01 ALLMÄNT

Nationalitet/Fördomar

2010-06-08 20:29 #0 av: rolnor

Jag har i mitt yrkesliv och på semmester kommit i kontakt med lite olika nationaliteter och funderat lite runt deras olikhet;

Jag vill hävda att Italienska män har väldigt stora egon (ingen erfarenhet av kvinnorna), minsta pizzabagare gör dom bästa pizzorna i hela Italien (eller snarare världen).

Amerikanska män är till synes kompis med mej på en gång, men det betyder ingenting. Dom stjäl ens ideér om dom får minsta chans, allt för att själva klättra, riktigt obehagligt.

Greker är lite som vi svenskar, mindre ego, lite mer jordnära.

Kinesiska män är pålitliga, extremt lojala mot arbetsgivare och hatar kommunism i alla des former, när jag frågar vad dom tycker om Vietnamkriget så säger dom "The Americans should have bombed more!!"

Så ser mina fördomar ut och dom har stått sej efter några möten med dessa folkslag, även om jag naturligtvis inser att dom inte är allmängiltiga (eller...?)

Har ni några fördomar?

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl
2010-06-09 10:10 #1 av: Maria

Javisst har jag fördomar men jag blir lika glad varje gång dessa får sig en törn, vilket oftast är så. På detta sätt har fördomarna blivit färre med åren och jag vill gärna kalla mig fördomsfriFlört

I mitt jobb så träffar jag också många nationaliteter både bland arbetskamraterna och bland patienterna vi möter.

Tänker jag efter så är nog mina fördomar mer utbredda när det gäller svenskar. Stockholmare kontra göteborgare, norrlänningar, skåningar, hallänningar osv.

Jag tror att olika nationaliteter har sina egenskaper men kanske fördomar är fel ord att använda.

En amerikans arbetskamrat blev helt förskräckt över våra kaffestunder i början. "På jobbet arbetar man, punkt" och hon fikar fortfarande inte med oss efter 10 år.

Vi svenskar brukar ju upplevas som lite inåtvända och försiktiga i början och det ligger nog en del sanning i det också.

Jag vill nog helst bara konstatera våra olikheter och akta mig för ordet fördomar.Glad

/Maria

Anmäl
2010-06-09 14:00 #2 av: rolnor

Jag använde det ordet för att lämna en dörr öppen, att jag kan omvärdera om jag får nya intryck...Glad

Anmäl
2010-06-10 02:55 #3 av: Hennum

Jag har mina fördomar jag med. Helt säkert är det så att det är olika kultur på olika ställen, och vad som är normalt sätt att bete sig på är olika över hela världen och i varje stad. På så sätt är man säkert lite olika till det yttre beroende på varifrån man kommer. Men innerst inne är vi nog mer lika i stora drag, samtidigt som vi är mer olika från person till person.

Man bör verkligen akta sig för att generalisera menar jag. Att säga att alla svenskar är inåtvända är knasigt. Däremot kan man ju absolut säga att "jag har uppfattat de flesta svenskar jag träffat som inåtvända" Det är ju helt olika saker. I det senare så påstår man inte att alla andra svenskar oxå är sånna, vilket man heller inte har underlag till att påstå.

Skulle man göra en undersökning av sveriges medborgare och man såg att de flesta svenskar är inåtvända så kan man ju absolut säga att de flesta svenskar är sådana. Men man kan fortfarande inte säga att alla svenskar är inåtvända. Exempelvis

Just detta att man har fördomar om folk från olika delar av sverige är ganska naturligt. Ju närmare en själv man kommer desto fler och mindre grupper delar man in folk i. Därför kan man ha idéer om hur folk är i alla de olika byarna i den kommunen man bor i, och samtidigt ha en idé om att alla i hela afrika är på ett sätt. Självklart man man fel i båda fallen.

Dessutom har vi väl alla djup som vi inte delar med oss med alla? Vem vet vad som finns döljt i de människorna som till det yttre verkar passa in på våra fördomar?

Ofta kan man även påverkas av hur man förväntas att vara. Så småningom beter man sig precis så som folk tror att man ska göra, även om man inte gjorde så från början.

Lite vad jag tänker om frågan ^^

Anmäl
2010-06-11 21:22 #4 av: Bergspuman

Klart jag har fördomar. Eller uppfattningar som kanske är mer eller mindre felaktiga. Men de är ju grundade på det jag sett och upplevt.

Alltså: Tyskar är grundliga och ordningssamma. Alla jag har träffat har varit det!

Israeler är lite karga, svåra att få kontakt med, kärva till lynnet.

Engelsmän är artiga, belevade, glada och sociala.

Amerikaner är levnadslustiga, öppna och nyfikna.

Ungefär så!

Anmäl
2010-06-12 01:05 #5 av: rolnor

#4 Inget negativt om Amerikaner? (kul att du säger positiva saker såklart).

Anmäl
2010-06-12 12:31 #6 av: Bergspuman

#5 Jodå. Smällfeta många av dem. Obildade. Fixerade vid vapen. Och fattar inte att de bor i världens rikaste land med egenförsörjning av frukt och grönsaker! Om de finge bo i Sverige som måste importera frukt och grönsaker större delen av året, kanske de fattar hur bra de har det!

Anmäl
2010-06-13 14:41 #7 av: Gevurah

Att ha fördomar är att döma och man skall inte döma andra så nej jag har inga fördomar! Fördomar är okunskap eller åtminstone bristande insikt i om det som man inte känner så väl till, i detta fallet andra kulturer. När man lärt sig att se till HELA människan då ser alla likadana ut och ens fördomar försvinner.

Olika människor har olika fördomar om olika saker. Det beror dels på varje mans subjektiva uppfattning om något som egentligen är objektivt - andra människors agerande.

Fördomar är även en form av rädsla. Någon annan väcker en ofta obehaglig känsla inom dig som du inte riktigt kan sätta fingret på. Det gör att du måste ifrågasätta dig själv varför du känner så eller reagerar med olust. Det finns alltid en anledning till att folk beter sig på ett visst sätt och när man kan se bortom det så försvinner tankar som fördomar. Man kan fråga sig. Varför kan jag inte tillåta andra att vara precis så de är? För det gör man ju inte om man får obehagskänslor utifrån fördomar. Eller så kan man se det som något man själv behöver jobba på, hos sig själv. Se varje fördom som en potensiell lärdom.

Mycket är ju dock kulturellt. Tänk så mycket fördomar de andra har om oss svenskar!

Anmäl
2010-06-13 14:47 #8 av: rolnor

Att påstå att "andra" har fördomar om oss svenskar, är just, en fördom...

Anmäl
2010-06-13 15:07 #9 av: Gevurah

Nä det är skillnad på fördom och fakta. Jag fördömmer inte, jag lägger upp ett påstående som bevisligen är ett faktum.

Vad tror ni "de" har för fördomar om oss svenskar då? Det räcker bara att se hur det skiljer sig inom det egna landet. Rent generellt har ju folk uppfattningen att skåningar är öppna, glada och trevliga, göteborgare kaxiga, stockholmare dryga och norrlänningar blyga. Detta är fördomar eftersom det inte stämmer. Och hur vet man att fördomen bygger på en sanning och inte på din subjektiva tolkning? Om du tycker nån är blyg, är det ju Din uppfattning, det betyder ju inte alls att det stämmer.

Anmäl
2010-06-13 17:39 #10 av: rolnor

Du kan väl inte påstå att just dina fördomar "bevisligen är ett faktum"???? Har du läst nån avhandling i ämnet??Glad

Anmäl
2010-06-13 22:57 #11 av: Maria

#9 Jag tror bestämt du är en kaxig Göteborgare (du med)Flört

/Maria

Anmäl
2010-06-14 00:24 #12 av: rolnor

#9 Jag tror såklart att du har rätt i att andra har fördomar om oss, men du förstår kanske vad jag menar, att det är farligt att säga "Det är ingen fördom, det ÄR så"??Glad

Anmäl
2010-06-15 19:15 #13 av: Hennum

Man ser i ordet vad det innebär. för - dom. En dom man ställer före. Antagligen före man känner personen/gruppen väl nog att berättigat kunna döma. Praktiskt med ord... De säger ofta själva vad de innebär. ^^

Men hur ofta känner man egentligen en hel grupp eller ett helt folk väl nog att kunna döma? Jag tror det är väldigt sällan man egentligen kan uttala sig om hur det verkligen ÄR angående en så stor grupp som ett helt land. Även om det finns statistik, så stämmer statistiken sällan på individen.

Ett alltid lika lustigt exempel är ju genomsnittssvensken, som har ett visst namn, ett visst jobb, en viss bil och ett visst familjeförhållanden osv. Men inte en enda person i sverige stämmer in på den beskrivningen till punkt och pricka. Slutsatsen ur detta borde väl då vara att man inte kan dra några slutsatser om enskilda individer utifrån det generella exemplet. Även om vi behöver generalisera i vår vardag, då vi inte kan ha koll på varenda individ på hela jorden, så måste vi ta avstånd från dessa generaliseringar när vi står inför ett möte med en annan människa. För statistiken är inte sann när det gäller den personen.

Anmäl
2010-06-15 21:10 #14 av: rolnor

Jo, jag skrev att jag var öppen för att omvärdera min fördomar vid varje nytt möte, instämmer helt. MEN, jag tror att det är väldigt naturligt för oss att skapa fördomar och för väldigt längesedan så var det kanske en livsviktig egenskap för att undvika fiender och andra faror.

Anmäl
2010-06-15 23:52 #15 av: vimes

Såhär va:

Vi måste göra oss "fördomar" för att kunna fungera i världen. Det är omöjligt att processera (eller ens få tillgång till) all relevant information för att bedöma en företeelse. Vi måste alltså skapa oss en uppfattning utan att samla in och processera all tillgänglig information. Det är så kunskap fungerar.

Men om vi ska använda begreppet "fördom" anser jag att vi ska låta det fungera på detta sätt:

1. Fördomar handlar om andra människor.

2. Den som har en fördom är inte medveten om att denna föreställning är just en fördom.

3. Fördomar är svåra att bli av med.

Kort sagt, fördomar är föreställningar om andra människor som vi håller för sanna (alternativt inte är medvetna om alls) och som är svåra att ändra på eller bli av med.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.