Annons:
Etikettlogik
Läst 5670 ggr
[Franko]
2009-09-24 21:26

Vad är att va LOGISK?

Vad är att va LOgisk egentligen? Det fattar nämligen inte jag. Och känslostyrd är det motsatsen eller? Är vissa mer logisk än andra?

Annons:
sayuri
2009-09-24 22:01
#1

Jag har en viss tankegång kring de orden men jag vet inte riktigt hur jag ska få ner dem på pränt, gör ett försök iaf…säg till om någon förstår.Tyst

Logik är när man följer en viss strategi skulle man kanske kunna kalla det (osäker på hur jag ska omformulera tankarna kring det ordet).

Känsla är när man inte följer några direkta "regler", eller strategier.

(Fortsatta funderingar, för att undvika missförstånd)

Folk beskrivs ofta som mer eller mindre logiska respektive känslostyrda.

Som till exempel en person med Asbergers syndrom ses ofta som i högre grad styrd av Logiskt tänkande, systematisk, strukturerad och smått "känslokall" medan många kvinnor (en AS person är ofta i högre grad Logiskt tänkande även om de är kvinnor) ses som de är känslostyrda, hela världen går under om en kille dumpar dem eller nått sånt (var bara ett exempel som jag kände var passande då en kompis till mig är känslostyrd och hennes värld rasar titt som tätt, så fort minsta lilla händer). Känslor kan (i min värld) likställas lite med kaos och kaos i sig är ju frånvaro av ramar, struktur och regler skulle jag vilja påstå.

Hoppas någon förstår min tankebana iaf och att allt inte bara blev ett enda virrvarr.

Mvh
Sayuri

NiklasEri
2009-09-25 19:46
#2

Förstår vad du menar Sayuri.

För mig är logik=matte. 1+1=2. Gör jag det här, så händer det här, och sen händer det här. Att vara logisk är att vara beräknande.

Då kanske motsatsen är intuition. Man kanske bara vet, eller känner någonting. Till exempel att man känner att någon är i närheten, eller att man helt enkelt vet vägen hem genom skogen, utan att följa riktmärken.

Tror ni att det är skillnad på intuition och känslor?

cirrun
2009-09-25 23:52
#3

jag tror att intuition är en typ av kunskapsplan i våran medvetande som vi inte kan framkalla på befallning, men känslorna är påtagliga och direckt medvetna tillstånd (utan att vi alla gången vet varför vi känner som vi gör)

intuition liknar insikt?

NiklasEri
2009-09-26 02:44
#4

Tror att vi i alla fall kan öppna upp för intuition. Men känslor kan vi nog framkalla, till och med på befallning. Jag har märkt att med varje tanke kommer en känsla, och att känslor inte uppstår utan tankar.

Nog liknar intuition insikt. Skillnaden mellan dom är kanske att insikt är något som kommer snabbt, och nästan överraskar en, medan intuition är något som kommer krypande, lite mer som en vanlig känsla. Eller är det skillnad på intuition och insikt alls?

Stevo
2009-09-26 14:48
#5

#0

Ofta tror jag att man menar rationell när man i vardagsspråk säger att en person är logisk. Logik är enligt min uppfattning ett begränsande inslag i vårt förnuft som vi har formaliserat i olika regler. Logik har med analys av språkliga satser att göra, medan rationalitet har mer att göra med hur man agerar. Om man handlar på ett optimalt sätt för att uppnå ett visst mål, så handlar man rationellt.

Vill jag ha ett äpple är det rationellt att gå och köpa ett i affären, medan det är irrationellt att sitta hemma och vänta på att någon skall knacka på dörren och ge mig ett äpple.

Vissa har en tendens att handla mer rationellt än andra, och vissa har en tendens att handla mer irrationellt än andra. Litar man mer på sin känsla än på den faktiska informationen man har att tillgå, kan det leda till att man handlar irrationellt. Men en känsla kan även visa sig vara fullständigt rationell när man i efterhand analyserar den.

Här tror jag att det finns stora skillnader hos människor, där vissa har lättare att "pricka rätt" genom sin känsla/intuition än andra. Dvs, en "känslostyrd" människa kan handla mer rationellt än någon som försöker att inte lita på sina känslor, utan bara på välgrundad fakta. Begåvning, temperament och vilken inställning man har spelar stor roll.

mvh
Stevo

Maria
2009-09-26 20:06
#6

Har inte sunt förnuft ofta att göra med logik?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
NiklasEri
2009-09-26 23:53
#7

#5 Klokt skrivet.

#6 För mig verkar det ofta som att "ha ett sunt förnuft" är att ha en viss känsla över vad som är det rätta. Det kanske ligger logik eller intuition bakom känslan.

[Franko]
2009-09-28 20:13
#8

Stevo Hur ser man skillnad på intuition och rationalitet då? Och hur ser man skillnad på ifall en person handlar av känsla som blev rationellt och på rationell?

Vad är "det som är logiskt ?  -Jag tänker att : Det som låter rätt, låter välgenomtänkt & bra att säga. Bra ord. Argument osv. -DET är LOGIK.

-Jag tänker att: Ett val som blev bra länge frammåt i tiden. Ett val som man blev nöjd med. Särskilt nya uppfinningar - DET är då man har gjort nåt INTUITIVT.

Tänker också: Man kan va - Ibland intuitiv och logisk, ibland bara: logisk utan att va intuitiv. Ibland: Intuitiv utan att vara logisk.

Är logik & tänk föresten - när man håller på med datorer o teknik? Eller kan man va intuitiv & ha nån slags känsla även då man håller på med datorer? Jag tror det senare!   En som målar konst -är den känslostyrd, eller kan det va olka? Jag tror det kan va olika.

Förresten: Vad är skillnaden på ett logiskt/rationellt beslut & ett känslomässigt beslut?  Kommer inte riktigt ihåg, är det SÅHÄR man brukar säga: Att det "Känslomässiga beslutet" är det man vill göra?  ..& det "logiska/rationella beslutet" det man inte egentligen vill göra?  ..Isåfall ..VEM väljer att göra nåt man inte vill göra? Nån som gör en sak under pistolhot?

Hennum
2009-09-28 21:37
#9

sunt förnuft tror jag är en blandning mellan intuition och logik. kanske är sunt förnuft vetskapen om när man ska använda de olika sätten?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Maria
2009-09-29 10:06
#10

#9 Ja, det var en himla bra förklaringGlad

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

NiklasEri
2009-09-29 19:54
#11

#9 Att det är en blandning kan jag hålla med om.

Men för mig verkar det inte som att sunt förnuft är vetskapen om när man ska använda logik eller intuition. Att ha ett sunt förnuft är väl mer att ha en känsla över vad som är det lagomt rätta i en situation? Eller?

[Franko]
2009-09-29 20:58
#12

Jag har försökt å få förklarat för mig förut vad logik o allt sånt där är men jag har alldrig förstått. Jag hör vad folk säger men jag fattar inte. Tex Logik verkar va allt o ingenting. Jag kommer inte automatiskt ihåg vad folk har sagt att det är -just för att jag inte fattar. Får inget grepp om det. Ser ingen bild . får inte ihop det . förstår ni hur jag menar?

Såhär har olika personer sagt till mig & jag har läst  -om LOGIK :

Tänkare lägger vikt vid principer & analytisk sanning istället för männskliga behov & värden. När man fattar beslut med tanken så fattar man beslut baserat på logik & fakta. Personen väger för & emot - vad som är det bästa möjliga att göra -för att kunna fatta ett beslut. beslutet håller dom sedan fast stenhårt vid, vad som än händer. -Men kan möjligen övertalas att göra på ett annat sätt -av lång tid av logisk argumenterad övertalning, men personen behöver inte känna sig personligen engagerad/ intresserad i "saken" för att kunna låta sig övertalas, -huvudsaken är att det -låter bra/-verkar logiskt, (-Tänkare gör med andra ord saker som dom inte är så personligen intresserad av!?).

En person säger: När man är logisk -så funderar man tex över varför man ska höra av sig till en person, vad man får ut av det. vilka konsekvenser som kan bli o.s.v. En annan säger: - Hur mycket man bekymrar sig för konsekvenserna har varken med tänkande eller kännande å gära.

En tanke-handling behöver inte vara uträknad sa någon

Logik kan både va sånt man redan vet, -& sånt man lär sig/resonerar fram till sa också samma person.

När man tänker / är logisk - kan man både göra något moraliskt som omoraliskt / "nåt bra" som "nåt dåligt". Tex…du är inte logisk ba´ för att du tex inte är med å mobbar någon. För -det mest logiska är ju till och med -i mobbingsammanhang -att mobba själv.

Människor som handlar på bara logiska grunder är väldigt väldigt ovanliga ..har också nån sagt.

Stevo
2009-09-29 22:07
#13

#12:

Här är, kortfattat, min syn på vad logik är (och inte är). För mig är logik starkt kopplat till den formella logiken, dvs de regler vi människor tagit fram för att beskriva och analysera resonemang. Det finns olika system för detta, varav satslogik och predikatlogik är några. De viktigaste grundprinciperna i de olika systemen är dock, enligt min bedömning, i första hand identitetslagen (A är A) och motsägelselagen (A kan inte vara icke-A). De flesta resonemang kan ställas upp enligt Aristoteles s.k. syllogismer. Ett exempel på en syllogism är:

Premiss 1: Alla människor är dödliga.

Premiss 2: Alla greker är människor.

-------------------------------------------

Slutsats: Alla greker är dödliga.

Slutsatsen är korrekt enligt logikens regler. Hade någon försökt dra slutsatsen "Alla människor är greker" hade det inte varit logiskt korrekt utifrån premiss 1 och premiss 2. Det går att föreställa sig ett scenario då alla människor av icke-grekisk nationalitet har dött, så det skulle kunna vara sant att vid något tillfälle påstå "Alla människor är greker", men även om det vore sant hade det inte varit korrekt att endast utifrån premiss 1 och premiss 2 dra slutsatsen "Alla människor är greker". Logik handlar alltså om hur vi kan veta om vi för korrekta resonemang, och inte om vad som egentligen är sant och falskt.

mvh
Stevo

Annons:
Hennum
2009-09-30 01:34
#14

jag håller på att fila på en eller ett par små artiklar om just detta, med argumentation och satslogik och sånna prylar. :) det är rätt skoj.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

NiklasEri
2009-09-30 02:21
#15

#12 Förståelsen finns hos oss alla, vi behöver bara öppna upp för den. Även om det är något man inte förstår, tror jag man tjänar på att tänka "Aha, det är så det är! Jag förstår." Ibland kan vi tro att vi inte förstår något, även fast vi gör det. Som att vi sätter hinder i vägen för oss själva.

Logik är något som man finner överallt. 1 säng, 1 bord, 1 stol finns i mitt rum. Aha! Det finns 3 möbler i mitt rum. Det är logik.

Du skriver: "Tex Logik verkar va allt o ingenting." Du har rätt! Logik finns överallt, men ändå finns det något som står utanför logikens regler.

När något kommer som du tror du inte förstår; slappna av, öppna upp, och känn förståelsen.

[Franko]
2009-10-01 19:45
#16

Jag ska fundera lite på vad ni har skrivet.

Måste bara säga att det verkar inte som jag tycker iatt INTUITION är samma sak som cirrun #3 tyckte. Jag tycker att INTUITION är: nånting andligt & som inte kan förklaras med vetenskap (..& har inget å göra med minnen som har lagrats i nån del av hjärnan & som sen plötsligt HOPPAR FRAM …eller liknande..).           Jag tycker tex att dom som är synsk, dom har ju VÄLDIGT BRA intuition.

[Franko]
2009-10-04 19:27
#17

Logik:

Har jag gissat rätt vad logik är -när jag säger att: ….Tex Du Stevo låter ju som en Logisk Person i ditt prat -enligt mig ….För på det som du säger (på det sättet du säger det) låter ju som välgenomtänkt snack/bra ord och som du verkligen vet vad du pratar om. Du är bra på att uttrycka dig.

Och tex har jag rätt ifall jag säger att : Om man är en "KVICK" person (Alltså en sån som är bra på å säga listiga saker snabbt) -är en LOGISK PERSON? ..För DÅ är man ju bra med prat & ord o sånt! ? Logik är väl ord o sånt. Känslor är mer i bilder. ?

Hennum
2009-10-06 21:27
#18

jag tycker inte att man måste vara snabb för att vara logisk. Man kan vara nog så logisk även om det går långsammare.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Franko]
2009-10-08 20:08
#19

 Vissa måste ju fundera LÄÄÄÄäänge för att kunna säga saker på rätt sätt så man blir förstådd o det ska låta fräsigt och allting. Tex JAG tycker att jag har jättesvårt att uttrycka mig ifall jag inte får lång tid på mig, annars kommer allting bara hullerombuller o man fattar ingenting av vad jag sa (inte ens jag själv fattar vissa saker som jag skrev innan som jag senare läser igenom).  

Ifall man är snabb på säga coola saker & som låter exakt som man menar det  …så har man ju alltså lätt för DET- och alltså borde den logiska delen i hjärnan funka ganska så bra då ?  ..medan för den som måste ta jättelång tid på sig å  -pussla runt orden på en papperslapp framför sig-  innan man säger det (ifall man vill få det att låta bra alltså)  …har en trögt fungerande logisk del ?

Stevo
2009-10-09 12:02
#20

#17 och #19:

Man kan mycket väl vara t.ex. dyslektiker eller ha andra svårigheter med språket och samtidigt tänka väldigt logiskt. Man behöver inte heller vara särskilt kvicktänkt. I fallet att man befinner sig i mataffären och har glömt listan över vad man skall köpa, så kanske det tar X sekunder för person A att komma på vad som skulle köpas, och Y sekunder för person B att komma på vad som skulle köpas, medan person C inte kommer på någonting. Det finns ju ingenting i detta exempel som tyder på att person C skulle tänka mindre logiskt än de övriga två för att hon har en sämre minnesfunktion.

Att hålla reda på fakta eller att minnas fakta är inte detsamma som att på ett logiskt korrekt sätt kunna använda den fakta man utgår från.

mvh
Stevo

Annons:
Freke
2009-10-11 21:58
#21

Logik för mig konsten att se sammanhanget i eller under en tid/period/händelse eller att kunna se resultatet av det samma i t/p/h för att på så sätt få fram ett resultat.

Om man ser som till Mensa som egentligen inte har ett sk.t med inteligens att göra utan bara logik, logiken att kunna lösa ett av annan upp -målat,-skrivet problem.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

[Franko]
2009-10-12 18:55
#22

Nästa fråga:

Vad tror ni  -Var Einstein rationell eller intuitiv eller logisk eller vad?

[Franko]
2009-10-13 18:33
#23

Vissa kan tycka om Einstein såhär : Att hans relativitetsteori stämmer ej. Och i det stora hela var han mer logisk tänkande. Och efterssom Einstein funderade hela sitt liv så är jag tveksam till att han följde sin intuition, i synnerhet med tanke på att han älskade det logiska som han kunde förstå och bla bla bla..

och

Vissa kan tycka om Einstein såhär: Einstein var ju först intuitiv (fick sin vision), men sen vart han ju också tvungen å använda matte för å kunna bevisa/bekräfta det. -Så han var ju intuitiv även fast han också rresonerade/räknade ut. Einstein förstog sin relativitetsteori bara i upplysta ögonblick, så han litade nog väldigt mycket till sin intuition (förstog inte logik så lätt). bla bla bla..

Men det jag egentligen undrar just nu är: Låt säga att Einsteins teori stämmer. Var han isåfall -Rationell eller Intuitiv då ? 

eller tex: Om en person gör ett korkat val ..ett osmart val ..är man då orationell eller ointuitiv?

Hur fasiken vet man skillnad egentligen ?

[Franko]
2009-10-14 22:07
#24

Ex:

Person1 - Hur man vet om man är känslostyrd eller inte kan vara enkelt, men ändå svårt. Du handlar utifrån vad dina känslor säger att du bör göra. Som ex när man gjort slut med någon och egentligen vet att man inte borde höras av, men man gör det ändå för att man saknar personen så kanske man är känslostyrd. Man vet genom förnuft och logik att man inte borde, men känslorna vill och man följer dem.

En logisk handling i samma scenario hade vart att man funderar över varför man ska höra av sig. vad man får ut av det, vilka konsekvenser som kan bli o.s.v. När man nått en slutsats baserad på detta resonemang så handlar man logiskt.

Person2 - ..Men: om man har gjort slut med någon så kanske man känner intuitivt att  "Nej, jag ska inte höra av mig med personen" . ! ? !

Person1- #3 Visst kan det även vara så = ) Du fattar vinken ; )

Person2 - Ja, isåfall var ju personen ointuitiv snarare än orationell som hörde av sig !

…eller?

[Franko]
2009-10-20 19:49
#25

okej skit i dom denaste frågorna då. Det ver kanske lite svårt å svara på, eller utanför ämnet kanske?!?

#20 Jag måste säga att jag är fortfarande lite tveksam  ..undrar om inte kvicka personer är mer logisk än övriga ändå? Men jag vet inte hur jag ska förklara hur jag tänker riktigt än. Har inget exempel att prata utifrån.

Jag tror inte det bara har å göra med att deras minne är bättre. Dom verkar ju också va bra på att räkna ut saker snabbt o högt inför andra. tex räkna ut ett bra trovärdigt motsvar snabbt. Tex liknande som: Alla människor är ju dödliga & alla greker är människor, alltså är alla greker dödliga.

Kvicka personer är ju såna som skulle passa perfekt som försvarsadvokat eller förhandlare o liknande. och är inte försvarsadvokater logiska?

För övriga tar det längre tid att räkna ut ett bra trovärdigt motsvar, och därför struntar  övriga oftare i än den kvicktänkte att hitta motsvar. Därför är kvicktänkta oftare logiska.       ?

Jag kanske har helt fel o är ute o syklar, men jag undrar

Hennum
2009-10-21 00:06
#26

det kan ju mycket väl vara så att om man är logisk så kan det gå snabbare att lista ut saker osv, än om man inte är det. Men jag tror inte att man måste vara snabbtänkt för att vara logisk.

många människor som är snabbtänkta kan vara hur ologiska som helst, jag ser snabbhet i tanken och logik i tanken som två olika saker, som kanske hänger ihop, men de är inte samma sak.

Jag tänker långsamt rätt ofta. Mest för att jag är konstant stressad, det tar lång tid att tänka. Men bara jag inte är allt för trött så brukar jag ändå kunna tänka ganska logiskt. Sen kan logik leda fram till olika svar, eftersom världen är lite mer komplicerad än mattelogiken.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Franko]
2009-10-22 19:16
#27

#26 många människor som är snabbtänkta kan vara hur ologiska som helst

Hur menar du ?

Annons:
[Franko]
2009-10-26 20:15
#28

#26 eller -nu fattar jag !

Tack för alla svaren!

Upp till toppen
Annons: