Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 1189 ggr
Veyla
4/15/09, 7:41 PM

Respekt och filosofer

Varför tror folk mer på en filosof som levde för 500 år sedan, än på en "amatör" filosof som lever idag?

Annons:
Hennum
4/15/09, 7:52 PM
#1

Säkert fanns det många amatörer då med, men dem är det ingen som tror på heller. Allt handlar väl om att göra sig ett namn och "bevisa" för omvärlden att man är bra och värd att lyssnas på, att komma med nya teorier och grejer är väl oxå en viktig sak, eller åtminstonde göra en viktig vinkling på något som inte gjorts tidigare. Många tankar är ju redan tänkta en gång, och då är det ju svårt att få respekt om man kommer med en tanke som redan är tänkt och uttalad, även om man kom på den själv.

Nutida filosofer har inte mindre respekt än dem på 1500talet tycker jag, kanske snarare mer.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Veyla
4/15/09, 8:00 PM
#2

Min vinkling på det hela var mellan filosofer då och "amatörer" (om man nu kan vara amatör) nu!
Varför lyssnar folk mer på någon som berättar hur det var för 2000 år sedan mer än på någon idag som berättar hur det funkar nu???
Hur fungerar folk? Hur tänker dem? Varför tänker dem så? Vad är meningen med att det ska funka så?

AnneN
4/15/09, 8:26 PM
#3

Jag tror att folk gärna vill blunda för sanningen om dagens samhälle och där med även en hel del sanningar om sig själva + att många har lättare för att tro på sådant som finns att läsa i böcker och tidningar än på det någon säger öga mot öga.

(gäller inte alla men många)

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Citronmeliss
4/15/09, 9:51 PM
#4

Jag är nog benägen att hålla med i det som Anne säger "att många har lättare för att tro på sådant som finns att läsa i böcker och tidningar än på det någon säger öga mot öga."

Det kan vara en anledning till att det är så!

//Citronmeliss - Psykologi iFokus
---------------------------------------------------------------
Det bästa och vackraste kan inte ses eller höras 
utan måste kännas med ditt hjärta

Upp till toppen
Annons: