OM SAJTEN

Dags att få ordning på det här?

2010-06-01 21:45 #0 av: vimes

Alright, filosofi.ifokus går sannerligen på sparlåga - eller är de få inlägg som skrivs dödskramper?

Jag har funderat på om jag är sugen på att ta över värdskapet för sajten, då jag tycker att det är synd om den försvinner och det faktiskt stundom har varit en del bra diskussioner här.

Frågan är om det är någon poäng med att ta tag i sajten? Tror ni att det så att säga kan vara en positiv injektion med en ny sajtvärd? Vad kan man göra för att få lite fart här? Hur stimulerar man det filosofiska samtalet?

Tankar, funderingar och förslag mottages med varm hand.

Anmäl
2010-06-01 22:24 #1 av: rolnor

Jag skrev en del trådar som fick lite fart när jag var ny här, men sen är det ganska svårt att hitta på nya ämnen som kittlar, inte helt enkelt..

Anmäl
2010-06-01 22:29 #2 av: vimes

Min erfarenhet av diskussionssajter som denna är att man behöver ett visst medlemsunderlag för att det ska kunna bli någon varaktig diskussion. Jag tror också (även om "stammisar" är bra) att man behöver en löpande nyrekrytering, samtalet är människor som möts, och även om ämnena har diskuterats tidigare kan nya människor i diskussionen revitalisera hela samtalsklimatet.

Det är inte heller lockande att skriva på en sajt där det inte redan skrivs. Jag vet med mig själv att jag har loggat in med ett ämne i åtanke och sedan tänkt "Nä, här var det lika tomt som vanligt, skitsamma."

Anmäl
2010-06-01 22:34 #3 av: rolnor

Men det är ju tokigt, om du har ett ämne så blir det ju en diskussion, annars blir det ju ingenting?Glad

Anmäl
2010-06-02 00:09 #4 av: AnneN

Jag tror absolut denna sajt kan få riktigt bra fart med en mer engagerad sajtvärd.

Jag tog mig tyvärr vatten över huvudet då jag startade denna sajt då jag redan är sajtvärd på en annan iFokussajt och mitt intresse för filosofi var inte så starkt som jag trodde.

vimes, jag har läst dina inlägg och kommentarer här på sajten och tror absolut att du skulle bli en mycket bra sajtvärd på Filosofi Glad

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2010-06-02 00:17 #5 av: vimes

AnneN, ingen skugga ska falla över ditt värdskap, tycker jag. Jag har med mig flera minnesvärda diskussioner ifrån filosofi.ifokus.

Jag tror också att en engagerad sajtvärd är viktig för sajtens fortlevnad och vidareutveckling. Jag är dock osäker på vilket sätt. Det jag menar är att intresset för det filosofiska samtalet kanske inte är så starkt på Ifokus som community. Och oavsett hur engagerad sajtvärden kommer sajten inte lyfta om det inte finns ett aktiva medlemmar.

Min tanke med den här tråden är att undersöka om det ens finns något intresse för att fortsätta diskutera här. Är gensvaret någorlunda positivt kan jag tänka mig att bli sajtvärd.

Anmäl
2010-06-02 01:24 #6 av: rolnor

Jag vill gärna fortsätta!Glad

Anmäl
2010-06-02 01:35 #7 av: AnneN

Grejen är ju även det att många både medlemmar på iFokus och folk som inte ännu är medlemmar på iFokus inte hittar hit då jag som sajtvärd inte engagerar mig i att göra sådant som lockar medlemmar, tex skriva artiklar och starta diskussioner.

Kommer det nya artiklar och startas fler diskussioner av olika slag så hittar fler till sajten via bland annat sökmotorer och det blir då fler som blir medlemmar och inte bara läser utan även aktivt deltar i diskussionerna.

/Mvh Anne

Anmäl
2010-06-03 00:00 #8 av: Maria

Jag vill också gärna att denna sajt finns kvar.

/Maria

Anmäl
2010-06-03 20:58 #9 av: vimes

#7: Att artiklar är sökbara på exvis Google är ju ett väldigt starkt argument för att det är bra för sajten att det skrivs artiklar. Det gillar jag. Jag har själv hamnat på flera diskussionssajter utifrån sökningar i något ämne som lett fram dit. Det är ett gott argument för att ett engagerat sajtvärdskap faktiskt kan bidra till att sajtens medlemsunderlag utökas.

För övrigt: jag har funderat lite på vilka förändringar jag skulle vilja se, jag lägger upp dem här, så får ni om ni vill kommentera vad ni tror:

1. Färre kategorier. Jag vill se bra mycket bredare kategorier. I stil med "Politik och samhälle", "Kultur", "Människan och psykologi". O.s.v. Det jag vill se är det filosofiska samtalet, och detta samtal kan man föra i alla ämnen. Det är inte bara frågor om Guds existens eller hur vi kan få kunskap om världen som kan behandlas på ett filosofiskt vis. Genom färre men bredare kategorier tror jag att sajten kan bli mer inbjudande.

2. Det vore kul med lite events. På en sajt som jag besökte tidigare hade vi en "Debattboxning", där två deltagare fick varsin ståndpunkt (slumpmässigt) att argumentera för. Efter en vecka skulle övriga medlemmar rösta om vem som argumenterat bäst för sin sak. Det var en mycket rolig tävling - och ett rätt bra sätt att på ordnat vis tillåta en ganska polemisk debatt.

3. Angående artiklar kan jag nog, om jag övertar sajtvärdskapet, behöva lite hjälp. Jag ser gärna att folk som är intresserade av att skriva artiklar anmäler sitt intresse.

4. Hur är det med medarbetare? Finns det några kvar? I så fall skulle jag vilja kontakta dem och kolla hur de ställer sig till att fortsätta om vi försöker oss på en omstart.

Så har ni några tankar (vad som helst) kring hur vi kan gå vidare så skriv! Det går bra att höra av sig PMledes också, om ni föredrar det.

Anmäl
2010-06-03 23:04 #10 av: AnneN

#9 Jag tycker att allt du skriver där låter mycket vettigt, kategorierna behöver nog som du säger ändras en hel del för att bli mer inbjudande.

Artikelförfattare behöver inte alltid bara vara de som är medlemmar på sajten, tex på Blandrashundar har jag skrivit till olika personer (instruktörer, försäkringsbolag, mm) och bett dem bidra med artikel om sitt specialområde och de flesta är faktiskt mycket positiva till det.

Events av alla de slag är alltid roligt och kan liva upp sajten på ett seriöst men ändå lättsamt sätt.

Medarbetare finns, men tyvärr så har de senaste tiden varit ungefär lika aktiva som mig på sajten, men kanske att de kommer igång mer med ny värd. Vilka de är kan du se på "Om sajten".

Jag hoppas verkligen du bestämmer dig för att du vill ta över som sajtvärd Glad

/Mvh Anne

Anmäl
2010-06-18 19:15 #11 av: Oisis

Hej på er!

Har precis hittat hit och jag tycker det vore trevligt om denna sajt kan få vara kvar.

Glad

Anmäl
2010-06-18 19:22 #12 av: AnneN

#11 Varmt välkommen hit Glad

Självklart kommer sajten att få finnas kvar! Jag behöver bara någon som vill ta över värdskapet.

Vill man inte vara sajtvärd eller inte är säker på om man har tid med det men vill prova på så kan man skicka ett PM till mig så lägger jag till personen som medarbetare till att börja med.

/Mvh Anne

Anmäl
2010-06-18 20:12 #13 av: rolnor

Det märks ju att det finns ett stort intresse när någon startar en tråd med ett inspirerande ämne?

Anmäl
2010-06-20 20:07 #14 av: Oisis

# 12 Tackar så mycket. Skrattande

# 13 Visst är det så-

Anmäl
2010-07-03 02:20 #15 av: vimes

Äh, just när jag varit sugen på det här projektet har det hänt en massa saker i mitt liv som "är i vägen" (bra saker! tänk på att alla filosofi börjar med förtvivlan).

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.