03.1 Etik & Moral

Fotbollen och vuvuzelorna

2010-06-18 23:42 #0 av: vimes

Kollar ni något på fotbollsVM? Jag är lite sportnördig och följer turneringen ganska slaviskt.

Det har ju varit ett jäkla liv på och om plasthornen - vuvuzelorna - som publiken är utrustad med. Spelarna har svårt att höra varandra, hör inte domarens signaler, vi hemma i TV-soffan hör inte kommentatorerna, och så vidare.

Det har ju höjts en hel del röster för att vuvuzelorna ska protas från arenorna. FIFA har överlagt i frågan och beslutat att de inte ska det.

Vad tycker ni? Borde vuvuzelorna portas från arenorna? Varför?

Jag tycker det finns en hel del moralfilosofi i det här, och ska återkomma med mitt svar (måste kolla klart på Algeriet - England bara Flört).

Anmäl
2010-06-18 23:42 #1 av: vimes

En grej som jag glömde:

Upplev webben som man upplever FotbollsVM

Anmäl
2010-06-20 00:03 #2 av: Bergspuman

Fotbolls-VM... suck. Är ihop med en nörd!

Eftersom jag inte tittar, har jag ingen åsikt (ännu).

Men jag har lovat att se semifinalerna och finalen, så jag kanske kan få återkomma Glad

Anmäl
2010-06-20 10:16 #3 av: rolnor

Jag tycker att dom är festliga, men det är lite jobbigt när ett afrikanskt lag spelar, då tutar dom heeeela tiden, kunde kanske räcka när det blir mål eller nåt annat dramatiskt inträffar???

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl
2010-06-20 11:28 #4 av: Maria

Jag ser inte på fotboll och är inte särskilt intresserad men häromdagen när TV:n stod på så rusade jag ut i trädgården. Vi har i närheten en kvinna med ett bikupssamhälle och jag trodde att en av hennes svärmar hade rymt.

Det tog en stund innan jag fattade vart ljuset kom ifrån.Förvånad

Jag förstår inte riktigt varför det kan bli en "moralfråga" för det handlar väl snarare om att det är otroligt störande för alla fotbollsintresserade när man inte kan höra domarens signaler osv. Det stör, vad jag förstår, framförandet av sporten och de som lyssnar/ser.

/Maria

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.