Annons:
Etikettetik-moral
Läst 4046 ggr
Mitralis
4/28/09, 10:40 PM

Är det acceptabelt att döda i följande fall...

Är det acceptabelt att döda i följande fall…

Att begå självmord?

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö?

Att döda i självförsvar?

Att döda en för att rädda tio?

Att ge en seriemördare dödsstraff?

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kanmisstänka att djuren lider?

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen?



Annons:
AnneN
4/29/09, 12:32 AM
#1

Att begå självmord? Nej! Självmord påverkar så många andra än bara en själv så det är inte bara mord, det är även den mest egoistiska och självcentrerade handling man kan begå!

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö? Kanske om det inte finns något som hellst hopp för personen att någonsin bli friskare utan personen kommer att plågas till döds, men jag är inte så säker på vart jag står i denna fråga.

Att döda i självförsvar? Kanske, beror på om det är absolut nödvändigt att döda personen för att själv komma undan med livet i behåll.

Att döda en för att rädda tio? Kan nog bero på situationen, jag tycker nog inte att det är okej att döda en oskyldig person för att rädda 10 andra, men om nödvändigt kan det kanske vara okej att döda en person som annars skulle ha dödat de där 10.

Att ge en seriemördare dödsstraff? Nej, mord är mord, och jag tror inte att döden är ett straff snarare en befrielse, de ska istället få livstidsfängelse utan möjlighet att någonsin se utsidan av fängelset någonsin mer.

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kan misstänka att djuren lider? Om jag misstänker att djuren lider så låter jag bli att köpa av det företaget.

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen? Tyvärr så är det faktiskt en del som använder sig av abort istället för preventivmedel, visst det kan bli en oplanerad graviditet och man inte alls är kapabel till att ta hand om ett barn, men man ska inte kunna få göra abort hur många gånger som hellst, tycker att max 1 eller kanske 2 gånger under livet och endast av speciella skäl kan var okej.

Om man däremot har blivit gravid genom våldtäckt så tycker jag att abort ska vara ett val som ges oavsett om man tidigare redan gjort sin "beskärda del" av aborter.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maria
4/29/09, 1:00 AM
#2

Är det acceptabelt att döda i följande fall…

Att begå självmord? Självklart, du kan aldrig döma en annan människas beslut (eller bedöma hur denna människa mår)

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö? Där svarar jag NEJ, (men det är ett annat långt samtalsämne som jag i så fall skulle vilja diskutera in en annan tråd)

Att döda i självförsvar? Självklart. Oftast är det i stundens hetta…

Att döda en för att rädda tio? Kanske, behöver mer fakta

Att ge en seriemördare dödsstraff? Dödsstraff är aldrig försvarsbart

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kanmisstänka att djuren lider? Svår fråga. Gäller det överlevnad så OK men för att få mat eller käder NEJ.

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen? Ja, det beror alldeles på omständigheterna

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/29/09, 1:59 AM
#3

Är det acceptabelt att döda i följande fall…

Att begå självmord?  NEJ

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö? NEJ, aktiv dödshjälp är inte bra.

Att döda i självförsvar? JA

Att döda en för att rädda tio? Beror på, men JA

Att ge en seriemördare dödsstraff? NEJ

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kanmisstänka att djuren lider? NEJ, inte om djuren lider.

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen?  Nej, det är aldrig moraliskt riktigt med abort. Trots detta anser jag att förbud mot abort är att överdriva.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
4/29/09, 2:08 AM
#4

#3

Kanske en privat fråga men du svarar NEJ på självmord. Skulle du vilja utveckla?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/29/09, 2:12 AM
#5

Jag är esoteriker/teosof. tror på Karma och reinkarnation…Ur den aspekten att ta sitt liv, betyder att du springer ifrån att lära dig din läxa. Du får tillbaka det igen..

Nu är ju detta givetvis lättare sagt än gjort, när  människor är deppade/ledsna och desperata.

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mitralis
4/29/09, 2:14 AM
#6

#5 Usch, jag vill inte tro på karma och reinkarnation. Vad har jag i så fall gjort i ett tidigare liv för att få ett så skräpigt liv jag har nu?



Annons:
Aldebaran
4/29/09, 2:15 AM
#7

Ja du, alla har vi vårt att släpa på…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
4/29/09, 2:19 AM
#8

#5 Jag fårstår dina tankar men jag har en del med självmord att göra i mitt arbete och har en del insikt i vad som driver/har drivit dessa människor.

Så det finns hopp?

#6 En erfarenhet kanske, till det stora, jag bara gissar och tror…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/29/09, 2:23 AM
#9

Det som driver dom är ju karmans (att överhuvudtaget befinna sig i situationen) fysiska aspekter i detta liv. Kanske flum för många men så tror jag att det ligger till..

Ur samma syn kommer jag fram till att det är fel med dödsstraff. Du förvägrar ju den skyldige att sitta hela livet inspärrad och sona sitt brott…Dessutom som bödel så tar du själv på dig en fruktansvärd massa karma…

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
4/29/09, 2:30 AM
#10

#9 Din syn på dödsstraff förstår jag men det här med karma och att de är deras eget fel att de befinner sig i situationen (om jag har fattat det rätt) förstår jag inte riktigt….

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/29/09, 2:31 AM
#11

#10  tror du på karma?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

[Vargnatt]
4/29/09, 11:15 AM
#12

Är det acceptabelt att döda i följande fall…

Att begå självmord? Jag känner inte att jag har rätt att dömma någon som väljer att avsluta sitt liv, jag kan inte säga att det är fel gjort av dom så då får jag väl säga att det är acceptabelt.

**Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö?
**Vill personen själv dö, så ja, då tycker jag man ska ge dödshjälp, om det inte går att bota personen och personen är klar med vad den vill.

Att döda i självförsvar? Ja

Att döda en för att rädda tio? Beror på situationen

Att ge en seriemördare dödsstraff? Nej, jag är emot dödsstraff.

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kanmisstänka att djuren lider? Nej, inte om dom lider.

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen? Det är hemskt om folk använder abort som preventivmedel, det är fel enligt mig att göra abort efter abort efter abort bara för att man inte orkar fixa p-piller eller använda kondom. Men blir man oavsiktligt gravid och inte kan ta hand om barnet så är det klart man ska ha rätten att göra abort.

Maria
4/29/09, 12:00 PM
#13

#11 Jag tror egentligen inte jag vet riktigt vad karma är eller hur du menar…

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aldebaran
4/29/09, 12:06 PM
#14

Karma = som du sår får du skörda. Summan av alla dina gärningar, dåliga som goda. Många jag stött på tror ju bara på karma när det händer bra saker, sedan när det händer något dåligt så undrara dom hur och varför händer  detta mig?

Det finns en mening med vad som sker vad det än är, kan var väldigt svårt att inse och acceptera för den drabbade, så även mig (tro inget annat)

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
4/29/09, 12:18 PM
#15

Aha, jag tror absolut att det finns en mening med allt fast jag har alltid kallat det ödet.

Själva ordet karma betyder för mig "utstrålning/personlighet" Där ser man…Flört

Du skriver att karma är "som du sår får du skörda" sedan skriver du att det finns en mening i allt som sker.

Är man då personligen ansvarig för allt eller är det något störe som ger dig prövningar?

Hur tänker du?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/29/09, 12:22 PM
#16

Både och… Klart att du är och blir ansvarig för dina gärningar, onda som goda. Karma är dock ingen hämdlag även om den kan te sig sådan..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
4/29/09, 12:26 PM
#17

Jag har skrivit ett inlägg som jag la in här alldeles nyss, heter just KARMA

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
4/29/09, 12:27 PM
#18

#16

Jag tycker också givetvis att man är ansvarig för sina gärningar men det skiljer ju sig så olika från människa till människa.

En del drabbas ju i det oändliga verkar det som av både sorger och elände medan en del glider i väg i livet på en räkmacka.

Det är där jag tror att ödet spelar in.

Sedan är det upp till dig att förvalta dina erfarenheter väl, både goda som dåliga.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Aldebaran
4/29/09, 12:36 PM
#19

Ödet = Karma.. jag är övertygad om att t.ex en sån som Hitler när han inkarnerar inte kommer att glida omkring på en "räkmacka"

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Maria
4/29/09, 12:43 PM
#20

Det tror inte jag hellerFlört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Aldebaran
4/29/09, 12:45 PM
#21

Läs gärna Karmatråden, denna tråden handlar ju egentligenom något annat

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Mitralis
4/29/09, 3:14 PM
#22

Att begå självmord? Jag tror att personer som väljer att ända sitt eget liv inte är så pass ratinell att dom tänker att andra kan bli ledsna.
Om dom trodde att någon brydde sig om dem så kanske dom inte tagit sitt liv.
Jag tycker att det det är upp till var och en om dom har fått nog. Men det är inget jag vill att någon ska känna att dom behöver göra och jag tycker att det vore bra om fler blev hjälpta innan det är för sent.

Att ge dödshjälp. Svårt, mycket svårt. Att inte hjälpa är ju också att gå emot någons vilja.
Personligen så skulle jag nog inte kunna hjälpa någon att dö och då kan jag ju inte heller hoppas att någon vill hjälpa mej om jag blir sjuk och vill förkorta lidandet.
Men om det skulle vara som i film när det är krig och jag ligger med otroligt svåra skador ute i djungeln och någon sätter ett skott i pannan på mej så skulle jag nog vara väldigt tacksam.
Jag är ju också ett djur och djur som plågas får man ju hjälpa att dö. Men rent generellt så är jag emot det.

Att döda i självförsvar. Då är det just inte mycket att välja på.
Om det till exempel kommer en narkotikapåverkad eller psykiskt sjuk person och ska ha ihjäl mej, och jag inte kan få stopp på den personen utan att jag dödar den för att rädda mej eller min familj, så tycker jag att det är rätt.
Att man sedan kan tycka att det kanske var överdrivet våld är ju lätt att komma på i efterhand.
Men om jag aldrig har slagit en människa förut och i synnerhet inte en narkotikapåverkad person, som vad jag har försått kan tåla hur mycket som helst, så är det ju svårt att veta hur mycket som är för mycket.
Antagligen är jag väldigt rädd också och drämmer till för allt jag är värd.

Att döda en för att rädda tio. Endera dör 11 eller så räddar man 10 personer, måste det ju bli. Då är det nog bättre att begrava 1 person än 11 personer.

Att ge seriemördare dödstraff Nej, om man börjar med dödstraff så finns det risk att någon oskyldig blir berövad livet. Sedan blir det svårt att sätta gränser när man ska använda dödsstraffet och det hela kan nog lätt spåra ur.

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kan misstänka att djuren lider? Jag är blandkostare och äter nästan allt. Jag tycker att det är fel när djuren lider, men eftersom jag äter kött så är jag lite av en hycklare. Men givetvis så önskar jag att djuren har det så bra som möjligt och jag äter helst älgkött. Då har ju älgen levt fritt och dödas i regel av ett skott av en smygande jägare. Att älgarna blir stressade när det är älgjakt anser jag är en myt för det smygs och viskas och de flesta dagar skjuts det inte ens. Det låter mer när folk är ute och plockar bär och svamp eller rastar hundar.
Men om man tänker på det så är människan också ett djur och då borde vi ju få äta kött från andra djur.
Ingen säger ju åt en björn eller en räv att dom plågar maten för mycket.

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen? Jag tycker att det är rätta om barnet inte kommer att få den kärlek det är värd eller om det är grava missbildningar att barnet kanske inte enns överlever första dagen.
Det är även rätt om det är en graviditet som är orsakad av våldtäkt. Om mamman inte kan genomgå en graviditet på grund av sjukdom så måste hon få göra abort.**
Abort får inte användas som en preventivmetod!
**



Ijin
4/29/09, 3:44 PM
#23

**Att begå självmord?
**Det är ens eget beslut. Ingen borde kunna hindra den som vill ta livet av sig.

**Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö?
**Ja, eftersom den personen inte kan ta livet av sig själv borde personen få hjälp från att lida.

**Att döda i självförsvar?
**Självklart kan man döda i självförsvar, men det ska väl undvikas…

**Att döda en för att rädda tio?
**Mer fakta där.. Men annars rent generellt så är det väl ja..

**Att ge en seriemördare dödsstraff?
**Nej. Jag är emot dödsstraff.

**Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kanmisstänka att djuren lider?
**Misstänka eller vet? Om dom inte lider kör på, om dom lider så bara i nödlägen…

Saga85
4/29/09, 6:19 PM
#24

Att begå självmord?
Ja. Alla ska ha en rätt att bestämma över sina liv, även om man helst vill att människor inte ska hamna i botten och ens tänka tanken. En människa som kommit så långt att den faktiskt tar sitt eget liv har oftast redan dött lite grann, i den mening att den inte längre kan (orka) tänka på hur andra känner. Känslorna dör steg för steg, och till slut är man bara ett tomt skal, och det sista steget känns inte allt för drastiskt.

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö?
Ja. Lite samma sak här - man ska ha rätt att bestämma över sitt egna liv. Utvecklingen har gått lite väl långt nu, och man envisas med att hålla allt och alla vid liv till varje pris. Kvalitet framför kvantitet säger jag bara. Vet man att den här människan aldrig kommer bli (helt) frisk, och att den har ett liv framför sig bestående av smärta (både mental och fysisk), varför envisas? Här har våra husdjur en stor fördel - de slipper lida sig igenom meningslösa smärtor och kan få ett värdigt slut.

Att döda i självförsvar?
Ja, det är det väl. Sen ska det väl helst undvikas.

Att döda en för att rädda tio?
Oj. Svår fråga, och inget jag kan ge ett ja eller nej till. Det är ju helt beroende på vem som ska dö för att låta de andra tio leva. Är det en människa i början/mitten av livet som ska offras för att rädda tio riktigt gamla människor - nej. Är det ett riktigt litet spädbarn som ska offras istället för tio unga människor - ja. Till exempel. Personen som dör tror jag inte kommer lida av det, utan jag väljer istället att se på hur många och hur mycket människor det kommer påverka.

Att ge en seriemördare dödsstraff?
Nej. Dels för att jag inte tror att dödsstraff hjälper till att avskräcka - en människa som gått så långt så att den såpass medvetet kan ta flera människors liv har redan tappat greppet om verkligheten på något plan och kommer inte avskräckas av tanken av att den själv kan förlora livet. Sedan tycker jag heller inte att det är straff nog. Man får stå sitt kast. Antingen berövad frihet (livstids fängelse), eller en andra chans. Jag tror inte att någon människa föds ond, utan alla ens handlingar beror på omständigheter i ens liv. Kommer man till insikt när man får sitt straff, blir "frisk", tycker jag att man ska få en andra chans - insikten över hur mycket man sårat andra människor är straff nog för en mentalt frisk, återställd människa.

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kan misstänka att djuren lider?
Det var en liten skum fråga. Lider medans de lever eller lider när de avlivas/dör? Jag tror inte att någons död är helt smärtfri, vare sig man ska bli mat eller "bara" dö, utan fokuserar på hur livet sett ut innan själva slutet. När det gäller den moderna djurhållningen så är det alldeles för många brister, och jag säger nej - det är inte rätt. Om jag skulle vilja börja äta kött igen skulle jag istället börja äta viltkött. Eller från en "riktig" bonde, inget industridjur på min tallrik. Sen är det en väldigt onödig sak egentligen, det där med att äta kött. Vi har kommit såpass långt i utvecklingen, det är så lite saker vi behöver göra för hand t.ex., men ändå envisas så många med en så föråldrad (och onödig) sak som att äta kött. Jag får det inte riktigt att gå ihop, men står fortfarande för min åsikt - jag har väl egentligen inget emot själva köttätandet, det är industrialiseringen av djuruppfödningen jag är emot.

Hawknestgrove
4/29/09, 8:33 PM
#25

Är det acceptabelt att döda i följande fall…

Att begå självmord?Ja, du bestämmer över ditt eget liv.

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö?Absolut!

Att döda i självförsvar?Ja

Att döda en för att rädda tio?Går för mig inte att svara på. Ponera, att denne ende person är en du känner och tycker om. Inte 17 vill du döda den för 10 helt främmande männskor?

Att ge en seriemördare dödsstraff?Ja ovillkorligen, om han är överbevisat skyldig

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kanmisstänka att djuren lider?NEJ! Misstänker jag att det inte har gått rätt till, så ska jag som konsument avstå.

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen?Givetvis. Det är kvinnans/moderns beslut. För  det är hon som ska föda det eventuellt oönskade barnet.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

 

EvelynKatt
4/30/09, 9:25 PM
#26

Att begå självmord?
Jag ser inget fel med att ta sitt liv, om ens liv är så pass illa att det inte längre finns någon annan utväg. Det är inte rätt att man ska behöva må så dåligt att man ser självmord som den enda utvägen, men att dömma någon för det skulle jag nog inte gör.

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö?
Jag är för aktiv dödshjälp, utom i fall där det handlar om psykisk sjukdom. Jag kan förstå att man tar sitt liv, men jag har svårt att förstå varför man ska be någon annan att göra det åt en, så länge man själv faktiskt kan göra det.

Att döda i självförsvar?
Det bör undvikas in i det längsta, men jag skulle faktiskt döda hellre än att bli dödad själv.

Att döda en för att rädda tio?
I många fall.

Att ge en seriemördare dödsstraff?
Dödsstraff är en knepig fråga. Tror jag att det vore bättre att mer eller mindre avliva en människa för att undvika att denna skull mörda människor och dessutom låta dem lida under vägen dit igen, se föregående fråga. Det är i teorin individbaserat, även om jag inte ser det som någonting som skall praktiseras. Hade det fungerat med att spärra in någon och kasta bort nyckeln hade jag ansett det en många gånger bättre lösning.

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kanmisstänka att djuren lider?
Nej, om man i en nödsituation har ont om mat och kläder så finns det oftast mindre smärtsamma alternativ. Jag tänker i så fall på att döda harar och liknande när det inte finns några andra alternativ alls. Det går dessutom att göra genom att separera nackkotorna och liknande. Att i ett välfärdssamhälle flå djur för att äta och samla skinn, absolut inte.

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen?
I dagsläget skulle jag välja att abortera ett foster framför att föda det. Jag skulle aldrig kunna ge liv åt ett barn som jag vet inte skulle få det bra. Det finns tillfällen där jag förstår att man gör abort av andra skäl - exempelvis om barnet är sjukt, om mammans liv hotas. Däremot förstår jag heller inte (som andra i tråden) varför å varför man skulle välja att abortera flera foster i rad. Det finns preventivmedel.

szirius
5/4/09, 11:07 AM
#27

#15

Själva ordet karma betyder för mig "utstrålning/personlighet" Där ser man…Flört

kanske du menar ordet karisma?Glad Liknande ord…

Självmord: En människa som tar livet av sig är övertygad om att den gör sina medmänniskor en tjänst genom att försvinna.Rent objektivt är det en egoistisk handling, men subjektivt tror jag inte alls det.Så jag kan inte säga att en person som gör självmord är egoistisk, utan bara väldigt sjuk.Men det är tragiskt att det inte finns bättre och mer hjälp att få när man lider av svåra depressioner.

#3 Det där med abort är en kruxig fråga anser jag.Jag har själv sett en person göra abort, som innan var helt " i okontakt med sitt hjärta" om jag kan uttrycka mig så, och som av aborten vaknade upp och blev mer förstående, förlåtande, ödmjuk och började värna om både sig själv, andra och livet bättre.Hur kan man med säkerhet säga att hon inte behövde gå igenom det "negativa valet" för att vakna? Förstår du hur jag menar?

Ibland kanske man behöver göra något dåligt för att väcka insikt inom sig som sedan gör att man vill förändras…och att det är en del av planen..precis som sjukdomar kan vara…något till synes negativt gör att man kan få kontakt med en ljusare dimension, som man inte skulle ha funnit utan den upplevelsen.

Själv har jag svårt att vara övermoralisk i dessa frågor, då vi inte vet hur personens livsplan ser ut…

Däremot har jag precis som många andra här väldigt svårt att förstå människor som gör abort mer än en gång, då det handlar om rent slarv….då värderar man inte livet särskilt högt…

Dödsstraff är jag helt emot, då tar man ifrån den människan chansen att sona för sitt brott, få insikt och utvecklas ur en karmisk synpunkt. 

Att äta djur och använda deras pälsar tycker jag att man ska undvika oavsett om de lider eller ej…det finns så många alternativ till protein och värmande material nu så att vi klarar oss toppen ändå.

Annons:
Ijin
5/4/09, 1:38 PM
#28

#27 Så alla dom som gör självmord är psykiskt sjuka? Är det så du ser det?

Så om en riktigt gammal människa som gjort nästan allt här i världen känner att det är dags att gå vidare och inte vittra bort som man gör när man blir äldre, så säger du att den personen är sjuk?

Och dödshjälp, Sona sina brott? Så det är ett brott att bara kunna titta upp i väggen och gör inget alls om dagarna när dom som fått en total paralysering gör. Man kan alltså inte göra något. Du är fast i kroppen.

Hoppfull
5/4/09, 4:17 PM
#29

#27 Jag tror inte alls att de som begår självmord gör det för att de tror att det är bättre för alla andra…. de gör det för att de mår så dåligt och de kan absolut inte se någon annan utväg. När man kommit till en sådan punkt där allt annat är värre än döden, tror jag inte att det är negativt. Visserligen är det jobbigt för andra, men att andra ska slippa må dåligt kan man ju inte leva sitt liv för, när man inte ser någon mening eller något hopp.

Att ge dödshjälp tycker jag är humant och bra. Att man fortfarande lever när man är så sjuk beror ju på utvecklad vård och inte kroppens/etermassans/mental eller kausalkroppen egen vilja att leva, utan livsuppehållande mediciner vilka man skulle dö utan. Så att förkorta det lidandet tycker jag är en gärning av medkänsla.

Att döda i självförsvar är ju omöjligt att svara på generellt. Men givetvis ska man i det längsta avstå från att döda andra Glad

Att döda en för att rädda tio… min gode väns farfar hamnade i det dilemmat när han körde bil. Han fick alltså välja mellan att köra ihjäl en eller tio… han körde ihjäl en och har fått leva med det hela sitt liv. Men han räddade oxå en mängd människor genom detta fruktansvärda val.

Dödsstraff är jag emot oavsett brott! Man dödar inte människor helt enkelt.

Att döda djur trots att de lider är väl en knepig fråga. I stor sett allt vi äter och har på oss som kommer från djur, kommer från djur som lidit. jag handlar därför så medvetet och noggrant jag kan.

Det går inte att moralisera på det sättet om abort. Det är en sista utväg som de allra flesta inte vill ta men någon gång ibland känner sig tvingade att göra. Jag tycker att debatten bör handla om preventivmedel snarare, hur kan vi öka användandet och skaffa säkrare och bättre metoder att undvika oönskade graviditeter.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Aldebaran
5/4/09, 7:05 PM
#30

#28 Så vida psykiskt friska/stabila är dom ju inte det kan vi nog vara överens om…Eller?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

szirius
5/4/09, 8:07 PM
#31

#28 det beror på vad man lägger in i ordet psykiskt sjuk…men att inte se någon mening med livet över huvud taget är iaf inte riktigt friskt tycker jag…att vittra bort är även det en del av livet som vi får gå till mötes…om vi nu inte väljer att ta livet av oss själva vil säga…

Ojojoj, jag ser att jag skrivit fel!!!SkämsJag menade DÖDSSTRAFF!!! där jag skrivit dödshjälp på #27 ! Kanske mer förståeligt då?Flört

#29 jag skulle ha skrivit " en del av dem som begår självmord…"SkämsFlört för det vet jag att det finns flera fall av.Tex en med anorexia gjorde ett självmordsförsök och förklarade att det var för att hon kände att hon var sån börda för sin familj när hon var så sjuk och inte visste om hon skulle bli bättre.Hon var övertygad om att det skulle vara lättare för alla andra om hon dog.I andra fall kan det vara som du beskriver.Och också säkert en blandning…man ser ingen mening själv OCH känner sig som en börda…

Det du förklarar som dödshjälp, att stänga av livsuppehållande hjälpmedel, trodde inte jag handlade om dödshjälp? Att stänga av maskiner har man väl rätt till? En familj får väl bestämma om deras hjärndöde anhöriga ska leva genom maskiner eller om de ska stängas av?För mig är inte det dödsjälp, för utan maskiner skulle man vara död, alltså hjälper man egentligen inte till att döda någon, den får somna in av sig självt….Obestämd

Om det däremot handlar om att ge en överdos medicin så att någon somnar, så är det dödshjälp för mig…kanske jag har missförstått detta?Obestämd Upplys mig gärna om hur det ligger tillFlört

EvelynKatt
5/4/09, 8:09 PM
#32

#30 Jag har faktiskt haft det uppe som diskussion när jag läste ett par kurser i vård på gymnasienivå, och tillsammans med både psykolog, skötare och psykiater och man behöver faktiskt inte vara psykiskt sjuk för att vilja ta sitt liv. Att vara psykiskt sjuk handlar om att möta kriterier för sjukdomar, UNS eller specifika. Stabil, kanske inte så. Men att må dåligt och att vara psykiskt sjuk är inte samma sak. Depression är dock en psykisk sjukdom.

Hoppfull
5/4/09, 8:23 PM
#33

#31 Glad Jag förstår vad du menar och jag tror oxå så. Men jag tror att man överlag tar sitt liv för att man själv inte ser en väg ut, och på grund av det känner sig som en belastning i så fall. Men huvuddelen tror jag handlar om det egna måendet, att ens överväga en sådan handling förutsätter att man mår mycket mycket dåligt själv. Jag instämmer även med #32 psykisk sjukdom är inte samma sak som att må känslomässigt dåligt!

Om du menade mig szirius när du pratar om att stänga av apparater så var det inte alls det jag avsåg. Men om du har en obotlig sjukdom som du kommer att plågas ihjäl av fast mediciner kan hålla dig vid liv längre, så har du inte rätt att påskynda förloppet vilket jag tycker är fånigt. Eftersom det är vår moderna vård som gör att du överhuvudtaget levt så länge som du gjort och i och med det blivit så sjuk. Utan behandling hade du kanske dött långt långt tidigare. Men nu ska alla hållas vid liv så länge det bara går, till absurditet som jag ser det!

Det här är ju en diskussion som handlar om sjukvården idag och vilka konsekvenser etiskt och moraliskt det får att vi räddar liv som aldrig skulle överlevt utan enorma insatser och mediciner. Det är ju inte överkropparnas (om man kallar dem så) val utan vårt medicinska kunnande som skapar de situationerna. Därför sätts också i viss mån det resonemanget ur spel som jag ser det.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

szirius
5/4/09, 8:38 PM
#34

#33 har man inte rätt att vägra ta medicinerna då? Det finns ju dem med tex aids som väljer att inte ta bromsmediciner, och även dem med cancer som väljer att inte operera etc…

Men jag förstår vad du menar…visst är det absurt att man försöker hålla liv i en kropp som på alla tänkbara sätt visar att den vill lägga ner…

Annons:
EvelynKatt
5/4/09, 8:41 PM
#35

#34 Man har rätt att tacka nej till behandling, så länge du inte vårdas under lagar som ger vårdgivaren rätt att gå emot din vilja, typ LPT. Men det är du som måste säga ifrån, ingen annan. Närmsta anhörig får göra det i fall där ens egen åsikt inte är möjlig att få, exempelvis hos patienter som legat i långvarig koma. Däremot har man aldrig rätten att kräva en behandling.

szirius
5/4/09, 8:49 PM
#36

#32 jag blir nyfiken på hur de kriterierna ser ut, berätta gärna mer.Hur skiljer man på att må känslomässigt dåligt och att vara deprimerad tex, då ju depression klassas som psykisk sjukdom men det andra inte?Jag får inte riktigt ihop det…jag behöver några exempel tror jag…jag kan förstå att en person med extrem värk kan vara helt klar i huvudet och rofylld i sitt beslut att man inte orkar leva mer…är det nåt sånt ni menar?

Fast i de allra flesta fall är väl personer deprimerade som tar självmord?

Hoppfull
5/4/09, 9:20 PM
#37

Även depression har ju diagnoskriterier och det är inte säkert att dåligt mående innebär just de sakerna.

Jag vet inte om det är kliniskt fastslaget att människor som begår självmord har depression. Däremot så är det nog lätt att tro att människor mår dåligt har psykiska problem och riktigt så lätt är det kanske inte… det handlar ju trots allt om kemi och jag vet inte om det alltid är kemiska obalanser som avgör om människor orkar och vill leva eller ej.

Ja man har självklart rätt att låta bli att ta mediciner och behandlingar! Det jag menar är att om man vet att man kommer att dö en förfärlig död med ofattbara plågor inom en månad så kan jag faktiskt inte se vitsen med att behöva gå igenom det när man kan ta några sömnpiller och få somna in. De veckorna gör ju varken till eller ifrån anser jag.

Även när det gäller åldringsvård är det ju så, de gamla får hellre ligga och tyna bort, svälta ihjäl för att de inte kan äta, än välja att avsluta livet lite tidigare på ett smärtfritt sätt.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

EvelynKatt
5/4/09, 9:21 PM
#38

#36 Inte nödvändigtvis så att de flesta personer är deprimerade. Kan likaväl vara en problematik baserad på psykoser eller personlighetsstörningar. Eller akuta stressreaktioner.

Om du kikar i DSM-IV eller ICD-10 så finns det många kriterier som inte alltid möts av de som lekmän skulle kalla deprimerade. Jag är lite emot diagnossättandet av lekmän. Det är sådant människor som är utbildade för att göra det ska göra, oavsett så är psykisk ohälsa inte automatiskt en sjukdom.

En tjej på 13 har ont i magen och gråter sig till sömns varje kväll. Hon är inte nödvändigtvis deprimerad, men det är troligt att hon är mobbad. Hon kan nog må rätt kasst, men hon får inte automatiskt en diagnos. Hon skulle behöva någon att prata med och en vän, men inte piller. (Sen att hon troligtvis hamnar inom psykiatrin ett par år senare är en annan sak).

Ijin
5/5/09, 1:36 PM
#39

#30 Man kan vara fullt frisk och vilja ta livet av sig. Det beror helt på hur upplägget ser ut. Alla tror ju inte på karma, och därför borde alla få göra som dom själva vill, har jag rätt eller fel?

#31 I vissa fall finns det nästan ingen mening med livet kvar, om man känner att man fyllt sitt syfte så är det ju det sista äventyret som återstår, döden alltså:) Döden är för mig som ett nytt äventyr, man vet aldrig vad som händer, eller vem som väntar på andra sidan!

Aldebaran
5/5/09, 5:34 PM
#40

Fullt frisk är väl en stor tolkningsfråga.. Att vara en t.ex ung människa som du i tonåren och vilja ta livet av sig, då befinner man sig inte direkt i TOPform…Eller?

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Aldebaran
5/5/09, 5:36 PM
#41

Ser åxå att du ändock tror på något efter detta.. Du kan inte fly problemen innan du lärt in dom och arbteat av dom, det lär du ju i såfall upptäcka på "ditt nya sista äventyr"  kanske inte blir riktigt som man tänkt sig..

Satyat Nasti Paro Dharmah

Sajtvärd på Existens och Filosofi.

Annons:
szirius
5/5/09, 7:05 PM
#42

#39 I vissa fall finns det nästan ingen mening med livet kvar, om man känner att man fyllt sitt syfte så är det ju det sista äventyret som återstår, döden alltså:)

 vi har helt enkelt olika syn på saken där, och så får det ju varaFlört.Även o man själv anser att man fyllt sitt syfte detta liv, så tror jag inte syftet är färdigt förrän man dör utan hjälp…bara så jag ser det.Många som jobbar med äldre eller dödssjuka berättar om att de( inte alla)  människorna funnit en djupare frid den sista tiden i dess liv…eftersom jag tror på karma och reinkarnation så tror jag att man lär sig viktiga saker och att själen utvecklas tills den allra sista stunden, oavsett i vilket tillstånd kroppen befinner sig i…men det är min troGlad Men visst är döden nästa äventyr som väntar!

Hoppfull
5/5/09, 8:40 PM
#43

#42 Jag tror som du szirius att det är viktigt att var och en får känna och tro som de vill. Att försöka övertyga eller pracka på någon annan sin "bättre" sanning blir liksom bara dumt för båda parter.

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

Ijin
5/6/09, 1:34 PM
#44

#40 Vissa blir det så för. Det kanske är deras läxa att lära sig?

#41 Jag har inte samma tro som dig, och du borde faktiskt inte säga åt mig vad du tror kommer hända, jag gillar inte när någon försöker pracka på relgion/tro på mig, eller andra heller för den delen. Ni tror på det och då gäller det för er, vi som tror på något annat händer det andra saker med, i mitt fall kommer nog min själ att vandra vidare, det är vad jag tror.

I min värld, om man tar eran karma tro, så att man måste stanna i livet hela tiden tills man dör en naturlig död, det är det extremt få som gör. Man dör alltid av någon anledning.

Sen tror jag inte att det är rätt att tolka karma på det sättet, Bra gärningar gerbra karma, om du inte hjälper din kompis med sin önskan när den ligger trasig framför dig och vill börja om, så är det ENORMT dålig karma. Det beror helt enkelt på vilken vinkel man har på saker. Karma är kaos baserat, du vet inte vilken handling du gör som blir bra och vilken som blir dålig. Ge någon mat i svergie och 200 dör i afrika. Förstår du vad jag pratar om då?

Maria
5/6/09, 1:46 PM
#45

Alla gärningar blir inte så goda som man inbillar sig. Ett fånigt exempel. Köp odlad lax som är så nyttigt och bra…. Denna är uppfödd på tre gånger så mycket annan fisk som malts till fiskmjöl som föda till laxen. Vilken ekvation.

Vi försöker väl så gott det går att göra bra gärningar men ibland så blir det fel. Det måste väl ändå vara tanken/uppsåtet som räknas?

#40 Fullt frisk är också som du säger en tolkningsfråga. Kan någon svara på vad "friskt" är, jag tror inte det.

Sedan finns det ju sjukdomskriterier men även dessa har ändrats och kommer att ändras över tid.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

szirius
5/7/09, 10:43 PM
#46

#44 jag tror inte att någon här försöker pracka på någon annan sin "religion"…det är din tolkningFlört.Och detta är väl ett diskussionsforum, handlar inte det om att man diskuterar kring ens syn på saker och ting, som i många fall skiljer sig och kan i bästa fall vidga ens vy för olika synsätt, eller åtminstone hänsyn till att man får tro olika? Du har ju själv väldigt tydliga åsikter om vad du tycker att man "ska och inte ska" -ska man då se det som att DU försöker pracka på andra DIN tro? Vi har helt enkelt olika syn på hur karma fungerar…så är det bara.Ska jag då hålla tyst om min syn, men du får prata om din?Vad är skillnaden?

I min värld, om man tar eran karma tro, så att man måste stanna i livet hela tiden tills man dör en naturlig död, det är det extremt få som gör.

Ja, det är många som inte gör det, och därför föds vi om hela tiden till nya draman som vi behöver möta tills vi lärt oss att ta en annan väg.Tror jag alltsåGlad.

Ijin
5/8/09, 1:56 PM
#47

#46 Jag prackar inte på min tro. Jag säger neutrala saker, och jag tycker att om man pratar om saker som är nära lagen och lagstiftning så ska man hålla relgion och tro så långt borta man kan. Dom hör inte hemma där.

Jag tror inte på karma. Det jag sa var det som verkade mest logiskt.

Jag fungerar logiskt.

Men jag tycker fortfarande du springer iväg från frågan om du gör en bra gärning eller en dålig genom att göra någons önskan, även om den personens önskan är att dö?

Maria
5/8/09, 2:06 PM
#48

#47 Om jag får svara på ditt sista stycke så tycker jag att man gör en bra gärning om man hjälper någon att dö. Då antar jag att det är en väldigt nära person i så fall.

Däremot är jag emot lagstadgad dödshjälp av andra orsaker utan jag tycker  att man bör ta sitt straff i sådana fall. Straff som ofta är väldigt förmildrande.

Själv skulle jag inte vilja ha dödshjälp. Jag vill dö för "egen maskin" så att säga.

Alla gärningar med gott uppsåt måste ju vara goda gärningar oavsett resultatet, så tror jag i alla fall.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Ijin
5/8/09, 2:39 PM
#49

#48 Just nu är det ju olagligt att hjälpa någon med en sådan önskan, så jag tycker att man borde göra det lagligt att ta och genomföra en sån önskan…

Lite nyfiken på vilka orsaker du inte vill ha dödshjälp som lagstadgad, och hur du menar… Jag själv pratar och menar mer människor som är allvarligt skadade och kanske vill dö av den anledningen, istället för att leva vidare utan te.x. kunna prata eller röra sig alls… Eller gamla som inte kommer upp ur sängen och har samma önskan.

Maria
5/8/09, 2:53 PM
#50

#49 Det är just det här med hur lagen ska utformas som gör att jag inte vill ha aktiv dödshjälp.

Vem ska få dödshjälp?

Gäller det bara sjukdom som leder till döden?

Gäller det bara sjukdom med smärta?

Gäller det psykiskt sjuka?

Gäller det minderåriga eller ska i så fall föräldrar/förmyndare föra talan?

Vem ska utföra det?

Har man rätt att kräva att någon annan tar ens liv? (önska kan man alltid göra)

Ska det finnas något slags system liksom med donationskort?

I så fall tänk om man ligger där som "en gurka" och faktiskt har ångrat sig och vill leva…

Ska dödshjälp ingå i läkarutbildningen?

Ska läkare kunna neka precis somm vissa präster inte vill viga homosexuella?

Ofta drabbas en ex. cancersjuk människa av djup depression. Är det då en "riktig" önskan eller är det depressionen som påverkar beslutet?

Det finns tusen frågor och hur man än skulle få till denna lag så tror jag man skulle misslyckas någonstans för den får ju heller inte vara diskriminerande mot vissa tillstånd eller mineråriga/omyndigförklarade, förståndshandikappade m.m.

Själv kan jag tänka mig att hjälpa någon av mina riktigt nära som så önskar men väljer då att ta mitt straff.

Dessutom så har vi ju faktiskt "passiv dödshjälp" i Sverige som ofta fungerar mycket väl.

(sorry, det blev lite långt)

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mitralis
5/8/09, 3:08 PM
#51

#50 Bra synpunkter och frågeställningar.



Ijin
5/8/09, 3:24 PM
#52

#50

Vem ska få dödshjälp?

Den som är mentalt stabil och önskar sig det, men kan inte ta sitt eget liv.

Gäller det bara sjukdom som leder till döden?

Nej, inte bara.

Gäller det bara sjukdom med smärta?

Nej, också sjukdomar som te.x. leder till döden eller att man hamnar i en handlingslös situation, te.x. helkroppsförlamning.

Gäller det psykiskt sjuka?

Defninitivt inte.

Gäller det minderåriga eller ska i så fall föräldrar/förmyndare föra talan?

Nej, ingen minderårig eller person som kan föra någon annans talan har rätt till att bestämma det. En åldersregel bord definitivt vara på plats.

Vem ska utföra det?

Den som känner att den orkar genomföra det, te.x. läkaren ger en spruta till en nära anhörig som gör det. Då förutsatt att personen vill göra det.

Har man rätt att kräva att någon annan tar ens liv? (önska kan man alltid göra)

Nej, egentligen inte, men det borde vara tilllåtet ändå, men det är inget man kan tvinga någon att göra.

Ska det finnas något slags system liksom med donationskort?

Nej, definitift inte.

I så fall tänk om man ligger där som "en gurka" och faktiskt har ångrat sig och vill leva…

Om du menar donationskorten så säger jag att det inte kommer finnas, utan man får ta till andra lösningar.

Ska dödshjälp ingå i läkarutbildningen?

Jag vet faktiskt inte. Behöver mer fakta och referens matrial för att dra någon slutsats.

Ska läkare kunna neka precis somm vissa präster inte vill viga homosexuella?

Ja, självklart.

Ofta drabbas en ex. cancersjuk människa av djup depression. Är det då en "riktig" önskan eller är det depressionen som påverkar beslutet?

Det återstår väl att kontrollera, men jag förstår om människor som har cancer inte vill leva, men samtidigt vill ju dom flesta leva. Deppressionen är ju ett resultat av att någon vill leva.

Det finns tusen frågor och hur man än skulle få till denna lag så tror jag man skulle misslyckas någonstans för den får ju heller inte vara diskriminerande mot vissa tillstånd eller mineråriga/omyndigförklarade, förståndshandikappade m.m.

Som jag sa tidigare, minderåriga eller omyndigförklarade kan inte ta beslutet, se det lite som ett privilegium, det borde finnas, inte alla kan ta del eller får ta del av det men det ska finnas.

Själv kan jag tänka mig att hjälpa någon av mina riktigt nära som så önskar men väljer då att ta mitt straff.

Jag kan tänka mig att göra samma sak, men jag vill inte att det ska vara olaglig att göra något sådant. Tycker att det gör att man får mer rädsla för döden…

Dessutom så har vi ju faktiskt "passiv dödshjälp" i Sverige som ofta fungerar mycket väl.

Ja, men passiv är inte samma sak…

Så, fler frågor i ämnet jag ska svara på:P?

Maria
5/8/09, 3:36 PM
#53

#52 Om det nu inte ska finnas något system som ex. donationskort eller skriftligt. Då förutsätter det ju att personen i fråga är klar och redig när han/hon förmedlar sitt önskemål eller?

Då faller ju alla bort som skadas i en trafikolycka eller annat och man inte har pratat om det innan.

Även om man har pratat om det hur ska vederbörande läkare veta att det är sant?

Kan tänkas att giriga barn eller andra släktingar vill skynda på arvet kanske.

Själv skulle jag aldrig lita på när någon  för någon annans talan utan belägg och framförallt inte när det gäller fråga om liv eller död.

Sedan det här med psykisk sjukdom. Ska en människa med ex. återkommande psykoser inte få dödshjälp då. Visst kan man resonera som så att då är det ju bara att ta livet av sig men om man inte vågar utan vill ha hjälp. Då utesluter man ju faktiskt att psykisk sjukdom är en sjukdom med livslångt lidande ibland.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Ijin
5/8/09, 3:48 PM
#54

#53 Japp, klar och redig.

Nej, alla faller väl inte bort för det? Läkaren måste ju vara där, och vara med om när dom tar tag i det. Självklart måste personen vara vid medvetande.

Som jag sa, det är endast personen i fråga som kan ta beslutet, ingen annan alls. Är dom i koma får man vänta tills dom vaknar.

Som jag sa, det är den personen som det handlar om som för sin talan, och endast den personen kan göra det.

Nej, någon med psykoser ska inte få dödshjälp. Skillnaden är det att under en psykos gör människan saker som den senare ångrar, det gör man inte om man inte är under psykos.

Det är lite jobbigt att skriva så här mycket, jag vet att det finns massor med frågor och jag svarar hemskt gärna på dom, men det spelar ju ändå ingen roll för jag har ingen makt att ändra på något alls!

Maria
5/8/09, 3:55 PM
#55

#54 Inte jag heller…Flört

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
Hennum
5/20/09, 10:07 PM
#56

Att begå självmord? Absolut!

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö? Absolut!

Att döda i självförsvar? Bara om man inte hade kunnat försvara sig själv genom att bara skada den andra. Och så beror det på hur underlägsen man är i fighten. En polis ska inte göra som de gör i serierna på tv och vara så himla sugen på att skjuta folk.

Att döda en för att rädda tio? Njaee… Nej, det tycker jag inte

Att ge en seriemördare dödsstraff? Nej, icke. Det hjälper inte någon.

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kanmisstänka att djuren lider? Definitivt inte!

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen? Ja, det är moraliskt rätt. Däremot är det svårt att dra gränsen tycker jag. Är det ok att döda grisar bör det även vara ok att döda spädbarn, om de inte är önskade. Men nu tycker jag inte att det är ok att döda grisar, så därför behöver jag inte tycka att det är ok att döda spädbarn heller. :) tur det! Dom är ju så söta båda två ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Mitralis
5/20/09, 11:50 PM
#57

#56 Nu är det väll ändå en viss skillnad på ett spädbarn och ett embryo eller foster?Obestämd Vill inte vara den som märker ord, men det lät lite väll otäckt med spädbarnFlört



vimes
5/21/09, 9:41 PM
#58

Att begå självmord?

Givetvis.

Att ge dödshjälp till en person som plågas svårt och själv vill dö?

Ja. Dock finns det en del praktiska aspekter som jag inte vet hur man ska lösa.

Att döda i självförsvar?

Ja, så länge försvarsvåldet står i propotion till anfallsvåldet.

Att döda en för att rädda tio?

Nej. Om det inte handlar om en självförsvarssituation, men i sådana fall är det den principen som gäller.

Att ge en seriemördare dödsstraff?

Nej.

Att döda djur för att få mat eller kläder trots att vi kanmisstänka att djuren lider?

Ja… jag tror att jag tycker det i varje fall.

De flesta tycker att vi ska ha juridisk rätt till fri abort, men om man bortser från själva lagstiftningen tycker du då att det är moraliskt rätt att på det här viset hindra en ny människa från att komma till världen?

Om man hårddrar det så är väl även preventilmedel att "hindra någon från att komma till världen". Det är en problematisk fråga, dock tror jag att aborträtten ger goda konsekvenser, även om dess princip är lite tveksam.

Hennum
5/22/09, 4:06 PM
#59

57: jo, visst är det skillnad. :) nu vet jag verkligen väldigt lite om bebisarnas utveckling där i magen, glömmer det hela tiden, mest för att jag inte känner att det är relevant för mig, även om det är spännande.

ja det är otäckt att döda spädbarn, jag tycker det är väldigt otäckt med djurindustrin oxå. precis lika otäckt som att döda spädbarn, faktist.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Upp till toppen
Annons: