01 ALLMÄNT

Det perfekta nuet

2016-03-09 23:57 #0 av: Siarn

Jag tänker ofta på tid och nuet, vad som egentligen är Nu, alltså det perfekta nuet..  Är Nuet Alltid, eller är all tid Nuet? Jag kan inte se nuet på min hand framför mig, på grund av avståndet mellan mitt medvetande och min hand. Kan isåfall Ingenting Finnas på samma ställe samtidigt? Oavsett hur litet det är så finns avståndet, och mellan avståndet så finns tiden. Nuet kanske finns i det minsta, och det kanske är medvetandet självt.

Jag känner av nuet väldigt nära, vid dejavu upplevelser. När jag fokuserar på att tänka på just den här stunden i nuet så känns det som att jag färdas väldigt fort, det till och med pirrar i magen. Men jag hinner aldrig uppleva nuet, inte ens vid djup meditation eller astral planet. Är att ta vara på tiden nuet. Kan nuet vara hela tiden, alltså att det varar jämt eller varar det ojämt hela tiden? Vi kan kanske inte kan leva i samma nu för vi kommer alla ifrån olika tid med olika medvetanden och lever i olika tider i nuet.

Kan jag vara Nuet med mitt medvetande? Mitt medvetande är kanske hur jag uppfattar nuet. Är Nuet hur jag uppfattar mitt medvetande? Mitt medvetande är nuet för mig... Eller? Mitt medvetande åldras väl också med tiden och inte bara jag..

Finns nu, i såfall hur uppfattar du nuet?

Anmäl
2016-03-10 00:26 #1 av: Siarn

Eller tvärtom, haha.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.