01 ALLMÄNT

Gymnasiekursen Filosofi 1

2014-07-22 16:05 #0 av: ScreamingPony

Hej!

Jag undrar om det är någon har som här läst filosofi 1 på gymnasiet? Jag är lite sugen på att välja det nu inför tvåan men är inte helt säker (egentligen har ju tiden gått ut men brukar fjäska lite för SYO) . ;)

Mina frågor är då alltså: Vad gör man? Vad lär man sig? Är det kul? Passar det någon som brukar tänka ganska mycket och gillar att vända och vrida på saker och se ur olika vinklar? Finns det några nackdelar med kursen? 

Tacksam för svar! :D

Anmäl
2014-07-29 19:03 #1 av: RobinEH

Jag gick ut gymnasiet förra året och läste filosofi A under sista terminen. Skulle tro att det inte är allt för stor skillnad mellan filosofi A och 1.

Det är rätt likt övriga kurser, man sitter alltså inte och filosoferar hela lektionerna. Kursen började med att gå igenom de gamla filosoferna Sokrates, Platon, Aristoteles och deras tankar & idéer. Därefter gick vi vidare till de olika "skolorna"; Hellenismen, Hedonismen, den kyniska skolan, Stoicism och (mina favoriter) skeptikerna. Det fortsatte sedan in på medeltiden med Augustinus (inkl. nyplatonism och själen) och Thomas av Aquino. Avslutades med prov på detta.

Ungefär halva terminen gick åt till första stycket. Därefter var det dags för kunskapsteori. Här dök Rene Descartes och David Hume upp. Här tror jag dock att det var upp till specifik lärare att avgöra hur det skulle examineras, prov eller uppgift. Vi kom överens om att examinera kunskapsteorin med en skriftlig inlämning på 1-2 sidor där vi "filosoferade" gällande vad vi faktiskt kan veta samt bemötte Descartes och Humes tankar. Följde gjorde etiska modeller som examinerades i grupp. Kursen avslutades med existentialismen, däribland filosoferna Kierkegaard, Nietzche, Saarte, de Beauvior och Brülde. Denna del examinerades med en uppgift på ca 5 sidor där de olika filosofernas tankar diskuterades och kritiserades och avslutningsvis ens egna slutsats om meningen med livet.

Första delen var inte så värst rolig i min mening, men det är ju av vikt att ha den teoretiska kunskapen om filosofi och föregångares tankar. Uppgifterna om kunskapsteori och existentialismen fann jag dock mycket intressanta. Jag hade inte något direkt för filosofi innan kursen, men det var väldigt intressant att tänka över livet. Efter kursen så spenderade jag rätt mycket tid på att lyssna på föreläsningar av Sam Harris, Christopher Hitchens, Richard Dawkins och andra "tänkare". Nu hade jag även turen att ha en fantastisk lärare i ämnet, så det kanske gjorde ämnet roligare för min del.

Jag skulle rekommendera kursen.

Jag står för vad jag skriver, du får stå för din tolkning av det.
Sajtvärd på Träning.

Anmäl
2014-08-03 00:57 #2 av: Johannez

#1 Utförligt svar! Tummen upp

Även jag gick ut gymnasiet förra året efter att ha läst Filosofi A och B. Precis som RobinEH nämner så innehåller första kursen rätt mycket filosofihistoria, dvs fakta kring olika filosofer genom tiderna. Du börjar i antiken och i Sokrates tankegångar och kommer behandla mängder mer stora tänkare fram till modern tid. Målet med kursen (så som vår lärare lärde ut) är att du ska kunna applicera och redogöra för kända filosofers resonemang i olika sammanhang. Så när du själv står inför existentiella frågor som (Är våra val förutbestämda? Finns gud? Föds vi goda eller onda?) så ska du veta hur vissa filosofer resonerar i frågan. Men det väsentliga i att läsa filosofi är att det utvecklar ens egna tankar med. Ofta hände det att vi hade diskussioner om olika frågor i klassrummet där vi själva fick ta ställning eller bara redogöra för vårt sätt att tänka. Dessa kunde blossa upp något rejält och bli mer till argumentationer där vi försökte vinna våra teser med filosofer och sokratisk ironi. Inte omöjligt att det var på detta vi lärde oss mest på. Skämtar

Jag rekommenderar starkt filosofi. Det var det roligaste och mest intressanta ämnet vi hade på gymnasiet. Vi hade också en helt fantastisk och inspirerande lärare i ämnet vilket vägde upp en hel del.

Anmäl
2014-08-05 19:29 #3 av: ScreamingPony

Tack för svaren! :D 

Jag är inte så mycket för att lära mig om gamla människor och vad de har gjort, men det verkar ändå ganska intressant när det handlar om filosofi och inte kungar och annat som hör till ämnet historia... Annars verkar kursen väldigt intressant, tack återigen för att ni tog er tid att svara :)

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.