Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 6190 ggr
Mitralis
2009-05-15 12:04

Symbolisk handling. Symbolik

Vad är en symbolisk handling, symbolik och symboler för dej?

Är det positivt, negativt eller både och?



Annons:
Ijin
2009-05-15 12:34
#1

Det behöver inte vara postivt eller negativt. En symbolisk handling är som att visa vad som händer om te.x. någon skulle göra samma sak igen.

Te.x.  Någon som har begått ett brott får sitt huvud kapat, och det visas i staden som en symbol för att man inte ska göra det brottet och som en symbol för att man inte tolererar den formen av brott.

Hoppfull
2009-05-15 13:24
#2

Hm, när jag tänker symboliska handlingar tänker jag mer på saker som att när man flyttar ha en avskedsritual för huset… för barnens skull eller hur fadern överlämnar bruden vid ett bröllop. Alltså handlingar som i sig inte betyder något eller är viktiga men som får viktiga rituella funktioner för en själv och andra.

Jag tror att de ofta är positiva.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

AnneN
2009-05-15 14:19
#3

Det finns nog både positiva och negativa symboliska handlingar, sedan så kan man lägga olika värden i orden positiv respektive negativ.

Positiv = Något som är uppmuntrande som det #2 beskriver tex att brudens pappa överlämnar sin dotter till brudgummen vid altaret.

Negativ = Något som ska fungera som avskräckande som det #1 beskriver.

Symboler för mig är något som jag själv av olika anledningar har gett en egen betydelse, det behöver inte betyda samma sak för någon annan eller ens betyda något alls för andra.

Kors, amuletter, pentagram, mm är exempel på vanliga symboler, men man kan även ha andra symboler som tex har jag en stor nalle och ett brev där det står hur en grupp människor uppfattade mig som person och för mig symboliserar den att jag har ett starkt psyke bland annat.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Mitralis
2009-05-15 15:46
#4

Vi har en debatt "Reinfeldt får 126 000 i månaden" inne på Politik i Fokus där vi har svårigheter att få en person att förstå symboliska handlingar osv.

Jag ville få lite andra tankar från er här så jag kanske kan förklara så personen förstår hur vi tänkerl =)



vimes
2009-05-15 18:04
#5

Ah, Mitralis, you´re such a philosopher!

Politikens första regel: Konsensus framför "sanning". Hellre falsk objektivitet än subjektivitet.

Jag förstår hur ni tänker. Känner du inte skillnaden mellan att förstå och hålla med? Den är inte symbolisk.

Mitralis
2009-05-16 16:02
#6

#5 Ah, jag trodde att du inte förstod vad vi menade eftersom du skrev "Exemplifiera gärna symboliska handlingar vuxna emellan."



Annons:
Mitralis
2009-05-16 16:03
#7

#5 Ah, jag trodde att du inte förstod vad vi menade eftersom du skrev "Exemplifiera gärna symboliska handlingar vuxna emellan." fast vi redan hade gett exempel på det.



Upp till toppen
Annons: