Annons:
Etikettreligionsfilosofi
Läst 4624 ggr
Hennum
2009-06-18 22:18

Religionens uppkomst

Det finns många teorier om hur människan skaffade sig religion.

Den enda jag har i huvudet just nu var att man såg sig omkring, såg oförklarliga saker och tänkte att allt i ens omgivning var magiskt, stenarna, träden, djuren osv. sedan gav man dem andar, som blev gudar, och sedan började några med en gud. osv.

Vilka teorier känner ni till, och hur tror ni det gick till?

En fråga som hänger ihop med detta är ju varför vi har religon, är den nödvändig?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Annons:
leo-
2009-06-19 02:22
#1

Håller med om första delen det kan vara ganska spot on s a s

del 2

numera har ju vetenskapen bevisat det mesta om saker och tings ursprung och liknande så religion numer är egentligen en 'räddning' till sånt som vi inte förstår och ett sätt att hålla hoppet uppe när det går tungt i livet bla,

Nödvändig njaaeee

I min värld händer inget för att jag ber utan för att jag gör nåt åt det själv.

Nu får jag väl en massa troende efter mig men jag bara säger till dessa människor att ni får acceptera att jag tror nåt annat.

nästan alla religioner förespråkar förstående och att vända andra kinden till. men religion är upphov till dom flesta krigen på vår planet

Min personliga åsikt och inget påhopp på någon

Ijin
2009-06-19 14:56
#2

Relgion är väl ett sätt att kontrollera människor på? Det har det ju varit i många år, utom på senare tid, då förstås..

Callisto
2009-06-20 21:03
#3

Jag håller med om det som redan sagt men jag tror att religion är nödvändig. Människan har alltid sökt och kommer alltid att söka efter mönster och mening i tillvaron, vare sig den meningen kommer i form av tron på något övernaturligt och allsmäktigt eller inte. Jag är inte troende men jag tror att människan som art har ett behov att tro på något i form av en gud eller en högre mening. Eftersom det alltid kommer finnas lidande så kommer det alltid finnas ett hopp om att lidandet inte är förgäves. Det är en svår fråga men jag tror att folk alltid har funnit tröst i tron på en gud och gemenskapen som finns inom en religion.

Vet inte om jag flummat off topic nu…det är svåra frågor.

leo-
2009-06-20 21:08
#4

2 utom nu ????

titta på hela Arabvärlden och en stor del av USA och framför allt hur mycket makt Påven och Vatikanstaten har

Ijin
2009-06-21 17:06
#5

#4 Påven har nästan ingen makt längre, om man jämför med förut.

Men framför allt använder inte påven makten till att kontrollera.

Och det gäller ju självklart inte överallt i världen, men det är definitivt bättre nu än förut.

#3 Meningen med livet får man skapa själv. Det är inget man ska "ta från tomma luften" som med relgion.

Callisto
2009-06-21 17:10
#6

Min poäng var att religion ger många en mening med livet och därför tror jag inte att religionen någonsin kommer försvinna.

Annons:
Ijin
2009-06-21 17:48
#7

#6 Beror på om vi lär oss att lära andra om meningen med livet eller om det tänker rulla på som vanligt. Dom flesta är ju nöjda om dom är glada:)

leo-
2009-06-21 17:57
#8

Vad menar ni med meningen med livet, är det just det eller tillvaron så länge livet varar ?

och vad är då meningen med livet ??

Ijin
2009-06-21 21:09
#9

#8 Vad är din mening med livet?

Vad du gör av ditt liv. Det du vill. meningen med livet är din önskan, din vilja, det du vill göra:P

Freke
2009-06-21 21:11
#10

#6 Mening med livet ger den nog inte?

Men det är ett sätt att kunna ursäkta sig och kan ge de som tror något att stödja sig på? Samt att det är ett utmärkt verktyg att kontrollera och styra folk, då de flesta religioner bygger på skuld och skuldkänslor.

#5 säg det till de som är Katoliker! Att påven inte har makt, är det någon som kan styra och ställa så är det han och hans kardinaler.

Såg vid något tillfälle en StandUp akt men Lennie Norman som förklarade sin inställning till religion som var kanon bra.. Då han berättade att han bad till gud om en ny cykel men fick ingen, men sen gick han ut och stal en istället för att sen gå till kyrkan och be om syndarens förlåtelse som han givetvis fick.. Så för att ursäkta fel och brister är religion ett ypperligt verktyg..

Och förlängningen är vad? Evigt liv? enligt religionerna? så ett liv i evig skuld utan hopp om bot och bättring..

Kommer nog aldrig att bli religös?! Men om så blir så kommer jag nog att ställas som Satanist enligt Anton Szandor LaVeys lära..

Då jag tror på Jag:et i allt, att du själv är tvungen att stå för förändringen och att ta ansvar för dina handlingar.

Och med det resonemanget är man enligt kristendomen och den kristna tron per definition Satanist?! Han dom nu fick det till detta??

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

leo-
2009-06-21 21:45
#11

Meningen med livet kan summeras i tre ord

födelse. fortplantning. död

vad man gör mellan födelse och död har ingen betydelse för helheten det är bara ett sätt att få tiden att gå i princip

Att människan har blivit utrustad med den hjärnan vi har och tumgrepp har bara med överlevnad att göra för att kunna föra beståndet vidare

10 gillar namnet har samma clannamn i spelvärlden. Du vet var det kommer ifrån va???

Freke
2009-06-21 22:11
#12

Vilket?

Freke! Jo jag vet var ifrån det kommer.. vet oxå att det står på mitt personbevis, jag har det inte bara som nick,, Det är mitt riktiga namn.

Sen har jag en bror som heter Gere oxå, som en parantes..

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Callisto
2009-06-21 22:46
#13

# Jag håller med. Meningen med livet är att fortplanta sig. Föra vidare sitt genetiska material.

Freke: Har också haft ungefär samma inställning tidigare men jag tror numera att många har ett behov av religion. Den ger folk hopp och gemenskap och många får förhoppningsvis mycket positivt ut av att gå i någon kyrka eller liknande.

Alla måste självklart skapa sin egen mening med sitt liv men jag tror att religionen för månge ger den meningen.

Att religionen används till att förtrycka människor och allmänt missbrukas är olyckligt men jag tror inte att det var så religionen uppkom. Människan är egoistisk och kan hon hitta något sätt att utnyttja religionen och andra människor visar historien ganska tydligt att hon också gjort det.

Annons:
Hennum
2009-06-22 00:56
#14

men hur tror ni att religionen började, då? ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Freke
2009-06-23 00:56
#15

#14 Tror det började lite så genom att någon försökte förklara något.

Lite som här på iFokus.. Vissa ska/vill visa hur duktigare dom är. Och om man ser på annat sett än dessa är man tvetydig eller motsägelsefull.

Det jag tror egentligen är att igrund och botten är det en översittar fason, det här med religion..

Se bara hur Bibeln eller Koranen är skrivna! Att med förtryck och hot samt skuld få folk att rätta sig i leden.. Religionen iFokus, genom hot med varningar eller hot om skrivförbud..

Ja jag är en bitter människa idag… Bara för att jag kan och ingen kan göra något åt det. -mer än jag och jag vill inte.. så det så!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Ijin
2009-06-23 01:04
#16

#11 Den fysiska meningen, alltså grunden till mänskligheten, som ras. Men som individ är den något annat.

Hennum
2009-06-23 20:57
#17

#15: Jag anser inte att religionen i sig innehåller något översitteri, däremot är det bra att använda till översitteri, då man genom att tro något kanske inte tänker lika mycket på alternativen, människor som tror starkt på något är lättare att styra. Sen kvittar det om tron är en religiös tro eller någon annan tro.

Ska kolla upp de olika teorierna om religionens uppkomst, finns lite olika teorier och argument för de olika. Men det är ju ingen som vet. Dumt att jag inte kommer ihåg dem.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Maria
2009-06-24 14:21
#18

#17 Jag håller med dig där.

Religionen i sig är av godo men det har alltid funnits maktmissbrukare som använt sig av denna…

Jag tror att vi har ett sk. nedärvt beteende av att ritualer gör oss trygga.

För urtidsmänniskan måste naturen i sig ha varit ett stort under. Hur skulle man kunna vara säker på att solen gick upp även imorgon? Att värmen skulle återkomma om ett par månader, att det skulle regna inom snar framtid?

Märkte man då att genom att utföra vissa ritualer, besvärjelser osv. så kom kanske regnet till slut…eller värmen osv.

Det är väl klart att man gjorde om samma sak då. Inte vågade man chansa inte…

Bara lite funderingar…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

leo-
2009-06-24 14:32
#19

18 Samma som dom flesta djur känner på sig att det kommer katastrofer och liknande.

Vi har ju kvar en stor drift som vi inte kommer att bli av med och det är nåt som vi kallar vårkänslor

Vi kan kan skaffa barn när som helst på året numer och det beror på att vi har tillgång till föda. Värme .säkerhet .Men då var det ju mycket bättre om barnet ´tillverkades´ i Juni,Juli för att komma till världen i början på våren när det blev varmare, maten började dyka upp.

16 nästan allt vi gör mellan födsel och död är att fördriva tiden.

Det ända är att få barn och göra dom redo för sitt kommande liv

Callisto
2009-06-28 00:52
#20

Jag håller med. Religionen förklarade fenomen som man inte förstod och skapade en känsla av trygghet. Att religion utnyttjas till "översitteri" är en bieffekt och inte något mål.

Annons:
Freke
2009-06-28 01:50
#21

Eller så är det människans gudomliga gåva att ta för sig så fort det finns chans till att göra så!

Då vi är av nautr egoistiska och dom som inte är blir snabbt uppätna av andra, fysiskt eller psykiskt

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

The Bear
2013-01-03 15:09
#22

Den kanske vanligaste, lite tröttsamma och ytliga förklaringen (därför att den är så uttjatad) som blir den ena självklara utgångspunkten, och som många, kanske de flesta delar när dom talar om religion i stort, och som en förklaring till hur religioner uppkom, och det gäller i stort sett för alla diskusioner på olika forum om religion, religion vs vetenskap och så vidare är:

Förr såg man sig omkring, såg oförklarliga saker

(och tänkte att allt i ens omgivning var magiskt, stenarna, träden, djuren osv…)

och i brist på annat, bättre sökte, och fann man övernaturliga förklaringar på fenomen i vår omgivning…..

men numera har ju vetenskapen bevisat det mesta om saker och tings ursprung och liknande så religion numer är egentligen bara en 'räddning' till sånt som vi inte förstår och ett sätt att hålla hoppet uppe när det går tungt i livet bla,

den andra motpolen är då dom som direkt kommer och hugger, och vederlägger detta med att Bibeln, den är minsann inspirerad av GUD !!! Sedan finns det lite olika chatteringar av besservissrar, med näsan i vädret, föraktfullt fnysande, dom som själv vill kallas sig "ANDLIGA", som tror att GUD, varken är en "gubbe i himlen", eller något övernaturligt, aom minsann har kommit förbi både ateism och "tro", och tror att GUD minsann är naturlagarna! Vid sidan av dom finns andra som också med näsan i vädret, lite föraktfullt fnysande, minsann har intagit en vetenskaplig inställning, vilken är att hålla reda på vilka, Bibliska berättelser det finns stöd för enligt Bibel, och historieforskning. Och vid sidan av dem gruppen agnostiker, som är en salig blandning av alla dessa nu nämda, som varken kan bestämma sig för det ena eller andra, som gärna hackar på ateism, men i smyg hellre håller med religiösa, för dom är både smygreligiösa och anser sig lite BÄTTRE därför att dom just är agnostiker, och anses "lite bättre" av religiösa, och som också kan stöda kreationism, och sedan kreationisterna själva.

För det första förklarar ingen av dessa hur människan skaffade sig religion ! (Med möjligen visst undantag för kreationismen då, men den är ju pseud-vetenskap och gäller inte)

För det andra existerar det ingen debatt, det existerar ingen vettig, saklig debatt överhuvudtaget om hur människor skaffade sig religion. Jag blir bara så djävla trött på alla dessa djävla idioter !! (Ursäkta språket!) Dessa avarter möter du på i stort sett ALLA internet-forum idag. Filosofi i Fokus har tack o lov varit förskonad från merparten av dessa extremistiska avarter, vad jag har sett.

Nu har skrivit av mig den värsta ilskan Skrikandes så då finns det god anledning att återkomma till huvudfrågan och kanske kunna starta en intressant debatt här istället om hur människan skaffade sig religion. (Cirkulerar!)

Mvh Sajtvärden.

Casiopeia
2013-01-11 16:43
#23

Tycker det är en märklig frågeställning.

Anledningen att de första människorna "skaffade sig religion" är väl det samma som varför så många människor idag fortfarande är religösa. Det är ingen större skillnad mellan människor då och nu.

Idag har vi vetenskapen som kan förklara varför solen går upp och ner varje dag, varför det är mörkt och kallt på en del av året, och varmt och ljust på den andra. Ändå finns det gott om människor (däribland jag själv) som ser solens rörelse som något heligt och firar solstånden och årstiderna som religösa händelser.  Det finns många svenskar som förkastar biblen och inte tror att en gubbe i himmlen skapade världen, men som ändå känner en särskild närvaro när de går in i en kyrka och tycker att viktiga livshändelser som bröllop, födelse och begravningar måste firas på ett rituellt sätt. Många människor som på en direkt fråga skulle svara att de inte tror att det händer något särskilt efter döden uppsöker sina avlidna anhörigas gravar  för att tända ljus och offra blommor, och talar till dom som om dom hörde.

Varför? Inte för att några religösa makthavare tvingar dom. Inte för att de är ouplysta vildar som tror himmelen trillar ner om de inte gör det.  Utan för att det känns rätt. För att de upplever saker som inte ryms inom logiken och vetenskapens ramar. För att det är mänskligt.

Nej, alla upplever inte ett behov av religion. För många går det utmärkt att leva sitt liv utan ritualer och högtider och behöver inte någon övernaturlig förklaring till varför saker sker eller för att känna trygghet och mening i tillvaron. Många människor har aldrig kännt någon andlig eller gudommlig närvaro, och för dom är religion meningslös. Men vi är olika, och det är väl för väl det.  Jag kan lika lite förklara för en ateist eller helt oandlig person hur det känns att uppleva något gudommligt som jag kan förklara för en döv person vad som är så fantastiskt med puccinis musik. 

Sedan kan jag inte låta bli att notera att de som högljutt kritiserar religion ofta kritiserar dogmatisk monoteism, och inte religion som sådan. Det är kanske inte så konstigt eftersom det är det vi i västvärlden är mest vana vid, och få känner till hur andra religösa system än kristendomen, islam och judendomen fungerar ( vilka ju faktiskt i stort sett är tre varianter av samma religion). Dogmatisk monoteism har utnyttjats av ledare för att ena folket under en härskare ( en gud = en kung) och för att få folk att acceptera lagar och levnadsregler. Det är ingen hemlighet. Det är dock inte samma sak som att alla religioner har det syftet eller den filosofiska utgångspunkten, eller för den delen att alla monoteister är hjärntvättade till lydnad.

~ medarbetare på amigurumi och vegan ~

Moonwing
2013-01-12 17:06
#24

Tror att vi alla behöver och alltid behövt en förklaringsmodell (religion) till vårt varande. Alltså skulle detta lite grovt sagt finnas lika många religionstolkningar som människor..vilket jag tror det gör, man kanske inte endast vill säga det högt (att man kanske inte håller med allt som sägs i just sin tillhörighet-om man nu har en sådan)

Jag tror förklaringsmodeller och tillhörigheter till grupper som dryftar dessa är i grund och botten en bra väg för människan att personligen utvecklas andligt/moraliskt, både för våra värderingar och kollektivet.

Problemet kommer när individen vill fortsätta till "nästa trappsteg", och gruppen uppfattar det som en kränkning för kollektivet när en enskild inte längre gynnas av "gruppens nivå", längre.

Där tror jag den springande punkten finns när det gäller utveckling av alla religioner-eller tvätrtom, avsaknaden av dem.

För egen del tror jag grunden till vårt sätt att förklara och se på världen och förklara den med gudar och annat har med vår arts uppkomst att göra, den tidiga människan hade nog även hon en uppfattning som förts vidare och nu blivit våra olika religioner, fynden om Sumer tex.

tex..detta; (hämtat ifrån wikipedia)

"Tore Zetterholm inleder sin bok, I går hade vi Nebukadnessar, en bok om Irak från 1991 med följande ord:

Irak är inte liktydigt med våra dagars nyrika oljestat och krigiska militärdiktatur. Jag tycker att det just nu är angeläget att påminna om vår skuld till folken i tvåflodslandet och om vad de genom årtusenden betytt för Västerlandets och vår egen kultur. Det finns, som jag säger i boken, inte minsta kapell i Lappland som inte hämtat sin yttersta inspiration från Mesopotamien och Abrahams uttåg från Ur iKaldéen.
Det är inte så många år sedan Västerlandets kultur ansågs ha sin upprinnelse i antikens Grekland ochRom med några tillflöden från Palestina och det gamla Egypten. Den sumerisk-babyloniska kulturens väldiga källsprång kom inte i dagen förrän på 1920-talet. Nu vet vi att det är i landet kring Eufrat ochTigris som vår egen civilisation har sitt viktigaste ursprung. Från det gamla två-flodslandet härstammar inte bara Bibelns myter om paradiset och syndafloden utan också vårt sätt att mäta tiden och räkna med kvadratrötter.
Zetterholm menar, att en omvärdering av synen på civilisationens vagga är nödvändig:

  1. Att de tre abrahamitiska religionerna, judendom, kristendom och islam alla har sitt ursprung i det som grekerna kom att beskriva som Mesopotamien.
  2. Att här skapades den första matematiken, astrologin och vetenskapen.
  3. Att här finns skrivkonstens ursprung"

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

dolfen
2013-01-12 21:32
#25

Människor vill gärna se avsikter med allt.
Då är det ju lämpligt att hitta på gudar och religioner.
Exempelvis "Guds vägar äro outgrundliga".
Alltid ett användbart svar när man inte har något "riktigt" svar, eller bara är okunnig. Flört

nattinamnam
2013-01-12 23:48
#26

Jag tror att det ligger i människans natur att hela tiden vilja ha svar på saker och ting. Kanske även det som jag tycker är bra med religion, att aldrig känna sig ensam. Att alltid veta att "gud älskar dig". Detta kan jag tänka mig har hjälpt och hjälper människor som hamnat utanför all typ av gemenskap. Att välja gud och kyrkans gemenskap framför spriten tex. :) Syftar nu mycket på kristendomen som ni kanske förstår :)

På ett sätt så håller jag med #11 leo om dethär med födelse, fortplantning och död. Absolut så tror jag att vår biologiska "mening" på jorden är just denna, men jag tror även att allt som levt lämnar sina spår… :)

Du kanske tycker att jag drömmer? Jag som inte ens kan sova...

[Nothronychus]
2013-02-27 23:21
#27

Religion är människans sätt att förklara det oförklarliga.

Annons:
Upp till toppen
Annons: