03.4 Religionsfilosofi

Filosofi \ Religion?

2010-10-30 20:33 #0 av: malin99

Heeej alla Människor , Kan ni svara på lite frågor som jag ska ha till en so-redovisning och jag undrar vad ni tycker? kan ni svara på dom?

1.Vad har du för religion?

2.Är du religiös?

3.Är religion något som är sant , falskt eller bara en myt?

4.vad är religion för dig?

5.Tror du att Gud finns?

6.Vad tycker du att meningen med livet är, är den meningsfull?

7.Hur skulle du reagera om någon i din familj konverterade till en annan religion?

8.Är det okej att gå ut med religiösa kläder(slöja , kläder som muslimer och nunnor bär med mera) i samhället, Hur skulle du reagera?

9.Varför tycker du att just din religion är den rätta?

10.Vad tror du händer efter denna liv?

11. Brukar du fira Högtider? , Om ja , Varför?

Jag är tacksam för svar ! :)

Anmäl
2010-10-31 09:44 #1 av: Maria

Kristendom

2.Är du religiös?

Ja, jag kallar mig troende men besöker inte så ofta kyrkan.

För mig är det givetvis en sanning men jag har stor respekt för att andra inte tycker så. det är dessutom en sanning som inte kan bevisas så därför brukar jag sällan prata om min tro.

Det är för mig en slags trygghet. Något som är helt naturligt i mitt liv och som jag egentligen inte funderar så mycket på. Det finns många religioner och även om det inte alltid klassas som "en religion" så tror de flesta människor på någonting...

5.Tror du att Gud finns?

Ja

Jag har ingen aning om vad meningen med livet är utan försöker leva ett såg gott liv det går. Man ska leva här och nu och vara en snäll människa. Det räcker långt...

7.Hur skulle du reagera om någon i din familj konverterade till en annan religion?

De skulle få min fulla respekt

8.Är det okej att gå ut med religiösa kläder(slöja , kläder som muslimer och nunnor bär med mera) i samhället, Hur skulle du reagera?

Det tycker jag är en självklarhet. Att man vill påvisa av olika anledningar att man tillhör "någonting" T.om Hells Angels har sina västar som en slags grupptillhörighetFlört

Det var en svårare fråga. Den passar mig, den representerar godhet och att vi människor är ofullkomliga.

Har ingen susning men jag är övertygad om någon slags fortsättning men hur, kommer att bli spännande

Jag firar jul som alla andra och visst finns tanken att det är en religiös högtid där men det handlar mest om pyssel och julmat.

Julottan tycker jag är vacker att gå på men det gör jag inte varje år. det är ju i ottan liksomFlört

Många Kristna skulle nog inte kalla mig för en "riktig" kristen men den åsikten delar inte jag...

/Maria

Anmäl
2010-10-31 11:49 #2 av: malin99

Bumbleboo tack för ditt svar , den kommer verkligen att hjälpa mig:)

Anmäl
2010-10-31 17:41 #3 av: Maria

#2 Glad Vad bra...

/Maria

Anmäl
2010-11-01 21:34 #4 av: LenaR

Bekänner mig inte till någon kyrka/moské/synagoga/tempel. Har inget namn på "min" religion, den är ett hopkok av kloka saker jag lärt mig från olika religiösa källor.

2.Är du religiös?

Ja.

Religioner innehåller mytologiska berättelser, som en del fattar bokstavligt. Det ser jag som ett missförstånd. Men berättelserna är sanna.

Kort svar, ett sätt att leva.

5.Tror du att Gud finns?

Nu är jag stöddig. Nej, jag "tror" inte på gud. Det gör bara monoteister. För polyteister är gudarna verklighet.

Svår fråga. Mitt korta svar, att leva ett så gott och/eller lyckligt liv som möjligt gör livet meningsfullt.

Religion är en privat fråga. För en del är det säkert lättare att hålla sig till en etablerad religion, och då får man göra det. Vi har olika religioner i min familj, och ateism dessutom.

8.Är det okej att gå ut med religiösa kläder(slöja, kläder som muslimer och nunnor bär med mera) i samhället, Hur skulle du reagera?

Hmm, om man är fri att klä sig som man vill, då får man klä sig hur man vill, bara det inte är anstötliga kläder.

Den fungerar. Den gör min vardag lättare. Den tvingar mig att vara en bättre människa än jag egentligen är.

Andra religioner skulle inte vara rätt för mig, men de kan givetvis vara rätt för någon annan.

Efter detta liv... Jag vet inte. Det är omöjligt att föreställa sig att det tar slut, men jag har ingen tro kring vad som händer efter döden.

Firar midsommar och jul som andra svenskar. Varför... För att det är ett tillfälle att umgås med sin familj och sina vänner? För att det är lättare att komma ihåg att bekräfta för andra hur viktiga de är för en under högtider?

Jag måste erkänna att om jag var utförlig om min religiositet är det nog många som skulle säga att jag inte är religiös. Men religion är en stor och viktig del av mitt liv.

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anmäl
2010-11-02 10:04 #5 av: AnneN

Ett eget hopkok av lite av varje.

2.Är du religiös?

Religiös för mig är då man bekänner sig till en specifik religion, så nej jag anser inte att jag är religiös.

Jag tror att det är en blandning mellan sanning, påhitt och urgamla myter/sagor.

Religion för mig är att tro på någon typ av högre "makt" som skapar och styr en del i universum, men även ett sätt att leva eftersom varje religion har sina olika "regler" för hur man ska bete sig, vad man får/inte får göra, mm.

5.Tror du att Gud finns?

Jag tror på en högre "makt" av något slag, sedan om det är en "gud" så som beskrivs i många religiösa skrifter (ex bibeln) kan jag inte svara på, men jag tror absolut att det finns något.

Jag tror vi alla har olika meningar med våra liv, alla har en roll.

Skulle bli väldigt förvånad då ingen i min familj är speciellt religiös, men skulle väl samtidigt vara glad för den personen som hittat en tro som passar just henne/honom.

8.Är det okej att gå ut med religiösa kläder(slöja , kläder som muslimer och nunnor bär med mera) i samhället, Hur skulle du reagera?

Ja jag tycker absolut att det är okej och jag reagerar inte alls på sådant då jag ser det dagligen i området där jag bor.

För att den känns rätt för mig, däremot kanske den är helt fel för andra, men för mig personligen är det den rätta.

Jag tror att vår själ har något att utföra och tills dess att den är klar med det så tror jag på reinkarnation, men då själen sedan uppnått sitt syfte så går den vidare till ett högre plan.

Ja jag firar flera av de vanliga högtiderna, inte så mycket av religiösa skäl utan mest för att det är tradition och ganska trevligt.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2010-11-02 11:57 #6 av: malin99

Tack LenaR och AnneN    :)

Anmäl
2010-11-04 18:11 #7 av: [Franko]

Egen.. men inte med någon gud.

2.Är du religiös?

Näe.

Religion som tex kristendom och allt vad dom heter (sån med gudar) ...en blandning av det du sa kanske? Sant falskt och myter.

Kanske antingen en tro på en gud o man ber & läser bibel o går i kykan o liknande, eller kanske man kan kalla det för religion då man som jag har -ett visst levnadssätt bara & tro på hur saker o ting ligger till.

5.Tror du att Gud finns?

Nä jag TROR inte det!

6.Vad tycker du att meningen med livet är, är det meningsfullt?

Kanske självaste att ta reda på vad meningen med livet är för en själv. Att få det ungefär som man vill ha det och livet känns bra. och  prova på olika saker och utvecklas....

Och JA livet är meningsfull!

Det skulle jag inte lägga mig i

8.Är det okej att gå ut med religiösa kläder(slöja , kläder som muslimer och nunnor bär med mera) i samhället, Hur skulle du reagera?

Jag blir inte störd på sånt! (Men kanske dom ska krävas att visa sitt ansikte iallafall!?!)

Min tro på hur saker ligger till, & Mitt sätt att försöka vara. Jag har alltid tyckt ungefär likadant. Det kommer från mig själv. Det känns rätt. För mig.

10.Vad tror du händer efter detta liv?

jag är ganska säker på att man lever vidare. Själen finns kvar. Man kommer o finnas här med dom levande. (Ett tag eller föralltid vet jag inte, kanske återföds man sen, kanske kommer man tilll nåt annat ställe sen, vet inte?!)

Ja jag firar jul o sånt. Jag vill fira jul för det är mysigt. familjen samlas och det är kul att göra & äta lussebullar. mysigt med julpynt. god att äta o trevligt o se på kalleankas jul och att ge o få julklappar. Det är en tradition. Mysigt! Jag gillar den! 

Anmäl
2010-11-04 20:09 #8 av: malin99

Tack Franko :)

Anmäl
2010-11-05 09:18 #9 av: rolnor

Kanske gnostiker/mystiker, lite blandat

2.Är du religiös?

Jag tänker mycket på våran mening här på jorden, på den stora rymden och svarta hål och känner att jag inte kan förklara saker, hur kan en kombination döda atomer i en viss kombination(som vi människor) vara levande och medvetna? (gäller såklart många djur också).Så det finns utrymme för en viss tro, men jag har ingen kyrka jag går till, den finns i så fall inom mej.

Bara det faktum att t.e.x. dom kristna hävdar att gud är en mansperson (Fadern, Sonen, och den´Helige Anden) visar väl att något är fel, men den andliga delen i oss människor är verklig och ska respekteras.

Kanske den dimension av gudomlighet som finns i vårt universum och på jorden, i oss som lever här.

5.Tror du att Gud finns?

Ja, som en del i materien, död eller levande, men inte som nån högre makt som skulle kunna påverka våra liv direkt.

6.Vad tycker du att meningen med livet är, är det meningsfullt?

Livet är synonymt med mening, livet är mening .

Ja det skulle förvåna mej eftersom ingen i min släkt är religiö, men det skulle vara OK såklart, bara det inte blir scientologerna eller annan sån sekt-skit

8.Är det okej att gå ut med religiösa kläder(slöja , kläder som muslimer och nunnor bär med mera) i samhället, Hur skulle du reagera

Helt OK, dom får ha sitt mode ifred, bara dom inte börjar med självmordsbombning...

Den är rätt för mej, just nu, det räcker gott.

10.Vad tror du händer efter detta liv?

Jag är rädd för att det inte händer något alls, allting tar bara slut, vi dör, så tänker jag just nu..

11. Brukar du fira Högtider? , Om ja , Varför

Ja, jag firar gärna, mest för att det är tradition och en möjlighet att få se min nära och kära, inte för att det finns religiösa inslag i bottnen.

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl
2010-11-06 21:35 #10 av: malin99

´Tack Rolnor.:)

Anmäl
2010-12-04 03:49 #11 av: [Hellion]

Ingen alls.

2.Är du religiös?

Nej, det skulle jag inte säga.

Religioner kan naturligtvis ha "sanningar" -- men alla våra världsreligioner är produkter skapade av människan. Om detta hyser jag inga tvivel.

Ingenting -- annat än att den naturligtvis existerar som ett sociologiskt faktum.

5.Tror du att Gud finns?

Nej.

Det finns massor av meningar med livet för mig -- och det är alla otroligt meningsfulla.

Jag skulle nog fråga varför -- och på vilka grunder.

Absolut -- så länge det skrer av ett fritt val.

Är icke-religiös.

Jag har faktiskt ingen hypotes. Jag får se när det händer.

Absolut. Julen ser jag fram emot varje år. Det är alltid behagligt att slappna av med nära och kära i vintertid och vissa omtanke med olika gåvor.

Anmäl
2010-12-12 12:58 #12 av: malin99

´Tack Hellion

Anmäl
2010-12-15 15:04 #13 av: Carlo

J.V.

2.Är du religiös?
Jag följer bibelns normer, men jag firar ändå högtider!

Jag tror på gud, men alla religioner är skapade av människor, vilket får mig att tänka om jag verkligen kan följa just en religion. Enligt mej så vill religioner "tävla" med varandra och ta över ens liv (I mitt fall, haha)

En sorts livstil. Vet inte varför ...

5.Tror du att Gud finns?
Ja

Jag tror att vi människor testas av gud för att se ifall vi verkligen kan klara av bibels normer. Jag tycker att livet är väldigt meningsfull!

Min mamma tillhör ingen religion. Min pappa tror liksom på gud, men jag skulle inte brytt mig...

Ja, bara om dem inte kritiserar andras klädsel.

Jag tror det eftersom dem är så insatta i religionen. Men djupt inom mig tror jag att det finns flera gudar.

Jag tror att vi kommer att vara döda i 1000 år, sedan kommer vi att leva i ett paradis och vara perfekta och odödliga.

Japp, egentligen borde jag inte, men jag firar det mest för tradition.
Julen är min favorit, det skapar en stor glädje, men jag firar inte Jesus födelse eftersom jag tror att han INTE är född då. Fråga gärna varför ;)

Hälsningar,
Carlo
Följ mig på instagram: andrethenoble
Medarbetare på choklad.ifokus.seblodgivning.ifokus

Anmäl
2010-12-15 23:20 #14 av: malin99

Tnx Carlo ! , mn vad menas med J.V. ? , och vf tror du inte att han e född då?

Anmäl
2010-12-16 00:13 #15 av: AnneN

#14 J.V. = Jehovas Vittnen

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2010-12-16 04:39 #16 av: [Hellion]

Det finns inga belägg för att Jesus skulle ha fötts i December. Bibeln nämner inte ett ord om detta. (I själva verket pekar den snarare mot att Jesus skulle ha fötts någon gång på våren.)

25:e December var i stället ett datum man valde över 300 år senare -- i kampen mot hedningarna som hade olika egna former av varianter på julfirandet. (Wikipedia har här en bra artikel om julfirandets olika ursprung.)

Att Jesus skulle ha fötts i december är alltså en ren efterkonstruktion för att underlätta införandet av kristendomen under tider då andra religioner och högtider dominerat.

Anmäl
2010-12-17 13:56 #17 av: andreaslamufrom

Scadrovii

2.Är du religiös?

Ja

Religion är ett uttryck för sökande efter en helhetsbild, något som för oss människor är omöjligt att få från den plats vi beskådar kosmos.

4.Vad är religion för dig?

Vår religion handlar om att vara ingen och istället vara allting. Den handlar om att erkänna alltings samband, trädet existerar inte utan något att slå rot i, vatten, solljuset och näringen, därför är det orimligt att isolera ting från varandra. Allting hör ihop, även människor och det erkänner vi.  Det handlar om att vara en kraft, den kraft som förbinder oss med allting, dvs kärleken.

5.Tror du att Gud finns?

Jag tror att det finns krafter bortom vad vi kan uppfatta med våra ynka sinnen och jag tror att det finns något där vi inte kan uppfatta. Vad det än är, jag kallar det gud, så upprätthåller det harmoni och de mönster som detta kosmos kännetecknas av. Allting är mönster, det finns ingen slumpmässighet, allting är ordning och det som för oss är slumpmässighet och kaos är egentligen fullständig ordning, annars skulle allting falla samman. För att komma så nära gud som möjligt måste också vi vara harmoni, ordning och erkänna vårt band till världen omkring oss. Vi är inte isolerade, vi existerar inte om det inte vore för vissa omständigheter, vi hör ihop med allting omkring oss och bör därmed älska det. Att vara kärlek är att vara en del av gud.

Absolut är livet meningsfullt i den meningen att det har en funktion. Alla levande varelser har en funktion i det stora kretslopp kosmos rör sig i. Ingenting är obetydligt, allting har en mening, en funktion i det stora stora sammanhanget.

Jag skulle bli lycklig om någon i min familj skulle anamma en mer andlig världsbild eftersom närtill alla i min familj är ateister. Sen beror det förstås på vad religionen har för inneboende värderingar. Kanske skulle vi komma i konflikt.  

Sådana världsliga saker är bara löjligt att diskutera. Folk måste få ha sin tro, att förneka dem den möjligheten är inte kärleksfullt. 

Rätt och fel är mänskliga idéer precis som början och slutet eller att enskilda ting är isolerade.

Jag tror att jag långsamt ruttnar och blir till näring för andra organismer. Mina beståndsdelar blir en del av något annat och på så sätt har jag alltid funnits och kommer alltid att finnas, fast i en annan form.

Ritualer förekommer. Detta för att se sanningen när saker blir oklara. För att se bortom oss själva och känna samklang med allting. Det är olika hur mycket och ofta man behöver delta. Man tenderar att vara i större behov i början tills man börjar integrera den här världsbilden i sina handlingsmönster.  

Anmäl
2011-01-13 16:01 #18 av: Casiopeia

Vilken intressant tråd! Tycker det är otroligt spännande att få insikt i hur folk resonerar kring relion och livsåskådning :) Här kommer mina svar:

Jag kallar mig kort och gott för hedning eller sedare (Forn sed)

2.Är du religiös?

ja.

Det finns ingen "sanning". Religion uppstår i behovet av att förhålla sig till det gudomliga som många av oss upplever finns men som ingen med säkerhet kan "bevisa" eller konkret definiera. Vad som är sant och falskt är relativt, och det finns nog inte två individer på den här planeten som har exakt samma förklaringsmodell. Myterna är ett verktyg för att vi ska kunna relatera till det gudomliga och göra det begripligt, eller åtminståne en plattform för associationer och tolkningar.

Som jag skrev ovan- religion är ett sätt att förhålla sig till det gudomliga.  För mig är det något personligt som genomsyrar hela mitt liv.

5.Tror du att Gud finns?

Tycker LenaR la orden i munnen på mig när hon svarade på den här frågan, men jag skulle vilja utveckla det lite.

Frågan är fel ställd. När du skriver "Gud" utgår du från en föreställning av en enskild övre makt, (förmodligen den abrahamitiska guden) och när du säger "tro" utgår du från att man bara kan förhålla sig till det gudomliga genom att "tro". Även det är ett kristet koncept.

Jag "tror" inte på det gudomliga, jag upplever det. Jag andas det, dricker det, sjunger det, lever i det. Jag upplever att det gudommliga tar sig form i flera andliga väsen/gudar/makter (jag använder samlingsnamnet regin, som betyder "de rådande") och vissa har jag en aktiv relation med, andra inte. Vissa har jag en väldigt nära relation med, vissa kommer till mig ibland, vissa välkomnar jag och andra tar jag avstånd ifrån.  Vad det gäller han som brukar kallas "Gud" så förnekar jag inte hans existens, men har ingen relation med honom, han är inte min gud.

Meningen med livet är att hitta sin mening med livet.

Tycker det är roligt när folk vågar tänka i andliga banor, och om någon söker och hittar rätt kan jag ju bara gratulera dom.  Jag förväntar mig inte att någon ska tycka och tro som jag, religion bör vara en privatsak, men det är klart att om någon i min närhet i och med sin konvertering skulle uttrycka åsikter och värderingar som stod i skarp kontrast till mina så hade det ju varit besvärligt.

Jag tror på mångfald, demokrati och religionsfrihet. Vad folk har på sig lägger jag mig inte i.

Min religion är den rätta för mig, någon religion som är rätt för alla finns inte.

Anledningen att jag trivs med min religion, hedendomen/seden är att den är befriad från dogmer, profeter och heliga skrifter. Den levererar inga färdiga sanningar, ingen färdig moral eller regler, utan uppmanar alla att söka sin egen väg, hitta sin egen relation till det gudomliga. Det är absolut ingen enkel väg, men jag tror heller inte på att det finns några färdiga svar, jag tror inte det ska vara enkelt. För mig är resan målet.

Jag tror att den andliga delen av oss (kalla den själen om du vill) är odödlig och att den vandrar vidare. Vart den tar vägen beror nog på vart du tror att du ska hamna, eller vilken makt du känner starkast relation med. Jag tror dock inte på någon slutförvaring, det skulle gå emot hela naturen med sitt kretslopp. Om själen inte kan dö kan den heller inte födas, utan för eller senare kommer den tillbaka till den materiella världen, om än i en helt annan form. Jag tror dock att vi får möjlighet att stanna upp först, kanske återförenas med de vi lärt känna i livet och rannsaka oss själva och våra handlingar för att sedan använda oss av de erfarenheterna i nästa liv. Eller jag hoppas det i alla fall :)

Att fira högtider, ha ritualer etc. är för mig en viktig del av seden, av min religion och min livstil.

Eftersom jag tillhör en naturreligion och jag anser att det gudomliga finns i naturen och dess cykler så firar jag många olika högtider för att uppmärksamma dess gång. Genom att göra det placerar jag mig själv i årshjulet och känner en starkare närhet till naturen och e makter jag upplever bebo den. Dessa högtider kallar jag årstidsblot och firar dem både på egen hand, i mer profana samanhang med familj och vänner samt med andra hedningar i t.ex det blotlaget jag är medlem i. Det är exempelvis jul, vintersolståndet, vårdagjämning och midsommar, eller alvablot, disablot som uppmärksammar olika väsen samt koncepten död och födelse.

Jag firar även Torshelgd, en liten vardagsritual inspirerad av den judiska sabbatten som hålls till Tors och Friggas ära varje Torsdag med middag och mys.  Utöver det så håller jag mindre spontana ritualer när andan faller på, eller arbetar andligt på andra sätt. Är rätt pragmatisk i mitt religionsutövande, det ska kännas naturligt och personligt. Jag uppfinner gärna en ny högtid när det passar mig eller snor element från någon annan religion- det är sed för mig.

Skulle kunna skriva en mindre avhandling på vad "blot" är också, eftersom det är något som brukar väcka frågor och fördomar, men det är bättre du/ni frågar om ni vill veta mer.

Anmäl
2011-01-13 19:43 #19 av: andreaslamufrom

#18 Mycket intressant :) Jag är intresserad av hur du upplever att det här gudomliga manifesterar sig. Hur märker du av det? Du säger att du har en nära kontakt med vissa "gudar" eller vad vi nu skall kalla det. Jag upplever också gud men inte på samma plan som dig uppenbarligen.

Är detta något du vill dela med dig av till oss andra? :)/ Andreas

Anmäl
2011-01-14 02:05 #20 av: Casiopeia

#19 Självklart, bara kul om någon är nyfiken, ska försöka förklara så gott det går.

Jag kan ju börja med att utveckla min "gudsyn". För mig är frågan hur jag märker av en gud som att fråga hur jag märker av kärlek, styrka, visdom eller att vinden blåser. Jag ser gudarna som manifestationer, förkroppsliganden av olika naturkrafter och fenomen, och när jag tillber t.ex. Tor tillber jag konceptet styrka, ansvarsfullhet, beskydd, omtanke, mod och vänskap- det är Tor för mig. På samma vis kan jag tillbe vinden, ett träd, en avliden släkting eller en gudom från en annan pantheon om det känns rätt och det ger mig de rätta associationerna. Därmed inte sagt att mina gudar blir mindre verkliga eller påtagliga, det är bara ett annat sätt att förhålla sig till konceptet "gud" som skiljer sig från de abrahamitiska tankesättet.

För att återgå till din fråga så manifesterar sig gudarna för mig på olika sätt, och jag har också flera olika sätt att "jobba" eller kommunicera med makterna.  Jag för en dialog med makterna, söker kontakt med dom på samma vis som man lär känna nya vänner och skapar vänskapsrelationer.  Ofta är det något subtilt som en känsla, man sänder ut en fråga eller tilltalar dom och så får man en känslomässig respons som ibland kan vara väldigt påtaglig ur vilken man finner ett svar. Ibland är det något mer konkret som sker när jag kontaktar dem, en gudabild välter, ett stearinljus släcks, vinden börjar plötsligt blåsa kraftigt. Ofta är reaktionen omedelbar, åtminståne med de gudar som står mig närmast. Nu låter det kanse som jag är helt paranoid och man ska naturligtvis inte övertolka allt, men när gudarna verkligen pratar med en- då känner man det, det är inget snack om saken.

Jag kommunicerar med makterna i min vardag, men jag har även vissa tekniker för att komma dom ännu närmare. Jag tillverkar gudabilder och när jag gör det fokuserar jag väldigt intensivt på guden i fråga, det är nästan ett transtillstånd och försöker skapa helt intuitivt efter de känslor som kommer till mig. Vid några tillfällen har jag till och med upplevt att jag fått konkreta instruktioner och kritik under arbetets gång. Ett annat sätt är att göra "resor" dvs. djupa meditationer med ett uttalat mål eller fråga. Under sådana resor brukar gudarna visa sig för mig och då får man ju tillfälle att komma dom riktigt nära.

Den gud som står mig närmast, som jag är fulltrogen med, är Tor. Han kom till mig redan som barn och har alltid funnits med mig, redan långt innanjag definierade mig som hedning. Jag vet att jag pratade och tillbad honom när jag 8-9 år, men på ett omedvetet plan har han varit med mig både innan och efter. Det är ingen slump att jag alltid blivit lyckorusig när det åskar (föddes under ett åskoväder), redan som 14åring hellre fantiserade om rödskäggiga karlar  än renrakade pojkbandsstjärnor och kunde trots att jag var rätt timid och tillbakadragen få överväldigande mod styrka och självförtroende när jag hamnade i en hotfull situation. När jag "återupptäckte" hedendomen i 20:årsåldern blev det så tydligt att jag bara kunde skratta åt att jag inte sett det innan, han har varit med mig länge :)

Anmäl
2011-01-14 12:26 #21 av: andreaslamufrom

Det låter underbart. Det låter som du lägger ner mer kraft och energi på att komma dem nära än vad jag själv gör och kanske är det därför du får sånt tydlig respons? :)

Jag upplever vid "ritualer" eller vad det skall kallas en kontakt med något högre. Det är som ett lugn som en samklang med allting på samma gång, det är som om man suddas bort och blir en del av det. Och detta är som jag uppfattar det något som är mycket likt kärleken. Jag har fått för mig att det är en feminin kraft, det är ingen intellektuell insikt från början utan något helt undermedvetet och jag kallar det "mor". Detta genomsyrar allt och efter kontakten med det känner jag ett band till allt. Jag kan känna starka känslor för en gran för att den är så vacker osv. men den här kontakten är för mig ganska sällsynt och jag uppnår den ganska sällan, inte alls på samma vis som dig.

Tack för att du delade med dig av detta, det var väldigt intressant!

Anmäl
2011-01-14 22:42 #22 av: Casiopeia

#21 Ja, det är häftigt att komma nära gudarna, och givande. Det är helt klart så att hur stark relationen är beror på hur du underhåller den - som med vilken vänskapsrelation som helst.

Vilken fin beskrivning du ger på hur det kan kännas att komma i kontakt med et gudomliga, jag kan bara skriva under på den. Tror vi människor tappat vår sammhörighet och band till naturen i och med att vi gjort vårat bästa för att ställa oss utanför den sedan industrialismen. Det är just den kontakten, bandet du pratar om som jag upplever i min religion och som jag strävar mot.

Blev nyfiken på din religion, men hittade inte någon information efter en slarvig sökning. Kan du rekommendera mig vidare läsning, eller berätta mer? Hur går era ritualer (eller vad ni vill kalla dom) till?

(detta börjar iof bli OT så man kanske skulle fortsätta i en annan tråd eller i pm)

Anmäl
2011-01-17 16:00 #23 av: mahre

Jag har ingen religion

2.Är du religiös?

nej

Jag tror inte på det, så jag säger att det är falskt

Ett sätt att hålla folk på mattan

5.Tror du att Gud finns?

nej

Meningen är att föröka sig, precis, som alla andra djur

Jag säger " hoppas det blir bra. Jag hoppas du kommer att trivas, jag älskar dig"

Ja det är klart att det är. Alla måste få tro vad dom vill och då även ha ritualer som dom vill. även då kläder.
Jag reagerar inte. Dock vill jag se lärare och läkare när jag ska prata med dom.

Jag tror bara att det inte finns något allsmäktigt väsen. Saker vi inte förstår, ja... men inte på gudar

allt blir svart och du finns inte mer

Jag firade Jul och påsk förr, för mina barn, jag firar midsommar, men det har med min kärlek till jorden och allt som hon bär med sig att göra

Anmäl
2011-01-17 16:15 #24 av: Maria

#23 Jag måste bara få fråga dig om meningen med livet är att föröka sig så har med andra ord alla som är barnlösa och alla små barn som dött tidigt eller ungdomar som dött innan de fått barn levt sitt liv helt utan mening?

/Maria

Anmäl
2011-01-18 11:11 #25 av: andreaslamufrom

#22 Ja kanske ska man inte ockupera hela tråden. :) Kanske var lite pretentiöst att kalla den något men jag kallar den Scadrovii och det är ingen etablerad religion, inte så konstigt att du inte hittade något:P Den existerar bara mellan ett fåtal och kanske stannar där. Grundtankarna är (svårt att formulera kort men) allt genomsyras av en makt som går att få kontakt med, den makten är kärlek. Kärlek är en bindande kraft och den kraften som förbinder oss med allting.

Ingenting i kosmos är avgränsat, ingenting är isolerat, är ingenting isolerat finns det heller ingen början och slut, det finns ingen liv och död, det finns inga avgränsade platser, planeter, det finns ingen tid. Tänk dig ett träd, ett träd existerar inte utan vatten, utan sol eller utan jord att slå rot i. Hur kan du då (egentligen) avgränsa det och säga att det är något isolerat? Trädet är ju vattnet, solen, jorden och alla andra omständigheter, dessa omständigheter förutsätter dess existens. Trädet upphör (i vår idévärld) att existera vid någon tidpunkt därför att vi inte kan varsebli det, vårat symbolsystem som utpekar det som träd kan inte längre kalla det träd. Men i själva verket finns trädet i gräset där det dog, det finns i jorden och i luften men i en annan form. Trädet kanske gav upphov till flera träd, det reproducerade sig. Hur kan dessa nya träd existera utan det döda trädet? Hur existerar dessa nya träd utan marken de står på och koldioxiden i luften? Så ligger det till med alla ting i kosmos, allting hör ihop.

Det finns inga gränser, allting har alltid funnits, allting kommer alltid att finnas, ingenting börjar ingenting slutar (det tar bara en annan form), jag är inte viktigare än en sten, planeten mars är inte viktigare än en myra.

Ingenting som händer är en slump, allting är mönster i kosmos gigantiska kretslopp, allting är lika viktigt, allting är meningsfullt. Att vara en del av mor är att inse detta, att vara ingen, att vara kärlek. Det är vad vi tror :)

Anmäl
2011-01-18 13:13 #26 av: mahre

Inte alls 24. Det menar jag inte.
Vad jag menar med det jag skrev är att det inte finns någon högre mening med våra liv. Inte att livet som sådant är meningslöst, om man inte får barn. Jag plockade bara ner det lite för långt..
Livet ska man vårda för man har bara ett.
Det är så synd om människor som inte kan få barn, när dom vill ha det. Jag har stor empati med dom och med alla människor som har det svårt på olika sätt, det hoppas jag verkligen att ingen tror något annat.
Det är fruktansvärt när ett barn eller en ung människa dör. Hemskt..

Men vi är djur och jag tror inte att vi är mer än en slump :)

Jag tror bara att människor har svårt att acceptera att det inte är mer än så här. att vi har ett liv och att det inte finns något efter det.

Många hävdar att energin är oförstörbar och jag tror det med, och jag tro på att vår energi uppslukas av alltet när vi dör, även efter vi är döda, så är det ju mycket energi i förrutnelse prossen men att det skulle vara mer än så tror jag inte.

Jag är kanske inte så bra på att uttrycka mig i text.

skriv gärna om du inte förstår vad jag menar.

och jag hoppas verkligen att jag inte framstår som en hemsk och okänslig människa.

mahre

Anmäl
2011-01-18 18:26 #27 av: Casiopeia

#25 Fin tanke, och intresant att höra. Detta är väl som sagt inte rätt forum(eller tråd om du missförstår mig rätt) för vidare diskussion, men tack för förklaringen :)

Anmäl
2011-01-18 18:27 #28 av: Casiopeia

#25 Fin tanke, och intresant att höra. Detta är väl som sagt inte rätt forum(eller tråd om du missförstår mig rätt) för vidare diskussion, men tack för förklaringen :)

Anmäl
2011-01-20 19:06 #29 av: rolnor

Gillar eran religion, #25, tänker ofta i samma banor, men du sätter ord på det på ett bra sätt. Undrar om inte en del av den tidiga kristendomen var inne på lite samma spår, gnostikerna??

Anmäl
2011-01-20 20:59 #30 av: andreaslamufrom

#29 Okej! :) vad trevligt! Gnosticism, har ingen koll men det ska jag faktiskt ta att kolla upp! Gnosticism är en del av den tidiga kristendomen alltså.

Anmäl
2011-01-21 02:11 #31 av: rolnor

Här är en länk, vet inte om det stämmer egentligen, gnostikerna betraktade ju den materiella världen som något ont och anden sån något gott, vilket ni ju inte gör, men i alla fall;

http://sv.wikipedia.org/wiki/Gnosticism

Anmäl
2011-01-21 20:16 #32 av: andreaslamufrom

Okej! Ne inte riktigt men det kan finnas likheter för det :) Jag ska kika.

Anmäl
2011-01-21 21:27 #33 av: rolnor

En tanke som gränsar lite till ert resonemang har jag brottats med en lång tid;

Vi består ju bara av "döda" atomer (det finns mindre delar såklart men jag tror att det räcker för mitt resonemang att gå till den nivån)

MEN, den här kombinationen av atomer har liv, en vilja, det tycker jag är svårt att förstå utan att blanda in något som vi idag inte har några vetenskapliga förklaringar till. För mej lämnar (kräver) det här plats för en andlig dimension, kanske religion och jag förstår varför vi finns när jag känner kärlek till omvärlden och människorna, djuren, då klarnar bilden, bara då.

Anmäl
2011-01-22 15:29 #34 av: andreaslamufrom

Jag känner på samma vis som dig. Allting klarnar med sambandet, samklangen med allting. Jag tänker mig kärleken som bindande kraft, kärleken som länken till en samklang. Jag håller med dig helt och hållet!

Apropå viljan du diskuterar: Läste i en gammal religionsbok för gymnasieskolan. Att livet har "ett lysnade förflutna". Livet föds i nebulosorna, grundämnen kommer därifrån. De menar att redan i nebulosorna så finns en strävan att uppnå en högre nivå, ämnena som bygger upp den mänskliga hjärnan finns redan i dessa nebulosor. Att grundläggande strävan skulle hela tiden vara att utvecklas till en högre varelse (?). Det kan man ju diskutera såklart men det var en intressant tanke. :)

Anmäl
2014-01-31 19:44 #35 av: ScreamingPony

Vet inte om det kanske är lite sent att svara, men tycker det är en kul grej så svarar i alla fall! :D

Jag lever i en kristen familj, men är själv inte troende. Jag börjar däremot bli intresserad av hedniska religioner som wicca osv. Får se vart det leder...

2.Är du religiös?

Nepp

Hmm... Jag tror är mycket är symbolik för hur verkligheten fungerar. 

Spännande, intressant, dock överskattat, sjukt, förblindande

5.Tror du att Gud finns?

Njeeeaaa.... Jag tror kanske att det finns något som gör nånting nånstans, men min bild av gud stämmer inte överens med t ex de kristnas bild. 

Bra fråga ;)

Spännande! Jag söker själv nån vettig religion så om nån familjemedlem konverterade till något annat än kristendom hade jag bara varit positiv (så länge det inte är en helt sjuk religion som går ut på nåt vansinnigt XD)

Ja... Eller man får väl klä sig som man vill?

Har ingen speciell religion, men om jag skulle säga att jag är heden eller wiccan (vilket är det bästa jag hittat hittills) är det nog världsbilden, samhörigheten med naturen och friheten. Inte en massa budord, utan kanske något huvudbudskap och sedan kan man anpassa lite efter hur man själv tycker. 

Jag tror på reinkarnation, med en tids vila mellan varje liv. 

De vanliga kristna antar jag. Julen och påsken osv. Tillhör de svenska traditionerna ;) 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.