02.3 Språkfilosofi

Carpe diem!

2009-08-16 18:26 #0 av: [GunillaR]

Fånga dagen!

Detta ser man överallt, denna uppmaning. Men vad tänker ni och vad känner ni när ni ser detta.

Vad innebär det att fånga dagen?

Skulle man inte kunna säga istället "fånga ögonblicket"?

Och om man ska uppmana andra att fånga dagen, bör man inte själv leva upp till detta först?

Bara lite tankar så här på söndagseftermiddagen.

Anmäl
2009-08-16 19:50 #1 av: Freke

Tänker genast på

Carpe il cazzo canis  = Fånga Hundjäveln.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2009-08-16 20:04 #2 av: Hennum

jag tycker inte att man tvunget måste leva upp till råd man ger andra. man kan ju göra mycket fel själv, men ändå önska att andra inte ska göra samma fel och misstag. det är väl inte fel att som rökare säga till andra att de inte bör röka, rökaren om någon borde ju veta att man inte ska börja. så jag tycker inte att man själv måste leva upp till livsråden man ger andra.

att fånga dagen innebär för mig att man ser till nuet och gör det bästa av varje nu, utan stress och oro för morgondagen. lycka och sorg finns alla dagar, men när man fångar dagen tar man makten över sitt liv och gör det bästa av varje stund.

Anmäl
2009-08-16 20:21 #3 av: [GunillaR]

Förr kunde jag bli lite stressad av denna uppmaning som dök upp överallt. Men jag antar att det var mina egna krav på mig själv som spökade, att varje dag skulle vara den bästa.

Men så är det inte. Alla dagar kan inte var likadana. En del dagar är lite grå och dystra, lite trötta kanske. En del dagar ger inspiration och glädje. Några dagar är man bara i sig själv i lugnet och andra dagar kan vara motsatsen, fulla av fart och fläng.

Hur än dagen är så ska man försöka stanna i den och leva i den, för gårdagen är ju redan förbi och morgondagen vet man inget om. Även om man planerar något så kan det bli helt annorlunda.

Anmäl
2009-08-16 20:34 #4 av: dolfen

Att uppskatta det som finns när det finns. (I den stunden/dagen som det finns.)

När det inte finns längre kan det vara för sent.

Anmäl
2009-08-16 21:42 #5 av: AnneN

jag tänker som så att Carpe Diem = fånga dagen = lev i nuet, gårdagen kan jag inte ändra på, morgondagen vet jag inget om, därför ska jag leva i nuet för lever jag i det förflutna eller ständigt planerar/oroar för framtiden då passerar livet utan att jag har verkligen levt.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-08-16 22:22 #6 av: Maria

#5 Jag är nog inne på dina tankar om att leva i nuet. Ta vara på de små stunderna och inte ha för stora förväntningar.

/Maria

Anmäl
2009-08-17 02:01 #7 av: Freke

Tag lärdom av det du gjorde igår, för att leva idag och se resultatet av dina handlingar imorgon.

Tror jag man kan kalla det.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Anmäl
2009-08-17 02:05 #8 av: AnneN

#7 en mycket bra formulering av hur man borde leva... synd att man glömmer bort det ibland

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-08-18 14:25 #9 av: vimes

Jag tror att carpe diem också handlar om att ta chansen när den kommer, att kunna utnyttja ödets nycker för sitt eget bästa, att så att säga vara "on top of things". Att vara den som griper in i sitt eget liv och inte bara står och ser på. Ja, ni fattar.

Kul citat från punkgruppen The Vandals:

"Size the day... by the balls, and squeeze until its on its knees." (Också ett sätt att se på carpe diem: i USA kan man försöka göra en grej av att råka ut för saker och stämma folk.)

Anmäl
2009-08-18 19:52 #10 av: Maria

#9 Haha, den var bra...Skrattande

/Maria

Anmäl
2009-08-19 12:35 #11 av: Indiania

Jag har en egen variant , på mitt hänge står det " crea diem "

som betyder " Skapa dagen ".

" Var nära naturen - var när dig själv "

Anmäl
2009-08-19 14:17 #12 av: [GunillaR]

# 11 - Det där tyckte jag var mycket bättre! Det är ju det man ska göra, skapa sin dag Glad

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.