02.4 Vetenskaps- & Kunskapsteori

Intelligens

2010-05-02 01:10 #0 av: rolnor

Jag har funderat lite på det här med människans framgång som art, som beror på våran stora hjärna och överlägsna språk etc. Det lustiga är att arter som är hyffsat begåvade, chimpanser och delfiner inte alls är speciellt framgångsrika, visst är det intresant?Glad

"Det onda har vingar, men det goda tar sig fram med snigelfart." -Voltaire.

Anmäl
2010-05-03 01:38 #1 av: [Franko]

Jag tycker att djur har ju sina smartheter.    Människor är väl "överlägsna" (har sån makt) för vi kan bygga saker; maskiner, vapen, murar, bilar,hus, raketer, skyddsvästar och sånt.    Vi är kanske inte lyckligast?

Anmäl
2010-05-03 22:11 #2 av: rolnor

Nej, absolut inte, med framgångsrik så menar jag att vi finns spridda över i stort sett hela planeten och i viass mån till andra planeter. Men förstår du det lustiga i att det inte lönar sej så mycket att vara "halvsmart"?Glad

Anmäl
2010-05-04 00:26 #3 av: [Franko]

Jo jag förstår Glad !

Anmäl
2010-05-09 22:14 #4 av: dolfen

Råttorna har ju spridit sig runt jorden rätt bra.

De har spridit sig med bl.a människans hjälp och, liksom människan, utrotat andra djur-arter.

"Människan är råttans bästa vän" Flört

dolfen

Anmäl
2010-05-10 04:04 #5 av: rolnor

Kackerlackan är ju ett annat exempel.

Det finns väl en gräns nånstans, t.ex. att kunna använda saker som vapen och verktyg, vissa djur kan ju använda verktyg till att fiska ut mat ur hålor och det borde ju ge en fördel, men det räcker väl inte riktigt, finns väl en brytpunkt där en stor hjärna börjar löna sej och djuren (förutom vi) når inte dit.

Anmäl
2010-05-10 17:08 #6 av: Maria

#5 Har inte brytpunkten med att göra att vi människor har förmågan att se konsekvenser i större utsträckning och kan planera i förväg på ett mer sofistikerat sätt? På så sätt så ger det ena det andra så att säga...

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.