02.6 Medvetandefilosofi & Kognitionsvetenskap

2009-04-29 12:25 #0 av: Aldebaran

Dödens Karma

Tiden för en människa död är inte alltid på förhand bestämd av Karmas Herrar.Karma är mer tänjbart och smidigt än vad man tror.

För att förstå Karma måste man alltid kommaihåg att det finns tre väsentliga olika slag av Karma, som hinduerna kallar sanchita, prarabdha och kriyamana.

Den första utgörs av mängden outtömd karma, god eller dålig som väntar på att bli utarbetad. Vi kan kalla den mass-karma.

Den andra är en särskild del av denna mass-karma som avskilts för att utarbetas under en viss inkarnation, vi kan aklla det människans öde i detta liv.

Så har vi den tredje som vi skapar detta livet, genom våra nuvarnade handlingar.

Vårt fysiska liv är inget annat än " en skoldag" och lektionen kan förlängas eller förkortas allteftersom läraren finner det lämpligt. Döden kan då ses som "fritimmen"" som kommer när skoldagen är slut.

Vi måste förstå att det enda av vikt, är att den givna läxan lärs in. Hur uppgiften fördelas, längden av lektioner och tiden för början eller slut- allt detta är bara detlajer som vi tryggt kan lämna över till den Stora Lagens tjänare..

Utifrån denna synpunkt/vetenskap är ju ingen människas död "förtidig", för vi kan lugnt vara säkra på att vad vi än utsätts för så är det, det bästa för oss. Vårt enda ansvar är att göra det mesta och bästa av varje liv och sträva efter att bevara det sålänge som vi kan. Om vi förkortar det med t.ex ett olämpligt levnadssätt så är vi ansvariga, och följderna kommer att "få men" DVS, förtidig död genom narkotika, alkohol eller t.ex att du tar livet av dig för att du inte klarar av allt i detta liv gör att du får fortsätt där du slutade i nästa liv, tills den dag kommer då "läxan" är inlärd och du kan ta ett kliv uppåt/framåt.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Anmäl
2009-04-29 17:33 #1 av: Maria

Tack för information men jag tycker det är enklare att kalla det för ödet och att vi gör det bästa med våra liv...Flört

/Maria

Anmäl
2009-04-29 18:20 #2 av: Aldebaran

Ja.. det är ju bara ett ord.. det förutbestämda ödet.. förutbestämt av vadå?  ( den förutbestämda karman)

Anmäl
2009-04-29 19:40 #3 av: Ijin

Tron på Karma har väl inget med filosofi att göra? Jag personligen tror inte på karma, och kommer aldrig att tro på att någon sitter och kollar mina bra/dåliga handlingar i livet, jag tror att livet är vad man gör det till.

Anmäl
2009-04-29 20:38 #4 av: Aldebaran

Det är väl en livsfilosofi, religionsfilosofi? Det finns ju en sån mapp på denna sajt...

Vad du tror på och gör dig lycklig är ju åxå bra för dig..

Anmäl
2009-04-29 21:24 #5 av: Ijin

Själv har jag svårt att se filosofi blandas med relgion/tro av något som helst slag, den blir ju väldigt påverkad av det och kan göra att man inte alls handlar som en människa borde, men eftersom det står så i beskrivningen av sidan så visst:)

Anmäl
2009-04-29 21:30 #6 av: AnneN

#5 det finns en artikel om just religionsfilosofi Glad

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2009-04-29 22:22 #7 av: Aldebaran

Vad du har svårt för att se betyder ju inte att det är så, men..Har aldrig hört talas om religionsfilosofi?

Anmäl
2009-04-30 00:10 #8 av: Maria

#5 Filosofi för mig är just funderingar över livet, det existentiella, alla varförfrågor och då är det svårt att inte blanda in religion/tro som också i mångt och mycket handlar om samma sak.

/Maria

Anmäl
2009-04-30 00:22 #9 av: Aldebaran

nu måste man åxå skilja på religion och religiöst..

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.