03.5 Politiskfilosofi

OT Gudruns pengabränning

2010-07-09 22:23 #0 av: rolnor

OT Gudruns pengabränning

Jag blev så himla förbannad när jag såg hur dom eldade upp 100000:- i Almedalen, dom pengarna finns det så mycket fina saker man kan göra med, riktigt motbjudande, det som ändå känns bra är att det förmodligen är väldigt få som kommer att vilja ha in FI i regeringen, Gudrun har permanent skjutit sej i båda fötterna.Skrikandes

Det här inlägget finns på psykologi ifokus också, tycker det passar in lite varstans.

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl
2010-07-09 22:53 #1 av: BusterBuster

Ja,jag håller med man kan inte bli annat en förbannad,som en j...a ja jag vet inte vad.Så många som hade behövt dom pengarna i sommar, det finns barn som aldrig varit utanför stan,och så många andra behövande.Och för henne är det (en form av scenframträdande)publicitet medans andra har det svårt i sverige.

Anmäl
2010-07-10 12:41 #2 av: Maria

Jo, jag skrev om det på Politik också.

Helt idiotiskt tycker jag och respektlöst mot både människor (kvinnor) och pengar.

Uppmärksamhet väckte det ju onekligen men förhoppningsvis inte såsom Gudrun hade väntat. Eller vad hade hon väntat...?

/Maria

Anmäl
2010-07-10 15:01 #3 av: rolnor

Jag tycker inte att "all publicitet är bra publicitet" Dom flesta blev nog illa berörda av att se riktiga pengar brinna upp, äckligt helt enkelt...

Anmäl
2010-07-12 21:41 #4 av: vimes

Jag tyckte att det var lite kul med ett parti som försöker vara lite revolterande. Schyman och F! vill väl visa att detta - kvinnors strukturella underordning - är ett verkligt demokratiskt problem, något som man ska revoltera emot. Att det är något av samma dignitet som yttrandefrihet, rösträtt o.s.v. Att det är så mycket mer angeläget än vilken procentsats av lönen a-kassan ska betala ut.

Det tror jag var tanken, och i så fall tycker jag att man kan respektera det.

Anmäl
2010-07-12 22:00 #5 av: Maria

#4 Visst ska man respektera hennes/partiets tanke men själva handlingen...Obestämd jag vet inte om jag tycker att det var en så god idé. Publicitet, javisst...massor... men vad leder det till?

Blir det av positiv dignitet så får jag väl ändra migFlört

/Maria

Anmäl
2010-07-12 22:37 #6 av: vimes

Det finns väl någon form av Den parlamentariska demokratins problem där alla stora demokratiska problem redan är, eller i varje fall upplevs som, lösta. Vi har rösträtt, vi har yttrandefirhet, vi är lika inför lagen - det liberaldemokratiska projektet är genomfört. Det finns inte längre några riktiga stridslinjer där vi kan känna att vad vi väljer verkligen har stor betydelse.

Därför tror jag att man reagerar på det här sättet, och tänker pragmatiskt istället för ideologiskt. När Schyman eldar upp 100000 tänker vi "Oj! De pengarna skulle kunna använts till något!" och "Oj! Vad ska folk tycka om det här?" istället för "Yeah! Nu ska systemet skakas i sina grundvalar! Upp på barrikaderna! För jämlikheten!"

Jag kan tycka att det är lite synd att det är så.

Anmäl
2010-07-12 22:41 #7 av: Maria

#6 Men tror du att det är så många som tänker i så vidare banor som du görFlört

Det ska man kanske ha i åtanke som politiker om man vill komma någonvart...?

/Maria

Anmäl
2010-07-13 18:20 #8 av: rolnor

Jag tycker inte att ändamålet helgar medlen, men gillar att någon utmanar gamla system som förfördelar, oavsett vem.

Anmäl
2010-07-13 23:39 #9 av: Freke

Inte världens listigaste drag kanske???

Hon vann troligen inte allt för många röster på den handlingen, men hon gjorde rubriker.

Personligen tror jag att hennes nästa drag blir att lämna Sverige för en politisk karriär utomlands där det helt uppenbarligen gjort mer nytta för henne än i Sverige

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2010-07-19 17:13 #10 av: sayuri

Det är brotsligt att förstöra pengar om jag inte missminner mig. Har för mig att det står i lagen att man inte får förstöra pengar iaf. Mins inte exakt så kan ha fel. Tanken bakom dådet är kanske bra men samtidigt så dick de ju vad de ville, de betalade 100 000 för en massa uppmärksamhet och rent objektivt så fick de som de ville.

En ordentlig debatt och helt plötsligt bleknar övriga partiers kampanjer i jämförelse. Dock är det inte försvarbart deras handlingar och inte för att de väljer att utföra den handlingen, de pengarna skulle antagligen ändå bara gått till, marknadsföring av partiet och dyra middagar så enligt min mening är det ganska likgiltligt vad de gör med sin budget eftersom pengarna används lika oansvarligt oavsett.

Jag är starkt emot dagens syn på pengar och politiken i dag är ganska entydlig i sitt agerande bara att de gör det på olika sätt. Om det ena partiet bränner 100 000 med eld eller ett annat på flygresor och sprit så gör det i slutändan samhället lika stor nytta. De lågavlönade och de sjuka får lika mycket hjälp oavsett vad de gör med pengarna, de får ingenting utan snarare smyghöjda avgifter.

Men men summa sumarum, alla tycker vi olika. Och då speciellt de låginkomsttagande och de höginkomsttagande är av vitt skilda åsikter om hur landets resurser bör fördelas.

Anmäl
2010-07-19 21:25 #11 av: Freke

#10 Finns inget lagbrott i att elda pengar. Inte mer än moraliska fel.

Hjälp organisationerna i Sverige skrek rätt bra åt hennes påhitt/hyss eller vad man nu ska kalla det för?

Jag har en undran som jag inte sett någon skrivit eller frågat?
Dom som nu sponsrade henne med pengar i hennes valkampanj, hur reagerade dom på upp eldningen av 100 000kr?

Gav jag någon en större summa i en valkampanj eller till vad som och sen visar det sig att personen eldade upp det. Så skulle iallafall jag bli så där lagom imponerad av denne!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2010-07-20 01:37 #12 av: sayuri

#11 Ok, kanske har missupfattat när jag röjde igenom boken senast. Fast jag var nästan hundra på att det fanns men det är ju bra att bli rättad om man har fel. Glad

Anmäl
2010-07-20 13:14 #13 av: rolnor

Det har varit förbjudet om jag förstått rätt, men den lagen är borttagen nu.Glad

Anmäl
2010-07-20 16:38 #14 av: Maria

#13 Ja, bränna pengar kan man ju göra på olika sättFlört

/Maria

Anmäl
2010-07-20 17:53 #15 av: rolnor

Det slog mej att det känns extra motbjudande att en vänsterpolitiker använder pengar på ett så cyniskt sätt, en extremt högerartad handling.

Anmäl
2010-07-20 18:48 #16 av: vimes

#15: Det är väl väldigt vänster att göra den här typen av "revolutionära" handlingar? Jag har väldigt svårt att tänka mig hur en högerpolitiker skulle kunna tänka sig att elda upp pengar. Pengar har ju för högern ett väldigt starkt positivt symbolvärde, medan de för vänstern har ett negativt symbolvärde. Klart att vänsterpolitiker ska elda pengar.

Anmäl
2010-07-20 19:08 #17 av: rolnor

Ja, jag vet inte om det kan tolkas precis tvärtom?? Om pengarna inte är så viktiga så borde dom väl inte vara i fokus på det sätt som dom blev i och med FI-s lilla grillfest??

Anmäl
2010-07-20 19:14 #18 av: vimes

Jag tror nog att pengarna blev i fokus p.g.a. att folk resonerar som du gör här i tråden, rolnor. Min uppfattning - vilken jag redogjort för ovan - är att pengarna inte alls det avsedda fokuset, utan bara får tjäna som symbol för kvinnans strukturella underordning, vilket är en problematik som sträcker sig långt bortom det rent materiella.

Anmäl
2010-07-20 21:47 #19 av: Furatekken

Oj, finns FI fortfarande?

Haha, inte särskilt intresserad av politik nej =P 

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.