Annons:
Etiketträttsfilosofi
Läst 1872 ggr
Maja
2009-04-16 14:25

Makt eller rätt?

Ett ämne som ständigt dyker upp när man diskuterar filosofi är begreppet makt.

Men gränsen mellan makt och rätt är ofta lite luddig. Hur tycker du att det ser ut? Var drar man gränsen? Har du rätten att gå hur långt som helst för att uppnå dina mål?

Annons:
AnneN
2009-04-16 21:13
#1

*funderar* skulle du vilja utveckla vad du menar med begreppen makt & rätt?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja
2009-04-16 21:16
#2

Det är ju det som är lite av problemet. Flört

Var gränserna går. Vad är makt? Vad är rätt?

AnneN
2009-04-16 21:26
#3

makt anser jag att man endast kan ha över sig själv… vad jag inte riktigt förstår är vad du menar med ordet "rätt"

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

spikes
2009-04-17 11:07
#4

troligtvis att en del utövar makt för att få sin rätt tillgodoseddFlört

Hennum
2009-04-17 17:17
#5

Många utövar oxå makt som inkräktar på andras rätt. Och det har man inte rätt att göra.

Men jag är inte riktigt rättighetsetiker överhuvudtaget. Utom när det kommer till vissa mänskliga rättigheter. Jag kommer alltid fram till den grundläggande konflikten i mig, där jag slits mellan utilitarism och rättighetsetik. Jag tycker att människor har rätt till sitt liv, jag tycker oxå att andra djur har rätt till sina liv. Men samtidigt så tycker jag att utilitarismen argumenterar bättre och hållbarare. Den tilltalar mig på många andra sätt. Främst intresseutilitarism.

Man har inte rätt att inkräkta på andras rättigheter, precis som att man inte har rätt att inkräkta på andras intressetillfredställelse, sålänge ens eget intresse inte är starkare. Den senare tycker jag egentligen är klokare än den tidigare. För i vissa situationer så måste man välja mellan två rättigheter, och båda kommer att strida mot varandra.

Makt har vi alla, över varandra och över oss själva. Vi har makt över liv och död och rättvisa och orättvisa. Makt är komplicerat och lite skrämmande.

Men jag förstår inte riktigt detta med gränsen mellan makt och rätt. Båda två är saker man har, men de är varken motsatser eller samma sak. Faktist något jag aldrig behövt fundera över.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Gevurah
2010-06-12 17:52
#6

Makt är något man missbrukar i egensyfte - egoistiskt. Rätt är mer att stå upp för sitt egenvärde dvs motsatsen oegoistiskt. Vi säger att vi lever i ett rättssamhälle, så hur kommer det sig att makten missbrukas? Men man kan kombinera dessa två och omvandla dem om man bara är medveten om den fulla moralens sanna lagar.

Ingen kan tvinga på dig sin makt för om du känner det så är det trots allt ett eget val - Du tillåter andra att styra och ställa med dig och då ser man på sig som ett offer. Att återta makten andra försöker lägga på dig är rätt i dubbel bemärkelse. Det är mer självförsvar. Att återta makten över sig själv är alltid rätt, men det är aldrig rätt att utöva makt för att trycka ner andra.

Gränserna kan dock vara hårfina om man har svårt med urskiljningsförmågan för sann moral och etik. En polis t.ex kan ju missbruka sin maktposition gentemot dig. Du har då enligt honom ingen rätt att återta din egen makt genom att t.ex korrigera honom eller skämta till det för då blir det du själv som blir lidande. Men detta är ju ingen riktyig "rätt" utan ett påhitt han utnyttjar i egoistiskt syfte. Riktig rätt här är att ha modet att trots allt stå upp för dig själv och våga säga emot de fel han begår, för att behålla ditt eget självvärde även om det kostar dig en böteslapp eller så.

Annons:
[rolnor]
2010-06-12 21:00
#7

Jag håller inte alls med, en person med makt kan använda den till goda syften, Bill Gates t.ex. har ju genom sin extrema rikedom en enorm makt och han donerar enorma belopp till välgörenhet, han har såklart mer än han behöver även efter alla donationer, men som exempel på väl nyttjad makt tycker jag det är ett exempel.

Jag förstår nog inte heller begreppet rätt, att det skulle likna makt eller stå i konflikt med det?

Maria
2010-06-13 01:03
#8

För mig är det två helt olika begrepp som inte har ett dugg med varandra att göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: