Annons:
Läst 5347 ggr
MoonVoid
2010-02-14 18:36

Missförstånd om missantropi

Jag skrev i en annan tråd om missantropi. Då den tråden blev låst pga att den blev lite väl off topic så gör jag en annan tråd. Jag känner att jag behöver förklara en viktig sak som jag insåg att några missförstod.

Missantropi innebär att man mer eller mindre ogillar människan som art. Personer med denna "störning" Kan fortfarande älska andra personer och leva precis som andra. Största skilnaden kanske helt enkelt är att dem inte bryr sig om barn i colombia, dem bryr sig om sig själva och personer runt omkring dem istället.

Alltså, missantrop = tycker inte om människan. Har inget med personligheter att göra, kan mycket väl tycka om en person.

Sedan såg jag att man kunde tolka min text som att missantroper vill utrota en ras eller hela arten. Men så är ej fallet. Att vara missantrop inebär inte att man vill döda.

Hoppas detta gav en klarare bild på "diagnosen". Jag vill inte att de missantroper som finns där ute ska bli missförstådda. Dem är personer med kännslor precis som du och jag. Har dem inte gjort någon illa finns ingen anledning att jag ska sitta och såra dem med klumpigt skrivna texter.

Tack!

Annons:
Maria
2010-02-14 20:55
#1

De flesta vet nog vad en missantrop är för typ av mänsklig natur.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MoonVoid
2010-02-14 20:59
#2

Kanske, kanske inte. Oavsett vet jag att vissa inte fullt ut förstod min text. Och det är sorgligt, men det ska inte behöva gå ut över massa människor i form av onödigt hat. Man ser ju hur det har varit med autister innan det blev någorlunda accepterat inte länge sedan.

Maria
2010-02-14 21:05
#3

#2 ???

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MoonVoid
2010-02-14 21:18
#4

Jag tycker inte om diskriminerande uttalanden. Jag gillar inte att dra alla över en kant.

Jag har förstått att vissa tar mina åtalanden så. men jag skiljer på fakta och fördomar. Fakta är tex faktista utalanden och händelser. Fördommar är utalanden utan grund.

Att missantroper skulle ha ambitioner som att förinta mänskligheten, eller ens en viss folkgrupp är en fördom. Att autister kommer gå ut och mörda folk är också en fördom (som har försvunnit mer och mer tack och lov)

Detta har inget med filosofi att göra. men iom att tråden var här så ville jag ge folk en chans att slippa få onödiga fördomar emot denna utsatta målgrupp.

Maria
2010-02-14 21:37
#5

Du är nog ganska ensam om att tro att autister är presumtiva mördare.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MoonVoid
2010-02-14 22:34
#6

#5 Hur läser du igentligen? Jag är för fan en autist!

Några generationer tillbaka så var man rädd för autister. Man sa samma saker om autister som man idag säjer om psykopater (eller sociopater). Om man läser sociallagen står det dessutom att en autism (oftast asperger) har lättare att få rättspsykiatrisk vård än en odiagnotiserad

Annons:
Maria
2010-02-14 22:42
#7

#6 Jag läser precis vad du skriver. "Att autister kommer gå ut och mörda folk är en fördom" som har försvunnit mer och mer.

Det är väl självklart att det är lättare att få vård oavsett om det är rättsspykiatrisk vård eller annan om man har rätt diagnos.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MoonVoid
2010-02-14 22:48
#8

#7 Hur fick du "Att autister kommer gå ut och mörda folk är också en fördom (som har försvunnit mer och mer tack och lov)" till att jag skulle ha den fördomen? Det var bara det jag inte förstod.

Att folk var rädda förr är inget att diskutera igentligen. Det är ett faktum precis som att folk var livrädda för dvärgar. Jag talade med en ganska gammal man för 3 år sedan. Han mindes när han var liten, att man fick köpa kola av dvärgen. Han satt bakom galler och så fick man sticka in pengen mellan gallret. Man skulle vara försiktig annars kan dvärgen bita dig.

Man uppfostrade sina barn att tro det.

Maria
2010-02-14 22:51
#9

De flesta människor är rädda för det okända eller för människor som inte antas "uppföra sig normalt".

Jag håller med dig att det är skönt att det är på väg bort och framför allt psykiska diagnoser inte blir så "nedvärderade"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MoonVoid
2010-02-14 22:59
#10

#9 precis! Det var så jag menade också Glad Har svårt att få fram mitt budskap ibland.

[rolnor]
2010-02-17 15:06
#11

En intressant sak är att även välrenomerade media som t.ex. Dagens Nyheter, använder termen "psyksjuk" istället för "psykiskt sjuk" när dom berättar om en person som begått ett brott och har någon typ av psykiatrisk diagnos. Det här stör mej oerhört, något som respekterade media inte borde syssla med.

Sen blir alla som inte mår så bra känslomässigt stigmatiserade, betraktas som potentiella mördare eller pedofiler t.ex.

(du kanska förstår MoonVoid, att även jag har en del problem med min självbild)

MoonVoid
2010-02-17 17:06
#12

#11 tack rolnor, om jag förstår dig rätt nu. Så var det lite det budskapet jag ville få fram.

Upp till toppen
Annons: