03.4 Religionsfilosofi

Livsåskådningsfråga, inget för svaga nerver....

2010-01-17 17:32 #0 av: Hawknestgrove

HAde jag inte varit sån i min mage som jag är, så hade jag blivit buddist. De är ju vegetarianer.Den tibetanska delen har en för os kanske skrämmande, men för mig, efter övervägande underbar begravningscermoni.. nämligen detta. Himmelsk Begravning, Sky Burial, eller Jhator.....

JAg lämnar åt er, att klicka på länken och att forska vidare i orden, då de kan vara fasansfulla för en del. OCh som sagt, har  ni dåliga nerver, ska ni INTE klicka på länken! För mig är det bara så fantstiskt.

http://clipmarks.com/clipmark/412F6A33-C992-4E93-9C15-3F2101CC5FF4/

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Anmäl
2010-01-17 18:10 #1 av: Hennum

Jag tycker det är fint och väldigt naturligt. Något sådant hade jag kunnat tänka mig. Man ska ju ändå bli uppäten, om det är av gamar eller maskar och mikroskopiska organismer är väl strunt samma. Cool

Anmäl
2010-01-17 18:11 #2 av: Hawknestgrove

ja, måste säga, att jag tyckte att bilderna på sätt och vis är så vackra.......

Anmäl
2010-01-17 18:15 #3 av: Hennum

ja, ungefär lika vackert som när man ser ett lejon jaga en antilop på tv, skrämmande men ändå naturligt och som det ska vara, så att säga.

funderar över det här med mediciner. Hästar som fått vissa mediciner får ju inte bli slaktade, medicinerna har livslång karenstid, de går aldrig helt ur kroppen och köttet ska därför inte ätas. Undrar om inte vi människor borde ha massvis med sånna grejer i vår kropp som inte gör oss lämpliga som mat? Annars så är det väl egentligen inget som hindrar det.

Anmäl
2010-01-17 19:26 #4 av: Hawknestgrove

Mmmm. men det är enbart vad jag vet, väldigt fromma buddistmunkar, som numera får  äran att få en sån hädanfärd.

OCh titta på indianerna förr. De satte ut sina döda i bergen eller i träden. Det är bara  kristna, judar och muslimer, som prompt ska ha ner våra döda i jorden......Vi avger ju lika mycket gifter då, egentligen? Ingenting försvinner ju.....

Anmäl
2010-01-17 22:07 #5 av: Hennum

Jo, jag menade mer att det kan vara skadligt för det djuret som äter människan, men ja, då är det väl oxå skadligt för masken och så småningom trädet som tar upp våra beståndsdelar.

Anmäl
2010-01-18 20:26 #6 av: Hawknestgrove

Precis, Hennum.... Ingenting försvinner ju härifrån vår jord som sagt och då når det väl djuren till slut ändå... Kul frågeställning, egentligen. Skulle vara kul att veta detta egentligen. JAg menar, det är ju därför bland annat som amalgam förbjuds, för att det förorenar när vi  dör....

Anmäl
2010-01-18 22:14 #7 av: Maria

#4 Fast de flesta Kristna kremeras numeraFlört

/Maria

Anmäl
2010-01-19 17:11 #8 av: Hawknestgrove

Mmmm, men även då förorenas  luften av tungmetaller. Och  jag som är sekulariserad katolik, i katolska kyrkan är det vad jag vetr, inte tillåtet med kremering. Tror inte det är det i judendomen heller och inte hos muslimer heller.Muslimer är rätt smarta, de ska ju egentligen inte ha nån kista. Där ska man ju begravas sittande vänd mot Mecka om det ska vara rätt.

Anmäl
2010-01-19 17:24 #9 av: Hennum

vi får skicka oss när vi är döda på en farkost rak in i solen, så slipper vi allt skit här på jorden. ^^ hade inte varit helt dumt väl? få bekanta sig med solen

Anmäl
2010-01-19 17:31 #10 av: Hawknestgrove

Nä, bra ide!

Anmäl
2010-01-19 18:21 #11 av: Maria

Frystorkning är ju på gång. Men det går trögt med tillstånden.

/Maria

Anmäl
2010-01-19 18:31 #12 av: Hawknestgrove

ja och man kan ju fråga sig, va det kostar på energimässigt. det var väl så indianerna gjorde, nräd e sate ut sina i träden? där fick de ju frysa och lufttorka, men det är klart, fåglarna och de andra vilda djuren försåg sig nog ändå.

Anmäl
2010-01-19 18:34 #13 av: Maria

Energimässigt ska det vara både billigare och bättre för miljön om jag förstått rätt. Dessutom så tar "urnan" lika lite plats som vid kremering. Det blir ju endast ett "pulver kvar"Flört

/Maria

Anmäl
2010-01-19 19:10 #14 av: Hawknestgrove

Ja då är det ju ett bättre alternativ än vad dagens kremering är

Anmäl
2010-01-22 17:42 #15 av: [GunillaR]

Det där är en idé som faller mig i smaken. Att bli uppäten av rovfåglar, vad kan vara bättre?

Jag tycker inte om våra begravningsceremonier och inte heller våra sätt att begrava våra döda.

Anmäl
2010-01-22 17:55 #16 av: Maria

#15 Hur skulle du vilja ha det?

/Maria

Anmäl
2010-01-22 18:09 #17 av: Hawknestgrove

ja tänk, om det hade gått, då skulle jag vilja ha haft det så......

Anmäl
2010-01-24 14:05 #18 av: [GunillaR]

# 16 - Som indianerna gjorde det, om du menar själva begravningssättet.

Jag vill inte ha några hymlerier i kyrkan där en präst ska stå och prata om mig, en människa som inte känner mig, om hur jag var. Visserligen så får h*n ju sessa uppgifter av anhöriga, men jag tror inte mina anhöriga verkligen känner mig.

Eftersom jag inte tror på det kristna budskapet om vad som händer efter döden, så vill jag inte ha att göra med någon präst eller kyrka.

Däremot en liten ceremoni uppe på någont fjäll i Jämtland, där mina anhöriga och vänner ska ha en fest. Sitta runt en eld och äta, dricka, dansa och sjunga.

Eftersom det inte är tillåtet att lägga döda människor i naturen så skulle då min aska spridas över fjället istället.

Kanske man skulle skriva detta i Vita Arkivet.

Anmäl
2010-01-24 14:13 #19 av: Maria

Det finns knappast några hinder i dina önskemål mer än som du skriver att lägga döda kroppar i naturen.

Därför tycker jag det är konstigt när du skriver "våra begravningsceremonier och våra sätt att begrava våra döda" Det är en stor variation på hur vi begraver våra nära numera.

Det är väldigt vanligt att sprida askan och lika vanligt att begravningen är "borgelig" eller ingen alls. Bara ett farväl utan präst eller annan utomstående än den som lämnar urnan.

Valfriheten är väldigt stor.

/Maria

Anmäl
2010-01-24 14:41 #20 av: Maria

Sedan har jag en annan fundering kring det här med "hur" man ska begravas.

Många har ju en mängd olika önskemål men är det inte egentligen det mest logiska att lämna över de besluten till de anhöriga?

Det är ju deras ceremoni för att ta farväl av den döde. Själv är jag ju som sagt död vid tillfället.

Ska jag ha någon talan överhuvudtaget?

/Maria

Anmäl
2010-01-24 15:01 #21 av: Hawknestgrove

Så klart du ska ha! Det är ju faktiskt din begraving! Du är huvudpersonen! OCh som sagt, att skriva ner Vita arkivet är väldans bra. Antingen på nätet eller på papper.

Anmäl
2010-01-24 15:06 #22 av: Maria

#21 Fast jag tycker faktiskt inte det är självklartFlört

En döing till huvudperson visserligen men inte mer än kroppsligt närvarande eller rentav bara aska.

/Maria

Anmäl
2010-01-24 16:17 #23 av: [GunillaR]

# 22 - Men du kanske är själsligt närvarande..........

Jo, jag menar de traditionella begravningsceremonierna vi har i kyrkor/kapell. Tack o lov har man börjat lätta upp det där numera.

Sen är det en kostnadsfråga också. Det kostar väldigt mycket pengar med kista, blommor, prälle och hela arrangemanget. Helt sjukt att det ska kosta så mycket att dö.

Anmäl
2010-01-24 17:48 #24 av: Hawknestgrove

HAha, påminner om min före detta sambos morbror, när han dog.

HAn hade skrivit ett "dödstestamente"...... Kort och koncist, 8 ord..

Här ska det inte va nån j***a begravning....Skrattande

HAn fick som han ville!

Anmäl
2010-01-24 17:51 #25 av: Maria

#25 haha. Då visste ni vad ni skulle (inte skulle) göra i alla fall.Flört

Men det är det som är så bra numera också att man KAN välja bort begravning också.

/Maria

Anmäl
2010-01-24 17:54 #26 av: Hawknestgrove

ja det blev så snopet...... Direkt från bårhuset till kremering och sen gone with the wind!

Anmäl
2010-01-24 23:39 #27 av: Hennum

ett intressant påpekande där, bumbleboo. det är ju faktist främst de anhöriga som ska säga farväl, det är ju bra om de får säga farväl på ett sätt som känns bra för dem. Däremot så tror jag att ett farväl i den döde personens anda, är trevligast. Mamma hade endel önskningar när hon gick bort. Ingen krans på kistan, utan vilda blommor eller blomblad eller liknande. Något vackert men inte traditionellt. Det var vi noga med att fixa. Hon ville ha den billigaste kistan och den billigaste och naturvänligaste urnan, billig mat efteråt, nära naturen. Osv. Något jag hela tiden tänkte på var att mamma tyckte om det vackra och enkla, inte nödvändigtvis pråligt. men en av mina systrar däremot tycker om storslaget. Därför fick vi kämpa hårt för att det skulle bli enkelt och vackert, det skulle kännas "mamma". Sen blev det otroligt fint oxå.

Så för mig var det viktigt att begravningen var så mycket  mammas stil som möjligt. Jag tror det blir så av sig själv. Vem vill ha en begraving för en person som inte alls liknar något den personen skulle gilla?

Sen tror jag inte heller att vi är själsligt närvarande vid begravningen. Men att ge instruktioner och önskemål kan även vara bra för att göra det lättare för de efterlevande, så de inte behöver tänka lika mycket själva, utan bara fixa.

Anmäl
2010-01-25 21:04 #28 av: Pagan

jag hade min plan till min begravning klar...trodde jag, tills mellansonen då 14år, menade att han ville ha en sten där jag låg, "ordentlig" begravningscermoni, hela kittet. Detta gav upphov till en hel del samtal. Nu lever jag ju fortfarande så det har ju inte blivit aktuelltTungan ute Sonens uppfattning är ju i allafall den att han som efterlevande skulle ha mest att säga till om gällande gravstenens vara eller icke vara.

Anmäl
2010-01-26 13:12 #29 av: Hennum

ja... det är ju dit de efterlevande går för att ta sig ett snack med den man saknar. Så det kan jag verkligen tycka är något som de efterlevande ska få bestämma lite över. Fast för vissa kan kanske en plats funka lika bra som en sten. Vi är alla olika. ^^

Anmäl
2010-01-26 13:19 #30 av: Hawknestgrove

JA och man kan se lite lägre fram i tiden. Vad händer om han flyttar? OCh generationen efter honom? Om det är något som jag tycker är sorgligt, så är det glömda gravar och beslut om att släta en grav....

Anmäl
2010-01-26 13:21 #31 av: Maria

#30 Men det behöver man inte bry sig om när man är dödFlört

/Maria

Anmäl
2010-01-26 13:24 #32 av: [GunillaR]

Det är inte de efterlevande som bekostar begravningen, det är jag själv. Så det gäller att ha satt undan tillräckligt många tiotusenlappar för att få till en "ordinär begravning".

Jag har inga pengar och har definitivt ingen lust att lägga ut 40.000 kronor på min begravning där jag ger Fonus en rejäl profit. Så varför ska min begravning vara storslagen och kosta massvis med pengar när jag levt mitt liv på ett helt annat sätt?

Jag måste väl själv få bestämma över min egen begravning?!

Men jag inser att man kan kan ha en åsikt när man är 30 år och en annan när man är över 60.............

# 29 - Och varför måste man gå till ett fysiskt ställe om man vill få kontakt med den döda? Själen är ju inte där i alla fall. Antingen ligger där en kropp som håller på att ruttna eller så ligger där en hög med aska.

Anmäl
2010-01-26 13:31 #33 av: Maria

#32 Det finns inga regler vem som ska bekosta en begravning om man nu överhuvudtaget ska ha någon.

Var själen är när någon har dött har vi ju alla olika uppfattningar om eller om själen finns kvar alls. Så att det finns olika önskemål är väl inte så konstigt.

Det är klart att du får bestämma över din egen begravning.

Jag tycker personligen att mina anhöriga ska få avgöra och det är ju det som är det fina med att vi faktiskt har så stor valfrihet.

/Maria

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.