Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 3853 ggr
AnneN
6/15/10, 2:25 AM

Frihet

Ja visst låter det härligt? Skrattande

Men vad är egentligen frihet? Och finns det totalfrihet?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
Hennum
6/15/10, 7:17 PM
#1

Nej, det finns ingen totalfrihet. Det finns moral som begränsar vår frihet ibland, likaså lagar som finns för allas bästa. Och så finns det ansvar som gör att vi måste ta konsekvenserna av vårt fria handlande. Men jag tycker friheten räcker och blir över ändå. ^^

Vad frihet är… Jag vet inte. Har hört rätt fina och rätt tokiga definitioner på det ordet. Men jag minns dem inte nu. :P

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[rolnor]
6/15/10, 9:16 PM
#2

Jag tycker att man kan skapa frihet inom vissa begränsade omständigheter, t.ex. om det är Lördag (inget jobb) gräsmattan är klippt, barnen är utflugna sedan länge, frugan bortrest. Då har jag ganska stor frihet vad jag vill göra av dagen, gå ut i verkstan och dreja, ta ett bad i poolen, kolla fotboll och dricka en pilsner och just då kan jag känna mej väldigt fri. Och det är väl så, att frihet är en känsla? Sen finns det såklart viktigare saker, som yttrandefrihet o.dyl.

vimes
6/15/10, 11:35 PM
#3

Precis som Hennum skriver finns det förstås en hel uppsjö definitioner och tolkningar av frihetsbegreppet. Jag tror att man med "frihet" brukar mena "fri från yttre tvång".

Om vi bortser från de demokratiska/liberala friheterna (yttrandefrihet, religionsfrihet, etc) menar jag nog att frihetsbegreppet nästan alltid är något högst personligt. I någon mån tycks "frihet" vara "känslan av att kunna välja", och något vi egentligen inte kan definiera med det gemensamma språket.

Maria
6/15/10, 11:46 PM
#4

Eller också kan frihet vara att slippa väljaFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vimes
6/15/10, 11:55 PM
#5

#4: Bra poäng!

Jag tror att jag ansluter mig till någon existentialistisk idétradition där att inte välja också är ett val. Men det var något jag inte tänkte på när jag skrev inlägget. Och det är helt klart en ståndpunkt man kan ifrågasätta, så ett bra påpekande. Glad

Hennum
6/16/10, 12:58 AM
#6

Ja, ofta känner jag ett stort behov av att få slippa välja i varenda situation när det gäller saker jag inte alls förstår mig på. Vi kan inte sätta oss in i alla olika delar i vårt komplicerade samhälle, och när det gäller ekonomi är det bara de som har kunskaperna som tjänar på att vi ska välja (exempelvis pension osv)

Inspirerad av mina djur tänker jag ofta att en väldigt viktig frihet är att kunna springa vart man vill. Att inte vara fysiskt instängd är viktigt för mig. Sedan struntar jag i om staten bestämmer bestämmer saker.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
[Franko]
6/17/10, 7:02 PM
#7

Frihet… 

Vem känner sig mest fri : en katt som är uppfödd i en lägenhet och alltit kommer att bo där. Eller en katt som har fått prova på att vara ute men sen får den bo i en lägenhet.  ?

Det kommer alltid att finnas gränser: Sociala, biologiska, fysiska…

Man väljer fritt även om man tex inte kan styra vad andra personer ska svara/tänka/göra. tex man blir hotat med en pistol eller tex om en komet kommer farandes mot jorden osv. Det finns alltid olika sätt man kan göra saker på ändå.

Att man känner till att det skulle kunna va på ett annat sätt än det är , det är det som gör att en person känner sig fångad. Lyckligast är man nog då man tror att "det här är allt".

[rolnor]
6/17/10, 8:09 PM
#8

#7 Ja det var det jag menade med mitt inlägg, att man kan skapa frihet inom vissa ramar (och vara tillfreds med det).

[Tassy]
6/19/10, 3:58 AM
#9

Jag kom direkt att tänka på en nätvän jag har som jag skulle vilja kalla frihetsfilosof. Hans blogg finner ni här Glad

Han sätter ofta ord på mina tankar om frihet.

[[corro]]
5/7/13, 12:46 AM
#10

när du inte är i behov av någon eller något är du totalt fri.
Kan du göra vad du vill har du frihet.
Men känner du att du sitter fast i smeten så är du inte fri.

Eller, så tror jag nog att frihet är att inte ha ansvar.

Moonwing
5/10/13, 10:02 PM
#11

#10 ..Hmmm håller till en del med detta, att inte känna behov av något -skulle kunna vara en aspekt av frihet.

Dock, tar man det till en högre nivå sas, är ju vissa "behov" eller "med-existens" ofrånkomliga begrepp för att just kunna existera, så jag tycker nog att behov kan vara sunt (även på en mycket mindre -typ, molekylär vetenskaplig nivå är det ju ofrånkomligt).

Däremot skall inte ett behov vara "handikappande", eller försvåra livet eller ens önskan att  nå en inre frid. Är man av med sådana "försvårande omständigheter"..-då skulle jag vilja påstå man äger/är totalt fri -både till kropp och sinne.😎

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Upp till toppen
Annons: