Annons:
Etikettspråkfilosofi
Läst 4161 ggr
Maria
2009-04-30 00:46

Respekt

Respekt är för mig ett ord som är positivt. Att respektera andra människor och deras värderingar.

Det finns en annan sida av ordet också. Många anser att det har med makt och rädsla att göra. Att sätta sig i respekt över någon/något.

Att man mer eller mindre ser upp till en människa, en slags beundran som väcker respekt.

Hur ser ni andra på detta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
AnneN
2009-04-30 01:07
#1

Jag har respekt för de allra flesta levande varelser.

En del brukar säga att respekt är något man förtjänar och det håller jag med om, men för mig är respekt något som alla automatiskt förtjänar förutom de som visat att de inte är värda min respekt.

För mig har inte respekt ett dugg med makt och/eller rädsla eller ens beundran att göra även om jag självklart respekterar en person som jag ser upp till av någon anledning (tex en del riktigt duktiga hundinstruktörer som jag har som förebilder i min hundträning)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
2009-04-30 01:11
#2

Jag tänker bl.a på ungdomar i gäng där respekt är något man erövrar så att säga.

Hur ska man kunna ha en dialog med ungdomar om något så fint som respekt när vi inte pratar om samma sak? Jättesvårt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

AnneN
2009-04-30 09:56
#3

#2 man får nog i sådana fall börja med att förklara för dem vad man själv menar med respekt.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ijin
2009-04-30 11:56
#4

Respekt är för mig någonting som man har som bas, och definerar hur man ska behandla någon… Jag själv håller en viss respekt mot allt och alla, sen är det väl så att om någon vill ha mer av det så får dom förtjäna det:p

Maria
2009-04-30 12:23
#5

#4 Jag tycker inte att man ska behöva förtjäna respekt. Man måste försöka respektera även de man inte alls håller med eller tycker om, även om det kan vara jättesvårt.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[mingdie]
2009-04-30 14:19
#6

Att respektera någon och att ha respekt för någon ser jag som två skillda saker. Jag respekterar alla förutom dom som med sina handlingar inte förtjänar det. Samtidigt så har jag bara respekt för dom personerna som har förtjänat det. Ser andra också skillnad i att respektera och ha respekt för?

Annons:
Maria
2009-04-30 14:31
#7

Jag håller med. Att ha respekt för någon kan ibland innebära något negativt som handlar om makt och rädsla, fast det borde inte det tycker jag.

Att respektera någon är mer positivt laddat.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Hoppfull
2009-04-30 16:23
#8

Det är lite knepigt med respekt tycker jag. Jag vill till exempel att mina svärföräldrar ska visa oss respekt genom att lyssna på oss om hur vi vill ha det (när de ska träffa vårt barn t.ex.), är inte det en form av respekt? Jag anser det. De klarar inte detta utan måste varje gång bryta överenskommelser i ett demonstrativt syfte för att visa att de gör som de vill. Detta i sin tur anser jag är att disrepektera oss, att visa att vi inte har samma värde som de utan ska finna oss i att de gör som de vill.

Att visa respekt är för mig att visa att någon annans känslor och åsikter är lika mycket värda som mina egna. Alltså att inte sätta sig över någon annan, det är att vara respektlös som jag ser det.

Respekt handlar alltså för mig om värde, att visa att andra är jämlikar med mig och inte lägre eller högre.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ijin
2009-05-01 20:02
#9

#5 Jag ger mycket för mina vänner, men att få vara en vän så har man ju vunnit min respekt, förstår du då vad jag menar?

Maria
2009-05-01 21:02
#10

Jo, då förstår jag, men hur ser du på det här med respekt för ex. främlingar?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
2009-05-01 22:07
#11

som jag sa, det finns en viss mängd som man har för alla, som man sen bygger på

Loet_old
2009-05-01 23:13
#12

Visst har respekt med makt att göra för en del.om det är rädsla för bakom för att dom /de inte bli hörda, så höjer dom sin tonart.man kan använda hotelser för att få makt.

Och får du makt så får du respekt i leden.

Hoppfull
2009-05-02 15:10
#13

Jag håller inte helt med om att man automatiskt får respekt om man har makt. Det beror helt på hur då tillskansat dig din makt. Vi känner ingen störra respekt för stora diktatorer eller ledare som leder på auktoritära och inhumana sätt, snarare tvärtom.

Jag tycker inte att rädsla och respekt är samma sak. Barn som uppfostrats mycket auktoritärt är visserligen väldigt lydiga men inte av respekt utan av rädsla.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Annons:
Maria
2009-05-02 17:13
#14

#13 Där håller jag med dig när du pratar om hur barn uppfostras…

Hur ska man då kunna få dessa barn att inse att respekt inte har med auktoritet och rädsla att göra utan med något så positivt som medmänsklighet?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

szirius
2009-05-03 21:13
#15

#12 här börjar jag tänka på storföretag med makt, som köper sig respekt hos andra…visst är det läskigt att det kan funka, att så många är så pengagalna att de struntar i moral, miljö, medkänsla etc….de stora har makt och får respekt i leden, som du skriver.

#13 håller också med att respekt och rädsla är två helt skilda ting.Jag kan se att barn som har föräldrar som "kräver respekt!" på ett strängt och otrevligt sätt snarare får hämmade barn…de lyder, men inte av respekt utan av rädsla.

#8 det du tar upp är ett exempel på respektlöshet anser jag!

#2 I gäng är ju detta komplicerat…där handlar mkt av "respekten" egentligen om grupptryck-  att göra saker för att få bekräftelse och vara delaktig, även om det går emot lagen eller handlar om att mobba nån.Det viktigaste är nog att föra diskussioner kring begreppen och få dem att själva utforma skillnaden på respekt/grupptryck/makt/rädsla osv.

spikes
2009-05-10 12:34
#16

14,Eftersom jag inte fick någon som helst respekt hemifrån som liten,och därmed inte respekterade mina föräldrar så har jag mycket tidigt börjat prata med mina barn om det,och det har dom med sig även i tonåren,även om dom inte alltid vill visa det för att inte stå ut i mängden…men så länge jag ser att dom har respekt på ett positivt sätt,så är det saker jag kan ta upp med dem enskilt,just bara för att dom inte ska se ordet respekt på fel sätt.

Jag pratar ofta med dem om det mesta eftersom dom kommer och vill det,det har gjort dem till trygga ungar även om man inte kan tro  det ibland när man hör deras resonemang med kompisarnaFlört

psyko
2009-07-19 11:50
#17

Jag tycker inte respekt som i att se upp till någon eller att behandla t. ex en främling väl är samma som att "ha respekt för" för någon för att man är lite rädd.

En person som är maktlysten och med en kraftig röst gapar och gormar för att den ska få rätt ger inte den personen respekt. Folk lyder den personen för att de är lite smått rädda för den personen eller inte orkar bråka. Men det är inte respekt.

Respekt får alla människor jag lever med och möter tills de gör något att de inte längre förtjänar den.

Freke
2009-07-19 13:40
#18

Respekt är för mig.

förmågan att leva med sina medmänniskor trots olik tänkande, värderingar eller förmågor samt att ha överinseende med deras misstag, fel och brister.

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

cirrun
2009-08-01 22:55
#19

Att man visar hänsyn för någon är en typ av respekt 

- en annan typ är att man högaktar eller ger vördnad till sin näste,

-sämstä formen är förstås fruktan man känner för sin 'granne'.

Upp till toppen
Annons: