Annons:
Etikettetik-moral
Läst 3319 ggr
[Franko]
10/6/09, 7:15 PM

MORAL

Moral  = Regler för vad som är rätt & orätt.

         Vad är MORAL för dig?  och….

Vad menas egentligen med: "RÄTTSTÄLLD moralkompass" ? Rättställd -efter andras kompass eller? …isåfall VILKA andras ?

Tex: Mitt samhälle kan tycka att jag har en rättställd moral. Medan nån religion kan tycka att jag har en felställd moral. Eller såhär: Jag kan ha felställd moral enligt mitt samhälle, men rättställd enligt mitt kompisgäng  ..osv…

Eller menas RÄTTSTÄLLD moral - när min moral följer mina egna medfödda naturliga känslor & det jag själv innerst inne tycker & vill göra ?

Jag tycker det verkar som MORAL ibland kan sitta ytligt & löst & man känner egentligen inte för den moralen, men man känner sig tvungen av vissa andra att göra så (..när dom ser på).

Moral verkar också ibland kunna sitta djupt nere i ens känslor, inne i ens omedvetna o som man reagerar spontant med. Den moralen är mer inbyggd i ens inre värld (alltså-ens dagliga tankar o funderingar).

Annons:
Hennum
10/6/09, 9:33 PM
#1

Precis, vad som är rätt och inte rätt beror ju på vilken kontext man är i osv. Moral är något subjektivt enligt mig.

Rättställd kanske har något med normer att göra. Rättställd kompass stämmer överrens med samhällets normer?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Franko]
10/8/09, 8:21 PM
#2

#1 Rättställd kanske har något med normer att göra..   Vad menar du? Normer är väl typ samma sak som moral. och då finns det ju både personliga normer/moral  och  samhällets normer/ moral och någon religions…  osv..

Men det är ju inte så alldeles säkert att varenda person som tycker som samhället ställde det efter samhällets regler.  Några personer kanske skulle tycka samma sak som man tycker även fast samhället tyckte det motsatta.

och samma sak är det ju med dom som tycker som sitt kompisgäng eller som någon religion. Det är inte alldeles säkert att precis alla ställde sin moral efter dom andras.   vissa skulla tycka samma som dom tycker även fast -kompisgänget / religionen sa tvertemot det  

?!?!?

[Ming]
10/10/09, 8:13 PM
#3

Jag löste korsord då svaret på "Andlig mognad" blev moral…så   why not??

Maria
10/10/09, 10:24 PM
#4

Persoligen skulle jag vilja gruppera moral i

Egen moral/personlig

Kollektiv moral/gruppen m.m.

och kanske även kulturell moral (som kanske räknas som kollektiv)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

cirrun
10/11/09, 1:35 AM
#5

Franko, jag tycker att du vill verkligen gå längre än till botten med dessa viktiga frågor.

 Ville bara säga detGlad

Freke
10/11/09, 9:53 PM
#6

Och som i annan tråd, fasst tvärs om vad är då skillanden mellan Moral och Samvete?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
cirrun
10/12/09, 1:25 AM
#7

Vanligtvis uppfattas Moral som dom handlingar du gör och Samvete är din inre jag som klappar dig på axeln eller förpassar dig i skamvrån.

Skillnaden ligger då i ordens betydelse, hur viktiga dom begreppen är för var och en varierar i det oändliga.

Mamma/pappa/kompisarna/skola/religion/kultur/medierna/politiken/

sjukdomar/droger/generna/Illumatinerna/Andromedanerna … och gud vet allt som har format oss …Skrattande

Hennum
10/12/09, 1:43 AM
#8

Det jag menar med det jag sa var att den som anses ha en rättställd kompass stämmer i största del överrens med samhällets normer om hur en kompass ska vara ställd. Bara genom att använda ordet "rätt" i ett begrepp leder enligt mig till att man menar att det är något relativt.

Den som säger "han har en rättställd moralisk kompass" menar nog att hans kompass är ställd efter vad den som talar tycker är rätt sätt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Franko]
10/12/09, 6:33 PM
#9

Det var Cirrun (den här gången) som fick mig att fundera på… : vad är egentligen RÄTTSTÄLLD KOMPASS ?   …i tråden >>vad är rättvisa?<<

cirrun
10/13/09, 10:02 PM
#10

(nu mins jag inte vad var frågan då på 'rättvisetråden', men jag skriver igen hur jag tror att jag har skapat för mig själv kompassen)

kompass visar den riktningen du bör gå om du frågar efter mål och mening i livet (livet med andra varelser)

du själv väljer sedan vägen

-samhället/politikerna/grannarna/ kompisarna/religionerna/Illumatierna/Andromedaanerna/Ufosarna medflera vill gärna att du gör 'rätt' enligt deras modell av världen

-

inte undra på att man känner sig vilse ibland, men någonstans sammanstrålar trådarna och du får en övertygelse vad är rätt i uppkomna situationer, det skulle jag gärna kalla för insikt (finns här en tråd för insikt också, men den kanske handlar om annat i slutänden)

-

tror man inte på sin förmåga att bedöma, är man hänvisad till andra eller -  man bryr sig inte om annat än sin egen rätt

-

-skriver en sliten men så sann aforism av Alfred Adler:

"Det är lättare att slåss för sina principer än att leva upp till dem"

Flört

[Franko]
10/14/09, 9:52 PM
#11

Det du svarade på i "rättvisetråden" handlade om mobbing. Du tyckte att Den som ställde sig på den ensammas sida  ..den har rättställd moral kompass.  Du kanske bara menade att du tyckte det var rätt?

Jag ville säga att Jag tror att både den som ställer sig på den ensammas sida har sin moral, och dom som mobbar dom har sin gruppmoral som dom följer.

[Franko]
10/22/09, 7:19 PM
#12

På ett eller annat sätt: Moral-tanter & Moral-farbröder är vi allihop!   Skrattande

cirrun
10/22/09, 10:08 PM
#13

Skrattande #12

håller med helt

(jag tror dock att många hänger med gruppen för att det är bekvämt och man slipper ta ställning och att det är jobbigt tänka överhuvudtaget Rynkar på näsan)

Annons:
[Franko]
10/26/09, 5:30 PM
#14

#13Men tex ungdommar som följer grupptryck till å mobba tror jag inte handlar om att dom inte årkade tänka, tror först dom reagerar spontant att det känns fel , men sen tvingas dom ändra sig o istället va med o mobba, för att dom tänker att det häller mig kvar i gruppen. Men jag tror också att det kan va individuellt. -vissa har ingen empati o vet inte att dom skadar nån, och vissa är tex lite osäker på sig själv o vågar inte säga emot. -så tror då jag att det är.

cirrun
10/26/09, 10:02 PM
#15

 #14

jag säger inte emot nu  (fick tänka efter och det var svettigtGråter)

Skrattande

Upp till toppen
Annons: