Annons:
Etikettteoretisk-filosofi
Läst 1977 ggr
[Franko]
2010-04-15 23:32

Varför filosoferar man?

Varför filosoferar man? Är det för det är kul eller för att det är bra   eller vad?

Annons:
vimes
2010-04-16 10:28
#1

Jag kan inte svara för alla, men själv "filosoferar" jag för att jag inte har något val. Jag har svårt att betrakta något utan att börja processa det på, vad jag antar, kan kallas filosofiskt vis.

dolfen
2010-04-16 21:09
#2

Jag vill (försöka) förstå.

[rolnor]
2010-04-17 01:48
#3

Jag filosoferar kanske egentligen inte egentligen, jag analyserar snarare och då blir det ofta ur ett livsperspektiv kryddat med psykoanalys och vetenskap, lite religion också ibland. (jag hör med andra ord kanske inte hemma på det här forumet(??!!))

vimes
2010-04-17 01:53
#4

#3: Vad menar du "att filosofera" är då?

[rolnor]
2010-04-17 15:39
#5

#4 Jaa, jag märker att det finns dom här som diskuterar saker på ett annat sätt än jag gör och jag antar att dom filosoferar, svårt att förklara vad jag menar, kanske just för att jag inte är filosof?

Maria
2010-04-17 16:35
#6

För mig handlar det om nyfikenhet. Jag har svårt att bara ta in och acceptera, jag vill gärna veta varför.

Eftersom man har förmågan att tänka så blir det liksom svårt att låta bli att filosofera över livet och småsaker.

Det vore att jämföra med synen. Att se men ändå inte registrera vad man ser vore ganska meningslöst.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Stevo
2010-04-17 20:45
#7

#0

För mig handlar det nog i grunden om ett sanningssökande. Jag vill ha en så korrekt bild av världen som möjligt (inom de områden som intresserar mig, vill säga). Det mest optimala sättet att konstruera en bro, eller huruvida det är bättre eller sämre att äta räkor än ostron ur ett miljöperspektiv intresserar mig t.ex. inte nämnvärt. Men frågor som "vad är sanning?", "vad är kunskap?" eller "har människan en fri vilja?" intresserar mig. Och då blir det tillfredsställande och roligt att fundera kring och föra diskussioner om.

Men sanningsperspektivet är överordnat det mesta. Låt säga att någon t.ex. har samma uppfattning som mig inför en folkomröstning (ja/nej till EMU eller liknande), men framför dåliga argument för det, så har jag svårt att dunka personen i ryggen och säga "bra sagt" (för att det trots allt leder till att personen bidrar till just det resultat jag hoppas på). I sådana lägen kan jag istället välja att argumentera emot.

mvh
Stevo

Freke
2010-04-22 20:16
#8

För att tiden finns.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Maria
2010-04-22 20:55
#9

För att man har förmågan att tänka. Det kanske är så enkeltFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Freke
2010-04-22 23:16
#10

#9 Den som inte kan tänka?

Vad vet vi om denne kan filosofera eller inte? om det är instinkt eller tanke

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Maria
2010-04-23 08:37
#11

Jag tycker inte instinkt är det samma som tanke.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Furatekken
2010-07-20 21:06
#12

För att vi KAN; det är ett svar på de flesta frågar man egentligen inte kan svara riktigt på, eller så kan man helt enkelt filosofera över frågan =P

Upp till toppen
Annons: