01 ALLMÄNT

Fascinerad av skräck?

2009-10-30 13:02 #0 av: Maria

Många med mig är fascinerade av skräck såsom filmer, böcker osv. Man har hyser en "skräckblandad förtjusning" i att gotta sig i katastrofer m.m.

Vad tror ni detta beror på? Är det för att vi lever i en så skyddad värld och inte behöver vara så rädda och på vår vakt som människor förr? Är det ett nedärvt skyddsbeteende som vi förvaltar på detta sätt?

Eller är vi helt enkelt lite "perversa"?

/Maria

Anmäl
2009-10-30 22:27 #1 av: cirrun

när man får 'gåshud' ^'^'^'^' är det i sig en oväntat och facinerande upplevelse i allafall, vi gillar ha  sånt omigen, särskilt när vi vet att allt är tryggt annars -  tror jag (kroppen vill känna konkret att den lever)

samma när det gäller att 'suga' i oss andras olyckor/ katastrofer; vi lever tryggt själv en bit till...

Anmäl
2009-10-31 10:04 #2 av: Maria

#1 Men egentligen är det väl en lite bisarr bekräftelse på att man lever...? Man kan ju känna att man lever på så många andra sätt men varför just detta med skräck, blod, andras olycka, katastrofer, rysningar m.m.

/Maria

Anmäl
2009-10-31 14:22 #3 av: AnneN

Kanske har vi något inbyggt behov av att få se att oavsett hur eländigt vi tycker att våra liv är så finns det dem som har det 1000 gånger värre?

Eller är det så att vi väljer att se sådant på TV för att få lite distans till eländet och på något sätt göra att det känns mindre verkligt? Som någon typ av försvarsmekanism för att det ska bli lättare att bearbeta.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-10-31 18:07 #4 av: dolfen

Adrenalin-kick!?

Anmäl
2009-10-31 21:49 #5 av: cirrun

det finns många som lever i räddsla eller till o med skräck dagligen och vill  bara att det tar slut

(det kan vara inbillat eller verkligt hot)

Anmäl
2009-10-31 22:36 #6 av: NiklasEri

Att det finns en förtjusning i skräck, kanske har att göra med att man vill utmana det ovanliga, och farliga. Man kanske vill bryta det vanliga, och är nyfiken på vad som finns på andra sidan.

Kanske är det lite samma förtjusning som infinner sig för den som gillar att köra bil fort, eller klättra upp för farliga berg.

Anmäl
2009-11-03 19:47 #7 av: Hennum

Jag tycker inte om att se riktiga skräckfilmer där man blir riktigt rädd, jag tycker inte om det känslan bara. För mig är det inget positiv kick att bli skrämd. men jag vet många som gillar det på riktigt. Helknasigt tycker jag.

däremot förstår jag helt att vi kan behöva trigga vårt system lite med rädsla osv, vi utsätts inte så mycket för sån stress som har med överlevnad att göra, utan det är bara en allmän, ständigt närvarande, och negativ stress.

Anmäl
2009-11-09 19:46 #8 av: [Franko]

Jag ÄLSKAR skräckfilmer och thrillers! Alltså inte blodiga filmer...utan spännande rysliga filmer. Det är ju mysigt att se på. Kul att bli lite rädd osv  vet inte varför riktigt!?

Anmäl
2012-09-21 13:00 #9 av: The Bear

"Sheap thrills up and down my spine

I need it, I need it 'couse it feels so fine"

Skrattande

Anmäl
2012-09-21 19:33 #10 av: Moonwing

Kul, tråd!

..nämen jag tror det helt enkelt är ett genetiskt betende, den dagen den genen muteras i vårt DNA, behöver vi ej "trigga", igång vår överlevnadsnekanism med rädsla  längre, då borde vi helt logiskt finnas i en totalitär trygg värld, vilket jag aldrig tror sker..-inte fysiskt, i alla fall.Cool

Dessutom kan man tänka sig att självgodheten ökar och ödmjukheten försvinner..vad skulle man känna respekt för då, Gud?Flört

(då tror man väl att man är en Gud, helt ohotad på alla sätt (även fysiskt)..-knepig tanke..)Förvånad

Känner man sig totalt ohotad..kanske man inte kan kallas "människa", längre eller? Inte den bilden vi vuxit upp med, vad gäller människosläktet i alla fall..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2012-09-22 19:35 #11 av: dolfen

Exempelvis hästar, måste ibland få utlopp för energi.
Blir de inte skrämda "naturligt", måste de hitta något att bli rädda för. En plastpåse som fladdrar i vinden kan funka.

Adrenalin-kick! Flört

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.