02.4 Vetenskaps- & Kunskapsteori

Varför skapar vi konst?

2010-04-10 21:58 #0 av: rolnor

Ja, det kan man ju undra, en teori jag hört är att det var så att dom som skapade den första konsten fick fler sexpartners. För min del har mitt skapande handlat om att visa saker, både jobbiga och positiva som finns inuti mej, men som jag inte kan utrycka på nåt annat sätt. Vad tror ni?

Anmäl
2010-04-11 17:07 #1 av: Maria

Jätteintressant fråga.

Någonstans så tror jag att konsten skapas av helt egoistiska orsaker precis som du beskriver. Man vill uttrycka något och vi alla har olika uttrycksformer.

En del människor är sociala, verbala, har intressen osv. där behovet av uttryck kanske redan finns inbakat.

Andra kanske hittar andra former som material, ord, färg, form och så vidare.

En människa som har förmågan att uttrycka känslor på något sätt har väl alltid "stått högt i kurs"Flört

/Maria

Anmäl
2010-04-11 17:48 #2 av: rolnor

Jag tänker t.ex. på alla "groupies" som rockstjärnor har, kanske är det en urgammal företeelse?

Anmäl
2010-04-11 17:54 #3 av: Maria

Ska man dra det till ytterligheter så uttrycker ju en mördare känslor av en helt annorlunda kaliber och många dras även till dettaFörvånad

/Maria

Anmäl
2010-04-11 20:21 #4 av: rolnor

Deffinitivt, jag tror att vår fascination för t.ex. seriemördare delvis beror på att den potentialen finns hos oss själva. Tänk bara på allt våld som visas på TV när klockan är över nie...

Anmäl
2010-04-12 15:01 #5 av: [Franko]

Jag gör det ofta för att jag vill skapa sånt som inte finns. Men kanske också lite för att uttrycka mig.  Jag ritar, målar, syr, bygger, gör skulpturer, designar, skriver och allt möjligt.

Anmäl
2010-04-14 15:57 #6 av: dolfen

När skapar man som mest och bäst?

Är det när man är "uppe" eller "nere", eller kanske "mellan"?

Anmäl
2010-04-14 15:59 #7 av: Maria

Stor konst lär ju komma ifrån smärta men jag vet inte om det stämmerObestämd

/Maria

Anmäl
2010-04-14 16:20 #8 av: rolnor

Finns nog "glad" konst också, men kanske är det så att konst som är sprunget ur smärta berör oss mer?

Anmäl
2010-04-15 16:48 #9 av: [Franko]

För mig är det när jag känner mig på bra humör, har energi o är som mest idefull.             när jag mår dåligt brukar jag inte ha så mycke ideer.   

Anmäl
2010-04-15 23:41 #10 av: [Franko]

Men jag brukar känna mig på poetiskt humör ibland. Tex när jag hör bra musik som är väldigt bra gjord , ibland börjar jag nästan gråta när jag hör en bra låt. När jag har målat något och jag känner att dethär blir ju jättebra, jag är ett geni,, då känner jag också sånadär djupa passionerade känslor.  Är det inte nåt sånt som menas med att man är lidelsefull med konsten ?  Man känner en massa känslor o sånt  ? och man gör ju ofta konst som har med en själv& ens liv å göra på nåt sätt

Anmäl
2010-04-19 18:41 #11 av: [Franko]

och man gör ju ofta konst som har med en själv& ens liv å göra på nåt sätt  så även om man inte är på deppigt humör just då man skapar konsten  så kan man ju ändå inspireras av stunder  i sitt liv då man är deppig kanske.   ?

Anmäl
2010-04-19 21:41 #12 av: rolnor

För mej kommer nog det mesta inspirationen från det undermedvetna, både riktigt hemska saker och vackra.Glad

Anmäl
2010-04-22 14:25 #13 av: dolfen

#11 - Ja. För att just , den närmaste tiden efter att man varit med om något negativt, kan det vara svårt att skapa eftersom man är upptagen med att bearbeta det som hänt.

När man har bearbetat och distanserat sig en negativ händelse kan man skapa något som grundar sig ur denna. Kanske som ett sätt att efter-bearbeta!?

Sedan beror det ju på graden av det negativa.

Om graden är låg kanske man kan sätta sig och göra en blues "-My baaaaby left me......." Cool

Negativa händelser sitter längre kvar i minnet än positiva.

Om man däremot är inne i en väldigt positiv känsla, tror jag att det är lättare att göra/skapa saker, eftersom man då har extra-energi, vilket saknas i den motsatta (negativa) situationen.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.