01 ALLMÄNT

Osjälvisk handling?

2014-06-02 11:08 #0 av: pernillaa

Finns det någon fullkomligt 100 % osjälvisk handling?

Ha en bra dag! // Pernilla

Anmäl
2014-06-02 11:22 #1 av: [Regnfru]

Nej, det anser inte jag.

Anmäl
2014-06-02 11:24 #2 av: Niklas

Att offra sitt eget liv för någon annans?

Vänliga hälsningar, Niklas
» Besök Savvity, iFokus engelska lillasyster.

Anmäl
2014-06-02 22:00 #3 av: pernillaa

Ja då är frågan om man tror att man kommer till himlen för det kanske...

Anmäl
2014-06-03 05:44 #4 av: Niklas

Eller om man "bara" vill rädda sitt barn kanske.

Anmäl
2014-06-03 06:49 #5 av: pernillaa

Ja det är då isf det jag kan tänka mig.

Anmäl
2014-06-26 09:50 #6 av: [Ztevo]

Finns det en drift hos människan att föra sina gener vidare?
Omedveten egoism?

Anmäl
2014-06-26 09:57 #7 av: Niklas

Är den omedveten?

Anmäl
2014-06-26 10:03 #8 av: [Ztevo]

Hur medvetna är spontana handlingar?

Kan spontana handlingar grunda sig i våra drifter?

Anmäl
2014-06-26 11:10 #9 av: Loris M

#0 Ja, men sådana är väldigt sällsynta (som exempelvis det Niklas skriver i #4). I de flesta fall tror jag att vi också får ut något av det, medvetet eller omedvetet. Att hjälpa någon kan handla om att vi först och främst verligen vill hjälpa denna människa. Men i nästa steg kan det handla om samvete, rädsla för straff (om man är religiös), bekräftelse, vår egen mående m.m.

Sajtvärd för Förskolan, Lika villkor och Bokcirkel

Medarbetare: Multikulturellt 

Anmäl
2014-06-26 11:29 #10 av: pernillaa

Ja det tror jag absolut. Vår självbevaralsedrift är ju t.ex. väldigt stark men någonstans är vi ju också flockdjur och därför mån om andra för vår egen överlevnads skull.

Anmäl
2014-06-28 10:57 #11 av: [Ztevo]

Ja. Och det att vi liksom alla andra livsformer har inprogrammerat att försöka oss (egoism), hindrar ju inte oss att medvetet familjeplanera.
Dock verkar vi kunna föröka oss utan denna medvetna planering. (!)
Att vi kan, om vi vill, planera, innebär inte, per automatik, att vi inte har driften inprogrammerad.

Anmäl
2015-03-11 23:21 #12 av: Aldebaran

Om du är stamcellsgivare i Tobiasregistret så är du så osjälvisk som man kan bli... Gör förbannat ont och du ger till en annonym och får inget betalt...

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Anmäl
2015-03-21 19:45 #13 av: Sturet

#12 Så det finns alltså inte en endaste bra sak med att vara stamcellsgivare ? 

Anmäl
2015-03-22 18:06 #14 av: 997

På sätt och vis kan man ju säga att alla handlingar är osjälviska. Det är inte oss själva "jobbar för", det är våra gener och de sociala strukturer som är gynnsamma för dessa.

Däremot så inbillar vi oss att det finns ett "jag" som har fördel av vårt agerande.

Anmäl
2015-03-23 10:55 #15 av: Niklas

På samma sätt kan man säga att alla handlingar är själviska på ett eller annat sätt. :-)

Anmäl
2015-03-23 23:07 #16 av: 997

#15 Javisst kan man det. Vad jag var ute efter var att ett vanligt argument för att vi inte alltid agerar själviskt är att vi kan låta våra barn gå före oss själva. Eftersom våra barn bär på våra gener kan man se det som att det egentligen är generna som är "själviska" och inte vi själva.

Anmäl
2015-03-24 09:22 #17 av: Niklas

:-)

Anmäl
2015-08-04 19:46 #18 av: ina9

Kanske om man gör något för en annan människa som hen aldrig kommer få reda på. Fast man kanske ändå gör det för att själv må bättre...

Anmäl
2015-08-04 20:36 #19 av: Amstel

Vad är då definitioen av en 100% osjälvisk handling? Vems ego ska man så att säga utesluta egenvinning för, är det endast utförarens?

Eventuellt finns det en tanke i utilitarismen, att utföra rätta handlingar utifrån vilka konsekvenser ens handlingar får/kan få som betonar osjälviskhet. Men frågan är svår att besvara, såklart.

Anmäl
2015-11-01 12:53 #20 av: Hopplöst_fall

Jag tänker mig att det som definierar en osjälvisk handling är dess totala avsaknad av egenvinning till följd av handlingen. Egenvinning syftar på den eventuella vinningen för utföraren och som utförare menas det tänkta självet, dvs egot, bakom handlingen. Jag vet att det är populärt bland många spirituellt lagda individer att tänka att det egentligen inte finns något ego osv, men detta anser jag i sammanhanget mest är att betrakta som en omvänd ontologisk ståndpunkt vilken utesluter uppdelningen självisk/osjälvisk och alltså inte kan besvara huvudfrågan.

Generellt skulle jag säga att så gott som varje filosofisk frågeställning kräver ett initialt ställningstagande av något slag för att kunna besvaras entydigt, men menar med detta inte att ett entydigt svar garanterar någon absolut sanning - skulle man få för sig detta har man nog glömt bort sin utgångspunkt eller vägrat att ifrågasätta den.

Vad för slags handling skulle då kunna kvalificera sig som osjälvisk? Pja, de flesta verkar snabbt komma in på temat att offra sig för någon annan. Att göra det "anonymt" vore att ta det ett steg till, eftersom detta utesluter ett egos eventuella vinning i att bli upphöjd av andra egon, men hur är det med den s k självbilden? Kan man utesluta vinning genom att handlingen "boostar" egot inför sig själv? Är handlingen osjälvisk bara för att man aldrig tänkte att man vann något för egen del, eller är detta snarare en sofistikerad teknik för att slippa ifrågasätta att man gjorde nåt osjälviskt? Att offra sig för sitt barn menar många är osjälviskt, vilket för mig känns ganska naivt eftersom motivet - kärleken till sitt barn - är rätt så bestämmande för "den man är", alltså egot, men ifrågasätt gärna detta för man kanske kan se det annorlunda.

En omedveten handling är det enda jag kan komma på skulle vara garanterat osjälvisk, typ råka spilla lite kaffe ^_^

Anmäl
2015-11-02 12:04 #21 av: Niklas

#20: Spilla kaffe av misstag låter verkligen osjälviskt. :-)

Anmäl
2015-11-10 21:48 #22 av: Maria

#12 Det är en fin och mycket välbehövlig handling att bli donator men samtidigt så ger det dig förmodligen en känsla av välbefinnande i att göra en handling för någon annan så frågan är om det är helt osjälviskt?

Personligen så har jag alltid oroat mig för mina nära och kära och ofta satt deras väl och ve framför mig själv vilket kan tyckas vara gott men jag har alltid funderat på detta....kanske är jag bara självisk, för om de mår bra så mår jag ju också bra. Det blir ju lite kluvet....är min omsorg genuin eller egoistisk?

Intressant fråga.

/Maria

Anmäl
2015-11-15 22:31 #23 av: LajvKrattan

Jag tror att vi tar alla beslut för att de gör mer bra för oss än dåligt. Det finns dock tillfällen då det här inte verkar stämma, till exempel om någon offrar sitt liv för någon annan. Den som offrar sitt liv förlorar ju sitt liv utan att få något i gengäld, inte sant? Vi måste också se till vad alternativet är. Om personen i fråga inte skulle offra sitt liv för den andra personen så skulle den behöva leva med skuld och ånger över att inte ha offrat sitt liv för att rädda den andra personen. Således är anledningen till att personen offrade sitt liv att den i stunden för beslutet medvetet eller omedvetet såg fördelarna som större än nackdelarna. Slutsatsen blir att alla handlingar är själviska eftersom människan alltid väljer det alternativ som gynnar henne mest och/eller skadar henne minst.

Anmäl
2016-03-10 01:03 #24 av: Siarn

Tänkte först på genom omedveten handling men det finns inte ens.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.