Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 2405 ggr
AnneN
7/28/09, 8:44 PM

Finns "ingenting"?

Vi kan säga att en låda innehåller strumpor eller ingenting. Men om lådan kan innehålla ingenting, då måste "ingenting" i någon mening existera. Men om det gör det, upptar det vid samma tidpunkt samma utrymme som de ting som inte är "ingenting"?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
7/28/09, 8:48 PM
#1

Om ingenting inte existerar, varför har vi isåfall gett det ett namn?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

dolfen
7/28/09, 10:19 PM
#2

Det finns luftburna partiklar som man inte kan se.

Vakum är väl närmast ingenting!?

Vi andas ju t.ex någonting som inte syns. Syre.

Det finns ju en "möjlighet" i en tom låda. Att placera något i den.

Och en möjlighet är väl mer än ingenting!?

AnneN
7/28/09, 10:48 PM
#3

Om ingenting är någonting, hur kan det då vara ingenting?Obestämd

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
7/29/09, 12:51 AM
#4

Ingenting är avsaknad av allting annat. Ett slags tomrum.

Fast det beror ju på hur man tolkar ordet "ingenting"

Vinden t.ex är ju ingenting man kan se med du kan se dess verkningar och känna den mot din hud.

Ett tomt innehåll i en låda är ingenting men den kan rymma drömmar och förhoppningar…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

leo-
7/29/09, 1:47 PM
#5

1 för att det är ett ord som berättar att lådan är tom. eller att det inte gör ont .kände ingenting osv

samma typ som noll hur mycket är noll. noll är ingenting annat än en markering att ett värde har möjlighet att förändras

men egentligen som skrivs ovan är en låda som har ingenting  en behållare med totalt vaccum vilket jag har för mig att vi inte kan uppnå

utom i vissa politikers fall

Stevo
7/30/09, 3:59 PM
#6

#1:

Att vi ger saker namn medger inte existens. Vi kan prata om rosa elefanter, eller varför inte fyrkantiga trianglar, det säger egentligen ingenting annat än att vi kan använda begrepp i vårt gemensamma språk.

"Ingenting" eller "noll" är helt enkelt användbara begrepp. Om jag inte har några äpplen på mitt träd så kan jag t.ex. säga "det finns inte äpplen på mitt träd" eller "det finns noll äpplen på mitt träd". Det innebär inte att noll är ett objekt som existerar i sig självt.

Man kan förstås hävda att begreppet "ingenting" existerar som något verkligt i exempelvis Platons idévärld och därmed komma med det kontroversiella påståendet "ingenting existerar". Då är det, som i så många andra fall, en fråga om kontext.

mvh
Stevo

Annons:
Hennum
7/30/09, 8:05 PM
#7

Ja, vi har ju en fantasi som gör att vi kan sätta namn på saker som egentligen inte existerar. Vi kan föreställa oss en rosa elefant eller ingenting eller andra abstrakta begrepp, vilket kanske inte kor eller lejon kan.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AnneN
7/30/09, 8:15 PM
#8

#7 men om vi kan föreställa oss saker så finns de väl ändå på något sätt även om det "bara" är i våran fantasi?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hennum
7/30/09, 8:24 PM
#9

ja, de finns i vår fantasi och de finns i vårt språk och gemensamma historier.

Ingenting finns ju… alltså, det är ju möjligt att det finns ett ställe där det vi kallar ingenting finns. Exempelvis i en låda. Det finns vissa saker i lådan, som luft och damm och så. Men den kan vara tom på sånt som vi tänker oss när vi tänker på vad som ska finnas i en låda.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

cirrun
8/1/09, 11:26 PM
#10

 Höh, så svår filosofiskt fråga, jag är glad att det finns något och kanske kunde jag inte jämföra nåt om inte 'ingenting' fanns.

Läste en gång en bok om naturens skärningspunkter, tillexempel vattenskillnaden är viktigt för det är där det händer.

'Ingenting' kanske gör skillnad Glad

[OrvarsKorvar]
1/7/13, 11:56 AM
#11

#0 Jag såg en intressant dokumentär av Stephen Hawkin bland annat, om universums uppkomst, dess uppbyggnad och huruvida gud existerar. Kan verkligen rekommendera, den är pedagogisk, estetiskt tilltalande och väldigt intressant, finns på YouTube! En idé jag plockade upp från den var:

Ingenting är nödvändigt för att få universums ekvation att gå ihop. Det universum vi upplever innefattar ingenting och detta är nödvändigt för det universum vi lever i. De tog ett exempel med sand i öknen. Om man gräver upp sand och gör en sandhög så ser vi sandhögen och anser att den existerar, men den nya sandhögens själva existens är beroende av gropen som vi skapat när vi grävde upp sanden. I gropen är ingenting, ingen sand, intill är någonting: en hög med sand. Både fenomen är"komplettrande" ting.

Ingenting är alltså mer än bara ingenting, ingenting är en ingrediens av vårt universum och nödvändigt, oberoende av hur viktigt eller meningsfullt det är för oss människor. Glad

Moonwing
1/16/13, 8:46 PM
#12

Absolut! Ingenting är det som förbinder/håller ihop någonting..absolut nödvändigt för all existens!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Blåvindar
2/14/13, 10:29 PM
#13

Allting behövs, så också ingenting. Hur skulle man beskriva allting om inte ingenting fanns?

På ett vitt ark finns ingenting, bara tankarna och visionerna för vad du kan måla upp på det 🙂

Annons:
997
2/15/13, 5:27 PM
#14

Ingenting finns genom att frånvaron av någonting ger effekt på någonting annat. Om man fryser om fötterna och går och öppnar en låda för att ta fram ett par strumpor och det inte finns något i lådan kommer frånvaron av strumpor att ge effekten att man fortsätter frysa om fötterna.

Upp till toppen
Annons: