Annons:
Etikettvetenskapsteori-kunskapsteori
Läst 2462 ggr
Freke
2009-07-10 02:25

Kunskap, spinn of på Bildningstråden

Vad är Kunskap för dig och hur påverkar det din omgivning?!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
Freke
2009-07-10 11:10
#1

Min gamla tränare sa till mig!

Var dag är en ny lärdom, även om lite så är det en ny kunskap som du berikas med. Ta vara på den lilla lärdomen för en dag kommer det till användning!

Kunskap blir sannare och mer rätt, ju mer den delas och används, det är det enda du blir rikare av att dela med dig utan att det kostar dig något.

Den människan som sitter i sitt slott eller koja utan att träffa någon besitter all kunskap i dennes värld men det är en världelös kunskap om den inte kan delas med andra

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

dolfen
2009-07-12 21:14
#2

Kunskap + erfarenhet kan ge visdom.

Har hört eller läst någonstans att:

Kunskap kan man läsa sig till.

Det kan man inte med visdom.

Bildning, kunskap, erfarenhet, insikt och visdom. Det är ord som har med varandra att göra.

AnneN
2009-07-12 22:18
#3

"I boken Bildning och kunskap betonas det att kunskap inte längre enbart är fakta som man kan läsa sig till. Boken gör en åtskillnad mellan fyra olika kunskapsformer:

Faktakunskaper är kunskaper som information, regler och konventioner. Dessa kan mätas i termer av mer eller mindre, något vi har eller inte har, som vi kommer ihåg eller
har glömt. Fakta är spetsen på isberget, det som är synligt.

Färdighet. När kunskap är en färdighet, vet vi hur något skall göras och kan utföra det.

Förståelse. Att förstå är att begripa, att uppfatta meningen eller innebörden i ett fenomen.

Förtrogenhet. Den kunskapsform som kan jämföras med den osynliga delen på isberget.
Det är en tyst dimension. Denna kunskap använder vi oss av då vi t ex bedömer något.

Dessa fyra former täcker inte alla kunskapsområden, syftet är främst att utvidga kunskapsbegreppet. (1994)"

Kopierat från: http://hem.passagen.se/flakmoppe/vad%20ar%20kunskap.htm

Denna text tycker jag ger en ganska bra beskrivning av hur jag tolkar ordet kunskap.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hennum
2009-07-12 22:32
#4

Ja, den texten tycker jag med var bra. ligger något i det där.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

dolfen
2009-07-12 22:37
#5

Det ser ut som om de "gamla" orden blivit utbytta!?

Faktakunskap - Kunskap

Färdighet - Erfarenhet

Förståelse - Insikt

Förtrogenhet - Visdom

Om inte utbytta.. Vad är skillnaden?

Fast t.ex visdom är kanske egentligen en sorts kunskap!?

AnneN
2009-07-12 22:49
#6

#5 Jag tror att visdom är något man uppnår genom att sammanföra alla grenarna inom kunskap

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
vimes
2009-07-13 11:16
#7

#5-6: Sättet vi ser på och förhåller oss till kunskap är ju ständigt flytande. Jag kan idag inte få in visdom i kunskapsbegreppet, och jag upplever inte heller att man idag talar om visdom över huvudtaget (förutom just när man talar om normavvikelser från vår kultur: andliga gurus, alternativmedicinare, etc).

Erfarenhet uppfattar jag inte som synonymt med färdighet. Erfarenhet är inte en del av kunskapen, erfarenhet är det som ger kunskap.

Insikt kan jag hålla med om är nästan synonymt med förståelse. Samtidigt tycker jag nog att insikt även till viss del överlappar förtrogenheten också. Till viss del även faktakunskapen.

Maria
2009-07-13 22:47
#8

#6 Jag är nog inne på din linje att visdom är i så fall det man uppnår om man behärskar de övriga F:en och kan ta tillvara på dessa.

Visdom anses väl numera vara lite flummigt. Visdom är precis som bildning begrepp som knappast används.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Freke
2009-07-13 23:13
#9

Fakta är:  Teori som sätts på prov och fungerar

Färdighet - Förmågan att få teorin att fungera

Förståelse - Inlevelsen till att tro på förmågan att få teorin att fungera

Förtrogenhet är ett fel!

Visdom är kunskapen att förstå teorin och vetskapen av att inlevelsen till förmågan av att tro på teorin som sätts på prov och visar att den fungerar

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

vimes
2009-07-13 23:54
#10

#9: Jag håller nog inte med om något alls där. Även om det var spetsfundigt.

Hennum
2009-07-19 00:30
#11

Jag tror att ord sällan är 100% synonyma. Ofta kan de ha lite olika innebörd, även om de till största delen är samma. Så i och med att man använder nya ord så har man nog även bytat innehåll i orden man använder. Alltså, det är inte samma innehåll och nytt ord, utan man har ändrat hela synsättet kring kunskap lite grann..

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

cirrun
2009-07-21 01:29
#12

Om saken heter kunskap så vi kan fråga vad det är i sig själv utan att man tar hänsyn till nyttan och användnings möjligheter.

Jag tycker att kunskap är information, även dom minsta celler är bärare av kunskap.

#1 Håller med om att man måste dela sina surt förvärvade visdomar .

Indisk ordspråk :

"Pärlor har inget värde i öken"

Flört

Upp till toppen
Annons: