Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 7184 ggr
Maja
2009-04-20 16:16

Vad händer efter döden?

Finns det ett liv efter döden? Tar det kanske bara slut? Vad tror du händer? Motivera!

Annons:
Hennum
2009-04-20 16:19
#1

Jag tror att de elektriska och kemiska impulserna i hjärnan slutar och att hela vår kropp sedan förmultnas och äts upp av små maskar och kryp och kvalster. Dom har nog inte helt fel när de säger "Av jord är du kommen och jord ska du åter bliva" ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Vargnatt]
2009-04-20 16:31
#2

Jag tror på reinkarnation, att vi återföds i en ny kropp. Varför vet jag inte riktigt, har bara känts naturligt att tro på det :).

AnneN
2009-04-20 16:46
#3

Jag tror att varje själ har en specifik uppgift att uppfylla i världen, den uppgiften kan ta flera livstider och därför reinkarneras själen ända till dess att den uppfyllt sin uppgift. Då vandrar den vidare till evigheten (det en del kallar himlen, paradiset, nirvana, osv).

Det som händer med kroppen (skalet) tror jag däremot är precis som det Hennum skriver i #1

Jag tror dessutom inte att man nödvändigt vis reinkarneras som människa utan man kan reinkarneras som vilken levande varelse som hellst i hela universum.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

cosmonita
2009-04-20 16:47
#4

Jag tror att efter döden är detsamma som innan födelsen, alltså att det inte finns något medvetande. Man upphör att existera.

Marija
2009-04-20 18:27
#5

Det återstår att se Flört

Nej men jag har faktiskt ingen aning, tror inget speciellt men det ska bli kul att läsa andras funderingar!

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

Aviendha
2009-04-20 18:36
#6

Jag är lite inne på AnneNs spår, det är väl kanske den romantiska sidan i mig som drar åt det hållet ;)

Vad som händer med kroppen rent biologiskt är inte läckert, men det vet vi nog alla. Frågan är bara om de 21g som sägs utgöras av vår själ i myten verkligen finns. Jag vill tro det, och att det har betydelse vad du tror för vad som händer. För en del är det bara "slut" medan andra kan vandra vidare som energier, återfördas osv.

Är dock inte helt säker i vad jag tror men men. Någongång lär jag få veta.

Annons:
SilvianLuna
2009-04-20 19:10
#7

#3 Kunde inte sagt det bättre själv, AnneN Glad 

Vi föds till en uppgift och får våra egna speciella förmågor att utveckla oss i samband med olika lärdomar från människor vi möter. Vi lär oss hela tiden nya saker och fyller oss med visdom. Vår fysiska kropp dör tids nog och vår själ vandrar till andra sidan där vi tas emot av andliga vädledare, släktingar, vänner mfl.

på Andra Sidan i de 'himmelska sfärerna' låter vi oss grunda summan för våra handlingar och vad vi utrett under tiden på jorden. Själen väljer sedan kanske att åter födas i en annan kropp och så börjar det om igen - i en ny livsuppgift.

[Aremea]
2009-04-20 21:37
#8

Cosmonita sa det så bra, jag håller med helt och hållet!

dolfen
2009-04-20 22:03
#9

Så som #1 skrev.

szirius
2009-04-20 22:38
#10

 #3 är en ungefärlig beskrivning på vad jag också tror…

Ijin
2009-04-21 00:52
#11

Jag tror att själen vandrar… Tar med sig lite av erfarenheten till nästa gång…

Indiania
2009-04-21 01:25
#12

Jag tror absolut på reinkarnation! Kan inte uttrycka mig bättre än#7 Silvianluna skriver, exakt så känns rätt för mig också.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Aldebaran
2009-04-21 01:44
#13

#3 Du är inte fel ute nu.. Så är jag övertygad om att det är..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Saga85
2009-04-21 16:02
#14

Jag tror nog på reinkarnation, men inte som att man som person återföds. Kroppen förmultnar och dess olika delar sprids och blir nya delar av något nytt liv. Den sk själen vill jag tro på men jag är en skeptiker. Men tror isf på att delar av själen sprids, delar av "livsgnistan", likt kroppens delar och blir till en del av ett annat liv. Det är så jag vill, och därför hoppas jag på det.

Aldebaran
2009-04-21 16:18
#15

Det är nog ganska så rätt.. Våran personlighet hänger med på astralplanet som ligger precis efter/över vårat, sedan går vårat medvetande över på mentalplanet och i övre sfärerna på detta plan lägger vi av oss personligheten från detta liv. Dock efter erfarenheterna "tankats" över i atman/själen, för att sedan åter sänka sig ner genom materien igen, dvs. återfödas/reinkarneras..

Så har jag läst, hört och uppfattat det hela..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Ayena
2009-04-21 20:37
#16

Kroppen är bara en tillfällig boning för själen. När vi dör går själen vidare till det ställe den kom ifrån innan vi föddes.

Håller just på att läsa en bok om själens resor.

Aldebaran
2009-04-21 20:49
#17

Det finns faktiskt en bra artikelserie inne på Andlig Utveckling som heter döden ett äventyr, för dom verkligen är intresserade och vill läsa något spännande så rekomenderar jag den serien. kap 11 ligger ute nu men läs den från början. Kapitlen är länkade tillvaranadra och man kan ganska så enklet klicka sig ner till kap 1.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

AnneN
2009-04-21 20:53
#18

#17 tack för tipset den ska jag kika på Glad

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Aldebaran
2009-04-21 20:54
#19

Varsågod..Eremitha har gjort ett stort jobb på AU med denna artikelserie som hon översatt från danska…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Zenrin
2009-04-21 21:23
#20

jag läste om en Zen-mästare som svarade en elev på frågan; vad händer efter döden? Mästaren svarade något i stil med: "Jag vet inte, jag har aldrig varit död. Vad som händer när vi dör märker vi när vi dör. Lev nu, dö sen." Skrattande

Annons:
Maria
2009-04-22 00:19
#21

Kroppen blir till mull. Det är vi nog alla eniga omFlört.

Själen däremot tror jag är en slags energi och som all annan energi (elekticitet) så söker den nya "ledare" när källan dör så därför tror jag att själen är odödlig.

Reinkarnation är intressant.

Kanske är det så att vi ska ha varit med om alla slags känslor för att bli fullständiga. Sorg, svält, förtvivlan, lycka, övermod, svartsjuka, girighet, slit, psykoser, hat, kärlek med mycket mera.

Kanske är det så att vi alla har fått ett antal chanser att uppnå fullkomlighet. Missar man sista chansen att vara/försöka vara god så kanske själen slutligen släcks.

Det är i så fall för mig helvetet, att allting tar slut.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
2009-04-22 00:22
#22

#21  Mycket bra början Bumbleboo

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
2009-04-22 00:50
#23

#22 Egentligen är det ingen början…Början till vad då förresten?

Tankar som dessa har jag haft i hela mitt liv.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
2009-04-22 00:56
#24

Samma här.. Jag har åxå haft tankar om detta hela livet. Det är en bra början på våran fortsatta väg mot fullkomlighet…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
2009-04-22 01:05
#25

OK, då fattar jag. (Lite trög i början på veckan, haha)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
2009-04-22 01:06
#26

Men vi har haft vår diskutioner förut.. På Jesussajten…Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
2009-04-22 01:20
#27

Jajjamensan, är fortfarande aktiv där…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Hoppfull
2009-04-22 15:04
#28

Jag tror att vår energi (=själen) är evig, så vi lämnar skalet och går vidare till det vi är ämnade att göra. Om det sedan är många fler inkarnationer här eller vidare till andra uppgifter är nog väldigt olika. Men vidare kommer vi oavsett tror jag.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Huygens
2014-12-12 15:20
#29

Kommer djur till himlen i den kristna läran? Hundar?

Påven har gjort ett kryptiskt uttalande, paradiset är öppet för alla guds skapelser.

Zyperior
2014-12-22 07:46
#30

Något som talar emot reinkarnation, i viss bemärkelse, är att om den är sann så spelar den mindre roll. Skulle vi återfödas som andra varelser, typ djur, skulle vi antingen inte ha en aning om att vi återföds, dvs detsamma som att ingenting händer efter döden. Eller så skulle vi va medvetna om det men då borde vi sett en hel del djur som kunde precis allt som människor kan vid detta laget.

Livet består av minnen, inget annat. Allt grundar sig på att du minns saker du varit med om. Utan minne, inget medvetande. Utan minne skulle du inte komma ihåg vem du är eller vad någonting är. Inget minne = Inget liv.
Man är idag ganska kunnig om minnet och är mycket väl medveten om att minnet finns i hjärnan. Våld mot huvudet kan t.ex. resultera i minnesförlust och man ser att sjukdomar som alzheimers påverkar hjärnan och därför förlorar man minnet.
Så hur ska vi kunna vara medvetna om någonting om inte hjärnan finns kvar efter den ruttnat bort eller kremerats?
Som andra redan skrivit, att vara död verkar högst troligt vara samma som att inte vara född.

Avstängd från Feminism iFokus. Rätt nöjd med det.

[Kathja]1
2015-01-28 12:52
#31

#30 Inom kvantfysiken talar man om ett  Morfiskt Fält - eller gemensamt "minne". Man har sett att våra celler inte har all information om vad de ska göra, utan att de blir sin omgivning. Och svaret på hur en cell som ska skapa en näsa vet det och inte gör en tå istället finner man i detta fält. Man har även sett att det inte är själva insidan i hjärnan som är det viktigaste utan själva skalet där proteinerna sitter. Det lär tom finnas en man utan egentlig hjärna som fungerar som han ska. Att man forskat på detta beror till stor del på att man förundrades över hur sjukdomar i hjärnhinnan gjorde större skada än sjukdomar/skador i själva hjärnan. Super intressant tycker jag. 

Så frågan är ju (självklart) hur våra "jag" finns i detta Morfiska fält och hur, eller om, vi lever kvar där efter att vi är döda… 😎🤔

Farwuq
2023-01-02 07:39
#32

Jag tror absolut vi lever vidare i någon form, allt annat vore meningslöst.

Värd: för Astrologi. Medis: för Astronomi, Filosofi & Finland

The Bear
2023-01-15 20:08
#33

Ni tycker säkert att jag är tråkig, men med tanke på naturens (och universums) naturliga kurs, dvs att det inte finns någon "irreversibly", dvs möjlighet att köra baklänges igen så att det är möjligt att återgå till ett tidigare tillstånd, kan man nog med största sannolikhet betrakta döden som det definitiva slutet, och alla spökhistorier som rent humbug Det som är dött är dött! Ingen har någonsin å andra sidan behövt ångra ett sådant beslut som exempelvis att ta tillbaka beslutet att tillsätta en ny lärare för att den förra dog, men att den döda läraren sedan kommer tillbaka och gör anspråk på tjänsten igen. :-) En video på Youtube som heter "The Timelaps of Universe visar också att universums kurs bara går i en riktning även om det finns flera teorier hur det slutar. Detta talar för att det inte finns någon "irreversibly",

Mvh Sajtvärden.

The Bear
2023-01-15 20:20
#34

#30: Du har en stark poäng där. Jag har varit inne på samma spår. Som också framkommer i mitt inlägg "Tror du på spöken - en kritisk granskning."

Du kan också gå in och läsa texten på min hemsida: http://christer0.weebly.com/ genom att klicka på Phu bilden under Filosofi.

Mvh Sajtvärden.

Annons:
Upp till toppen
Annons: