03.1 Etik & Moral

Älskad eller oälskad?

2012-01-02 21:13 #0 av: [mathilda...0]

Vad är bäst att:

Leva oälskad

eller

Dö älskad

Brukar själv säga att det är bättre att dö älskad än att leva oälskad men va tycker ni?

Anmäl
2012-01-02 21:49 #1 av: Moonwing

Hmm..antingen eller?

-det var svårt! -men jag väljer livet..så..Tungan ute..egentligen tror jag ingen människa verkligen är oälskad, frågan är väl om hon känner sig så!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2012-03-10 16:03 #2 av: Toto11

Dö älskad - det betyder att man har gjort någonting rätt...eller så kanske folk har varit så oförstående över ens handlingar tills de blivit upplysta när man väl dör, gör inte det till att de som dör älskade också levde oälskad?

Anmäl
2012-03-11 16:53 #3 av: [Villemoan]

Att få bekräftelse och känna sig älskad är viktigt för människans överlevnad överhuvudtaget skulle jag tro. Så jag säger också - Dö älskad.

Fast visst kan man älska sig själv också på ett vettigt sätt och vara trygg med det, utan att behöva bekräftelse från andra, men visst blir man gladare av bekräftelse på att någon verkligen säger att de älskar en Glad

Anmäl
2012-03-12 07:37 #4 av: AnneN

Att dö älskad betyder mest troligen att man även levde älskad innan man dog så jag skulle nog föredra det.

/Mvh Anne
~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Anmäl
2012-03-12 09:12 #5 av: [Morfalum]

#0 Det är självklart att det är bättre att dö älskad, jag kan inte se hur någon människa skulle välja det tidigare alternativet. Om man har någon form av personlighetsstörning eller annan nedsättning som försvårar kontakten med andra människor, skapar asocialitet eller ger stark social ångest så kan jag ändå tänka mig att man har ett behov av att vara älskad. Om inte enbart för att att vara älskad så ser man nog ändå fördelarna med att vara älskad.

Frågan är ju: Vad krävs av mig för att jag ska vara älskad? Måste jag ge upp mig själv och bli en konform person för att bli accepterad? Behöver jag göra massa saker jag egentligen inte skulle ha gjort för att någon skall älska mig? Det blir en etisk diskussion bortom detta.

Men är det då värt att anpassa sig för att vara älskad? Eller finns det ett egenvärde i att vara sig själv i alla lägen, att vara sann mot sig själv oavsett om man blir hatad för det? Jag menar nog det. I det fallet skulle jag använda mig av ledstjärnan: "Det är bättre att vara hatad för den du är än älskad för den du inte är". En person som ständigt anpassar sig och aldrig är sann mot sig själv, undviker konflikter och vill vara vän med alla kommer med all säkerhet sluta som en person utan drivkraft och gnista, en person utan selektivitet och karaktär. För mig är sådana människor varken intressanta eller nyttiga.

Så tänker jag Glad

Anmäl
2012-03-12 18:47 #6 av: [mathilda...0]

Det finns ju många sätt att se på det, och det beror nog även på vad det är för personer som "älskar" dig för den du är och absolut inte som den du inte är(som du sa)

Men allt kan tolkas på olika sätt.

Anmäl
2012-03-29 22:55 #7 av: JonasDuregard

Leva oälskad, att dö suger. <- premiär på filosofi.ifokus Skrattande

Medarbetare på Skepticism, Vetenskap och Andlig Skepticism

Anmäl
2012-03-29 23:04 #8 av: Moonwing

Välkommen Jonas! (håller med dig)-leva är viktigast!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2012-04-19 23:40 #9 av: [SweetRose]

Leva oälskad. Det är kanske inte så roligt på ett plan men om vi ser bortom det känslomässiga tomrum som kan komma finns det en stor frihet i det. Du kan göra vad du vill utan att någon bryr sig.

Anmäl
2012-05-02 19:37 #10 av: Pagan

Jag skulle välja leva älskad och dö oälskad. ett liv kan ju vara himla långt, helst om det är i avsaknad av kärlek och att då bli älskad så där bara på sluttampen skulle jag ju känna som ytterst snopet. Så jag väljer att dö oälskad det går i allafall fortareObestämd

Anmäl
2012-05-05 17:17 #11 av: Farwuq

Bättre att dö älskad än att leva oälskad.

Lever man oälskad så lär man också få dö oälskad.

Rynkar på näsan

Kärlek är A och O i livet och så även i döden.

Den vilda glädje jag kände när jag var sexton och hittade en oöppnad flaska brännvin i snön vid fotbollsplan, är tyvärr utom räckhåll idag.

V:  för Astrologi M:  för Astronomi, Beroenden, Existens, Filosofi & Finland

Anmäl
2012-05-09 12:51 #12 av: Moonwing

Jadu, Farwuq..många ggr har jag suttit vid dödsbäddar och haft djupa samtal, människor säger som regel..typ; "Hade jag bara haft ett år till.."-även om de lever totalt isolerade utan släkt och vänner mitt ute i skogen.

Människor verkar kunna få ut så mycket av livet ändå, utan att bli personligt bekräftade..kanske är det beroende av vår natur, hur mycket empati  vi behöver, kanske kan en del känna sig älskade ändå, av typ "altet eller Universum"

..-helt utan personer som är direkt involverade i deras liv?

/ Wingen

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.