerade aktiviteterna i spelen och apparna som svårligen utvecklar oss och gör oss mer livskraftiga i den verkliga världen såsom HayDay och Candycrush... kan du ärligt säga att detta på lång sikt gjort dig till en bättre människa, en bättre far, mor, syster bror, vän eller en bättre student, konstnär, musiker lärare, receptionist, revisor, lagerarbetare? Det värsta är att det stannar inte där... när vi inte pillar med telefonerna, så pratar vi om telefonerna och vad vi ser i telefonerna. Hur stor del av dagen tillägnar vi iphonen, med fönstret in i den skapade verkligheten? 

Finns det inte risk att vi går miste om världen utanför, att vår kommunikation med andra blir alltför onyanserad, att vi enbart får se innehåll som är rekommenderat för oss, att vi ser godtyckliga representationer av vad som sker? Finns det inte risk att vi går miste om djupet i umgänget med våra nära och kära då vi hela tiden måste varva med telefonen, att vi devis går miste om naturen och allt det sköna likväl som det fula då vi stirrar ner i telefonen vilket vi oftast dessutom gör inomhus, att vi ägnar oss åt meningslösa ekorrhjul som Candycrush eller HayDay istället för att lära oss att spela gitarr, fotboll, skriva, träna och utveckla oss på andra sätt i verkligheten, då så mycket tid läggs på dessa telefoner istället för annat. 

Jag är djupt oroad och det är en stor källa till ångest för mig... behöver jag ha det? Om hundra år då vi står med facit i hand, kommer dessa ting vara oss till godo? Jag tvivlar...  

Vad tror du?  

Anmäl
2014-06-08 15:48 #1 av: Moonwing

#0 " Det är en ensidig, vinklad och retuscherad värld utan nyanser som fängslar oss."

Ja, det stämmer, men sanningen är den om man ser vår utveckling i ett större perspektiv så har det alltid erbjudits "retuscherade världar"-för de som haft råd att bruka dem (alla har ju inte det) och idag kan de flesta göra så..-inte bara kanske en liten grupp. Dessutom är vi mer medvetna om att saker och ting inte framställs i rätt ljus sas, det är ju positivt med.

Visst finns det farhågor med det du beskriver, men det är även så att man även med sin mobil kan fota en kändis i morgontofflorna, när hen hämtar tidningen eller öppnar balkongdörren..alltså en rak och avklädd sanning, som vi inte haft möjlighet att komma nära innan. Kanske det tom bidrar till att vi finner en viss samhörighet med sk "kändisar", och inte sätter dem på piedestal, utan ser dem som oss själva mer.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl
2014-06-16 20:42 #2 av: calle1964

Ingen större skillnad mot förr, tittar man i en tidning eller telefon så är det ju liknande innehållslösa vinklade budskap. Det som kanske kan skilja på gott och ont är mängden information yngre generationer utsätts eller har tillgång till. Att lära sig behandla och förhålla sig till information är något yngre har lättare för än jag som är äldre. Vissa avarter är ju att även oseriösa eller kufar kan också förmedla information. Jag tror inte en sådan som David Icke skulle nå många om inte information vore så lättillgänglig. Konspirationsteorier överhuvudtaget får mer fart, vissa berättigade, andra rena tokerier.

Anmäl
2014-06-18 14:57 #3 av: Moonwing

Ja, du har rätt Calle1964! Däremot kunde man möjligen lura i folk saker genom falska förespeglingar av saker, lättar förr..för det gick helt inte att dubbelkolla dem, som nu för tiden..tex en propaganda av något slag, idag verkar folk även vara mer blase´-kanske beroende på det myckna informationsflödet som du nämner.

Nu är det ju inte lika fritt i alla länder, och lika öppet överallt..det kanske är en sak man också skall tänka på.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen Medarbetare på Existens o Filosofi

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.