Annons:
Etikettteoretisk-filosofi
Läst 2059 ggr
AnneN
4/16/09, 3:32 PM

Teoretisk filosof?

Är du en teoretisk filosof?

Har du i så fall något specialområde som du är extra intresserad av?

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Annons:
AnneN
4/16/09, 8:58 PM
#1

Jag är nog en salig blandning som gärna hoppar mellan de olika filosofiska områdena, men av någon anledning så har jag fastnat lite extra för metafysiken inom det teoretiska fältet

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Hennum
4/18/09, 9:19 PM
#2

Ja, alla saker har ju med varandra och göra och det är nog bara dom där gamla insnöade proffesorerna som är så inriktade på ett ämne tror jag. Och tur är väl det för helheten och sammanhanget är ju viktigt.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

[Strawman]
10/2/11, 11:43 PM
#3

"Är du en teoretisk filosof?"

Nje, det vill jag väl inte påstå att jag är. Det vore väl för mycket sagt. Däremot tycker jag att några teoretiskt filosofiska ämnen är särskilt intressant, nämligen dem om kunskapsteori och sanning, och sådana ämnen som är relaterat till det. Även språkfilosofin då - och hur våra språkliga meningar är relaterade till verkligheten.

Det är väl ett par områden som har sysselsatt mycket, ja kanske det mesta av mitt filosofiska intresse. Praktisk filosofi, eller etik och moral har också varit föremål för mitt intresse på senare tid.

Mvh /Strawman

Moonwing
10/3/11, 12:49 PM
#4

Håller nog med Henum, där..att fnurla över hur helheten är sammansatt är mer spännande..Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

[CatsOnMars]
10/4/11, 5:48 PM
#5

Jag håller med Kants teori om tinget i sig och tinget för mig, samt Hegels Tes --> antites --> syntes :)

Sedan utplockad från massa andra för att passa mitt liv.

Upp till toppen
Annons: