Annons:
Etikettreligionsfilosofi
Läst 4114 ggr
Maja
4/16/09, 2:26 PM

Tror du på Gud?

Utan att skapa obehag mellan medlemmar eller uppröra någon så ställer jag frågan:

Tror du på Gud?

Annons:
AnneN
4/16/09, 2:33 PM
#1

Jag tror på en högre kraft, om man sedan väljer att kalla den kraften för Gud, Allah, eller något annat spelar inte för mig någon större roll utan jag tror att oavsett vad man väljer att kalla denna högre kraft så är det i grunden samma kraft vi alla som tror på sådant syftar på.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja
4/16/09, 2:36 PM
#2

Mitt svar är enkelt: Nej.

Jag tror inte på någonting sådant. Att det skulle finnas någonting "övernaturligt" eller vad man nu vill kalla det är för mig otänkbart. Jag tror på evolutionen - allt har skapats av en ren slump och sedan utvecklats till det vi är idag. Sedan kommer vi att vidareutvecklas ännu mer.

Hennum
4/18/09, 9:24 PM
#3

Jag tror inte på Gud. Men ibland när jag känner mig väldigt hjälplös ber jag till en Gudinna, ofta står jag då vänd mot månen, eller mot marken, eller kanske bara vinden eller havet. Det ger mig trygghet. Men jag tror inte där finns någon Gudinna heller. Jag tror inte där finns något. Däremot så hoppas jag :) Jag hoppas på en Gudinna, på reinkarnation och på telepati.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Aviendha
4/19/09, 11:45 PM
#4

Nej, inte gud i den meningen.

Jag har en underlig blandning av tro. Absolut inte gud med uppenbarelser och den biten, jag tror på vetenskapen, evolutionen och kemiska föreningar ;) Däremot tror jag att det finns saker, krafter kanske vi kan kalla det, som vi inte kan förklara, som vi gett namn som spöken, andra osv. Reinkarnation och telepati är även något jag tror kan finnas.

Saga85
4/19/09, 11:47 PM
#5

Egentligen tror jag inte på någon makt - vare sig högre, lägre eller inom oss. Men liksom Hennum så finner jag det ibland tröstande, lugnande att tänka att hoppas/tro, att det finns en kraft som genomsyrar allt omkring oss. Fast det är nog min förundran över livet överlag - hur fantastiskt det är.

Möjligtvis att jag tror på någon slags kraft - men ingen medveten sådan (som en Gud eller Gudinna). Jag är nog en troende skeptiker Flört

[Vargnatt]
4/19/09, 11:56 PM
#6

Nej gud tror jag inte på.

Jag tror på evolutionen. Däremot tror jag på spöken eller andar eller vad man vill kalla dom.

Annons:
[Aremea]
4/20/09, 3:21 AM
#7

Ett rungande NEJ!

/Minou

A Bright- Morality without superstition

EvelynKatt
4/20/09, 3:52 AM
#8

Nej, Gud tror jag inte på. Ingen gud. Jag tror inte på en egentlig himmel eller ett efterliv, inte för människor. Och om det skulle finnas en gud eller högre väsen så tror jag inte att detta väsen inte bryr sig ett dugg om människor och deras livsöden, och om detta väsen skulle existera och bry sig, så skulle denna inte vara god, inte ens välmenande.

Indiania
4/20/09, 11:19 AM
#9

För mig är Gud det gudomliga inom oss alla.Naturen är också gudomlig för mig.

Det finns något som står över människan, något som vi kanske inte alltid förstår men inte tror jag att allt är en slump.

Jag är väldigt trött på att höra, det finns ingen Gud se på alla krig och allt elände……….men det är ju vi människor som sätter igång alla krig även om de ibland sker i Guds namn.

" Var nära naturen - var när dig själv "

Hoppfull
4/20/09, 11:32 AM
#10

Jag tror inte att det finns ett väsen… men jag tror att det finns en ren enorm energikälla ur vilken vi alla är sprungna (evolutionen och all utveckling) den rena energin kallar jag gudsenergi. Det bör absolut inte förväxlas med någon personifiering kopplad till oss människor.

Men i och med att allt är kommet ur denna energi kan vi säga att vi alla är delar av gudsenergin eftersom vi bär delar av den i oss.

Men det är min tro det Glad

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

spikes
4/20/09, 3:31 PM
#11

mitt svar är nej,jag tror på en inre kraft inom människan som är suverän att plocka fram vid behovFlört

Hennum
4/20/09, 3:47 PM
#12

Ibland funderar jag över big bang och jag tycker det låter ganska misstänkt, säkert kan det vara någon form av som du kallar det, hoppfull, gudsenergi som har orsakat det. En tanke jag tänker ibland bara ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

cosmonita
4/20/09, 4:06 PM
Annons:
[Pirkkolino]
4/20/09, 4:26 PM
#14

Nej, jag tror inte på Gud eller något högre makt heller. Jag går på vetenskapliga linjen hur utveckling har börjat med levande varelser. Sedan tar jag "eget linje" efter mina upplevelser. Jag "måste" tro, att när energin lämnar kroppen, vandrar den vidare, och kan inkarnera på nytt gång på gång, och energin bär i sig egenskaper från tidigare liv på jorden.

Marija
4/20/09, 6:26 PM
#15

Nej det gör jag inte.

//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus

cillaj
4/20/09, 11:09 PM
#16

Ja, i den bemärkelsen att den leds utan religion, för den tror jag inte på. Men namnet Gud, är bara ett namn. Det är en form av energi som vi lever genom.

Ijin
4/21/09, 12:46 AM
#17

Vet inte helt om filosofi och religon går ihop…

Som jag har hört förut: Filosofi är när man går in i ett mörkt rum och letar efter en svart katt som inte är där, och religon är när man hittat katten som inte är där…

Jag kan tänkas att det finns krafter i univserum som har makt. På "gud" nivå vet jag inte, men möjligheten finns där.

Hawknestgrove
4/21/09, 1:20 AM
#18

Jag skulle vilja. MEn så ond som världen är så har jag svårt för det.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

Aldebaran
4/21/09, 1:41 AM
#19

Världen är ond för att vi med vår karma har skapat oss denna värld för att på så sätt arbeta ur denna "onda" karma.

Det finns ju mycket gott i världen också…

Visst finns det en gudomlighet….

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Tatsja
4/21/09, 9:42 AM
#20

Nej, men däremot asagudarna. Både jag och sonen har den tron. Rätt så roligt att se dessa som kommer på dörren och ser hans vargkors. Det är precis som om de har eld i baken.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Annons:
[Hellas]
4/21/09, 12:39 PM
#21

Nej, jag tror inte det finns någon som heter "Gud eller något annat namn" i den bemärkelse som religonerna förespråkar.

Hennum
4/21/09, 5:26 PM
#22

#20: Intressant med någon som verkligen tror på asagudarna. Hur kommer det sig?

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Bogey
4/21/09, 6:47 PM
#23

Jag svarar väl nja. Jag är väl hedning som Tatsja, men ser mer gudarna som symboler/egenskaper. Om man nu ska tala om det gudomliga så ser jag det mer i naturen och det levande. Utan liv ingen gudom.

Juve skrev att h*n tror på evolutionen och det gör jag också. Enligt hednatron är skapelsen en fortgående process och vi är alla en del av den.

#20 Har du en bild på vargkorset, skulle va kul att se. Själv försöker jag hitta en fin valknut dels i smyckeform (finns visserligen i tenn) dels som lite större symbol, men det slutar väl med att jag får försöka göra nått själv antar jag.

Ayena
4/21/09, 7:26 PM
#24

Jag tror på Gud men tror inte på någon religion. Gud, eller energin finns inom oss alla.

Vad gäller evelutionen så kan den ju vara skapad med ett gudomligt syfte……

Frag
4/21/09, 8:31 PM
#25

Jag tänker precis som AnneN

Maria
4/21/09, 9:35 PM
#26

Ja, jag tror på Gud.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/21/09, 9:38 PM
#27

Hej du.. det var ju ett tagsedan..Glad

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Aldebaran
4/21/09, 9:40 PM
#28

#21. I vilken bemärkelse tror du på en guddom då? Hur kan man annars tro på ÖN men inte någon Gud?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

siennasmams
4/23/09, 10:18 AM
#29

ja, det gör jag, men jag *litar* inte på gud.
men jag jobbar på det.

dolfen
4/23/09, 8:24 PM
#30

Nepp!

Veyla
4/24/09, 7:13 PM
#31

Det som Ijin sa var faktiskt intresant. Och det stämmer nog. Det är går inte att vara kristen och filosof samtidigt, för det säjer emot varandra. Men man kan vara filosofisk inom religion med. Om man tex frågar, vad är gud? Eller Varför finns gud? Varför finns inte gud? Varför tror vissa på gud och andra inte? osv…

För att svara på frågan tror jag på gud, men är inte kristen. Jag tror på gud just därför att andra gör det. På grund av (som vi tagit upp i en annan tråd) min syn av att varje människas verklighet är individuell så är det samma sak här. För vissa är Gud san och för andra inte. Så jag tror på honom men han är dock inte "min" gud.

Maria
4/24/09, 11:39 PM
#32

#17 Jag tror faktiskt filosofi och religion går ihop, liksom vetenskap och religion.

Jag tror att religionen är det grundläggande, oavsett vad eller hur man tror. Det är ett slags mänskligt inre arv att tro, älska, beundra, avguda osv.

Man kan ha behov av det andligen eller mer konkret i föremål. Tempel, kyrkor, heliga stenar, totempålar, amuletter, ikoner, krucifix  osv.

Sedan har vi ju det här med att tro på det goda, kärleken osv.

Många människor säger att de tror på "någonting obestämbart" det goda m.m. Det är lite "skämmigt" att säga att man tror på Gud i vår sekulariserade värld. "tror man på Bibeln är man fundamentalist".

För egen del så tror jag man kan läsa Bibeln på 1000 olika sätt och inget är fel. För egen del har jag inga problem med att kalla mig troende, Kristen. Jag tror på det goda och förenklar det för mig själv genom att ta emot den religion som ligger närmast till hands. Den jag har lärt mig bäst. Sedan tror jag att den store Guden har överseende med oss, sina små skapelser (som tror att vi är så kloka hela tiden)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
4/25/09, 1:08 AM
#33

#32 Har fått intrycket att dom flesta relgioner inte uppskattar att man försöker förklara vad en gudom är för något…

Historien har dok visat att relgion och vetenskap inte går hand i hand.. ofta för att relgion är kritisk mot förändring och nytänkande(Dok inte alla, och inte speciellt mycket i nuläget)

Och jag har inget problem med att du är en troende kristen=) För om alla vore likadana, vad skulle världen vara då?

Men som jag sa tidigare så tror jag att det finns möjligheter för varselser med gudomliga förmågor.

Maria
4/25/09, 1:36 AM
#34

#33 Tänk bara på vad Darwin har ställt till med i religionen. Fortfarande så är väl han på "svarta listan".

Religionen i sig är egentligen inte så krånglig eller dömande. (Ingen religion ska jag tillägga)

Det är människans makt över religionen som har förstört så mycket. Man har använt sig av religionen för att kriga, förtrycka, vinna land och för att få makt.

Det enda som gäller är att älska din nästa såsom dig själv. Det håller alla religioner med om.

(sedan att det kan vara svårt, är en annan fråga)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aldebaran
4/25/09, 5:17 AM
#35

Helt rätt #34

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Veyla
4/25/09, 1:29 PM
#36

#33 Jag är inte troende kristen. Jag är bara troende, och troende på allt som andra tror på. Inte bara kristendomen. För så länge andra tror så existerar det (åtminstonde i deras värld).

Det stämmer helt att många religioner inte uppskattar det. OCh det är för att man kan inte bevisa sin tro. För att passa i en religion så måste man helt enkelt tro, och jag tror dem flesta personer i vårat mordärna sammhälle har glömt hur man tror på riktigt. Vi måste alltid ha bevis.

Men vetenskap och filosofi är inte heller samma sak Ijin. Vetenskap bygger på bevis. Filosofi måste man inte bevisa, det fungerar ändå ;)

Veyla
4/25/09, 1:34 PM
#37

#34 så lätt är det nog tyvärr inte. Och du har nog inte läst alla religioner för jag har lärst en del som säjer "sköt dig själv och låt andra göra detsamma"

Människan har gjort mycket hemskheter, men hade dem inte gjort det hade vi inte haft religion idag. De flesta religioner är födda ur hemska händelser. Dem existerar för att bla hjälpa folk att ta sig igenom hemskheter. Hade världen inte haft någon ondhet skulle den förmodligen inte heller ha någon godhet. Det tror jag ;)

Aldebaran
4/25/09, 1:41 PM
#38

#37.. Så sant.. Vad vi människor gör mot varandra skapar åxå karma gentemot varandra.. Bra som dålig..Det är inte religionenes fel otan vårt eget omognamedvetande som ställer till det för oss.. Sedan har vi en stark drift att skylla det på någon annan, precis som vanligt…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
4/25/09, 1:41 PM
#39

#37.. Så sant.. Vad vi människor gör mot varandra skapar åxå karma gentemot varandra.. Bra som dålig..Det är inte religionenes fel otan vårt eget omognamedvetande som ställer till det för oss.. Sedan har vi en stark drift att skylla det på någon annan, precis som vanligt…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
4/25/09, 2:56 PM
#40

#37 Jag tänkte snarare på de stora världsreligionerna…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/25/09, 3:00 PM
#41

Alla religioner är för mig framsprungna ur samma källa dvs den gudomliga planen, urkraften i universum.

Det är vi människor som gör om för att det skall passa just oss, och detta är egntligen inget annat än personlig utveckling vilket är ett litet steg på väg mot det högre…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
Ijin
4/25/09, 5:41 PM
#42

#34 Han har inte ställt till med något, han sa bara som det är, och inte som folk vill och tror…

Människans makt över religonen kommer förbli, och det kommer alltid att vara så. Det är därför jag personligen inte har mycket överes för religon då den är påverkningsbar och kan användas som ett hävstångsinstrument för makt.

#36 Du har ingen religon, du är troende, men har ingen relgion. Det är skillnaden. Och en stor en.

Tyvärr kan ingen i nuläget påverka relgionerna åt något håll utan att massor med människor kommer göra uppror mot det, och det gör att relgionerna just nu bara är korrupta, eftersom man kan tolka dom åt vilket håll man vill.

Maria
4/25/09, 7:40 PM
#43

#42 Visst sa han som det var, men vad jag menar är att många troende har svårt att ta till sig denna ganska logiska utveckling. Därför blev det ganska kontroversiellt när han kom med sina teorier, som blev så hånade av alla bokstavstroende.

Jag menar att de flesta religioners grund är god, det är människan som förvanskar och använder sig av religionen till "Gud vet vad"…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
4/25/09, 7:58 PM
#44

#43 Men det går ju inte att göra en relgion som inte påverkas av människor…

Choklad
4/25/09, 10:08 PM
#45

Ja, jag tror på Gud…för mig finns "h*n i allt som existerar. Kärlek, ljus. naturen, i oss människor växter och djur ..för mig är Gud ljuset i oss alla…oavsett  religion …

U R us

Indiania
4/25/09, 10:18 PM
#46

#45 Vi har exakt samma uppfattning om Gud! Glad

" Var nära naturen - var när dig själv "

Choklad
4/25/09, 10:22 PM
#47
# 46    Glad vad roligt!

U R us

Indiania
4/25/09, 11:01 PM
#48

#47 Kyss

" Var nära naturen - var när dig själv "

Annons:
Bogey
4/25/09, 11:05 PM
#49

#45 & #46 Tja det låter ungefär som det jag skrev i #23, lite annorlunda formulerat bara Glad

dolfen
4/26/09, 7:52 PM
#50

Uppskattar jag naturen mer som oreligiös, än om jag skulle ha varit religiös!?

Borde inte just det att jag inte tror på att någon gud har bestämt hur allt ska bli, göra allt lite ännu mer fantastiskt!?

Förstår jag att uppskatta saker ännu mer, för att det…är av sig själv!?…

Maria
4/26/09, 7:59 PM
#51

#50 Jag föstår dina tankar…(tror jag)

Fast för egen del spelar det ingen roll om någon har skapat detta "fantastiska" eller inte, jag blir lika hänförd vilket som…Flört Det går över mitt förnuft även om det är skapat eller av slump.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Veyla
4/26/09, 8:03 PM
#52

#50 på ett sett så vill religinen styra väldigt mycket vad du ska och inte ska uppskatta i livet. Det finns religioner som har mer av detta och dem som har mindre av det. Men "bibelreligionerna" säjer bara att du inte får ogilla naturen. Men hur pass mycket du uppskattar den går kanske varken att mäta eller styra?

Upp till toppen
Annons: