01 ALLMÄNT

Tractatus logico-philosophicus

2012-03-05 19:56 #0 av: [Strawman]

Snart ska jag börja läsa den. Spännande!

Anmäl
2012-03-06 09:50 #1 av: Moonwing

Kul, berätta för oss "okunniga", vad den handlar om!Tungan uteFlört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2012-03-06 13:04 #2 av: [Strawman]

Ludwig Wittgenstein, den enda bok i filosofi han publicerade som ett försök att klargöra vad och vad man inte kan säga (om världen)

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tractatus_logico-philosophicus

Skrattande

Anmäl
2012-03-06 19:01 #3 av: Moonwing

Aha!..Strawman som älskar wikis uppslagsverk..Oskyldig..näe..skämt åsido så är det ingen man direkt läst eller hört om så ofta..

..så här lyder visst en av hans citat;

Språkets gränser är världens gränser.
Ludwig Wittgenstein

En man lite i min smak, jag hävdar nämligen ofta att vi använder språket (tex svenskan) på ett torftigt sätt..och på så vis missar enormt..

"Vad Wittgenstein söker uppnå är att dra en gräns för tankarnas uttryck, en språklig demarkationslinje mellan det meningsfulla och det icke meningsfulla; att visa att de filosofiska problemen är skenproblem vilka inte kan lösas, men väl upplösas ("Vad man icke kan tala om, därom måste man tiga.", som han avslutar Tractatus)"

..däremot tror jag , eftersom han var logiker att det kanske sas gick honom åt huvudet, med att försöka förstå problemet, på ett nästan matematiskt sätt..nu har jag inte läst hans verk (skall försöka göra det)

-så uppfattas hans kamp som lite "självterapi".. speciellt när man läser om hans tragiska bakgrund. Men å andra sidan det är ju så vi lär oss att förstå omvärlden själva, genom att bearbeta vårt eget inre..en intressant kille!..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

/ Wingen

Anmäl
2012-03-06 21:39 #4 av: [Strawman]

-så uppfattas hans kamp som lite "självterapi".

Jo, det kan uppfattas så, men jag tror att det är missvisande, och att han själv absolut inte såg sin filosofi som sådan.

Här kan du läsa lite om Gunnar Svenssons tankar om Wittgensteins filosofiska metod. En ganska bra text

http://www.philosophy.su.se/texter/svensson.htm

Skrattande

Anmäl
2012-03-06 23:51 #5 av: Moonwing

Hmm.när jag läser om honom, så tror jag det kan förhålla sig så att han var en ivrig förespråkare av sina ideer, men inte tyckte man skulle"tjata" eller analysera sönder dem..hellre då försöka tillämpa dem

Nu har jag som sagt inte läst något av honom själv, men tänker man på vilket liv han valde att leva-så ser man honom som en sökte det väsentliga..i allt, typ;"strunta i oväsentligheterna å tänk själva!"

..en tuff metod för dem som inte är utrustade med ett systematiskt sinnelag å en stor dos tålamod..Tungan ute

/ Wingen

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.