Annons:
Etikettokategoriserat-om-filosofi
Läst 5109 ggr
[Misstaget]
9/4/12, 7:48 PM

Vad är tid?

Ja. Svara på frågan.

Vad tror ni att TID är?

Annons:
997
9/4/12, 10:44 PM
#1

Inget, av hjärnan oberoende, fenomen i alla fall.

Jag tror att när vi pratar om "tid" pratar vi om något som egentligen är över vår fattningsförmåga. Det vi kallar "tid" är något som hjärnan konstruerar för att vi skall kunna hantera vår vardag.

Anledningarna tror jag är:

1) Ingen har egentligen kunnat förklara vad tid är (vad jag vet…eller så har jag inte begripit).

2) Fenomenet "tid" behandlas på olika sätt i olika kulturer. I vår västerländska kultur har vi en linjär uppfattning, i österländsk kultur har/hade man en mer cirkulär tidsuppfattning, och i hos t ex den australiensiska urbefolkningen hade man en slags "parallell" tidsuppfattning. Vad är det då som säger att vi inte är "fastlåsta" i vissa tankeramar kring vad tid är? Och att dessa "tankeramar" är en konstruktion som hör den kulturella anpassningen till?

dolfen
9/7/12, 7:18 PM
#2

Tid är det som försvinner rasande fort när man har roligt. Flört

Tid är det som man har alldeles för mycket av när man väntar på att idéerna ska komma. Flört

(Detta var lite halvseriöst skrivet, men det var roligt, vilket gjorde att tiden att skriva detta gick fort, för mig.) Flört

ixtab
9/8/12, 2:37 PM
#3

haha ja så är det helt klart.

Men nu skriver ni om vad människan uppfattar som tid.

Men är tid en dimension?? om inte människor funderat runt tid, hade den då existerat.??

Klart den hade, det är väl en pågående händelse. Eller ??

Live long and prosper

dolfen
9/8/12, 5:15 PM
#4

Tiden går alltid framåt, aldrig bakåt.

(En våg faller exempelvis alltid framåt, den "spolar" aldrig tillbaka.)

997
9/9/12, 4:26 PM
#5

#3 Enligt min mening kan vi aldrig få svar på den frågan eftersom vårt medvetande är begränsat till det vårt medvetande är begränsat till… Cool

ixtab
9/10/12, 6:46 PM
#6

# jag vet inte om jag håller med om det…Hade det varit så skulle vi inte komma någon vart alls, om vi inte kunde få glimtar av saker utanför vårt medvetande. Det var utanför vårt medvetande att göra upp eld oxå… Eller missförstår jag dig??

Live long and prosper

Annons:
997
9/10/12, 10:39 PM
#7

#6 Låt oss ta ditt exempel: Kunskapen om hur man gör upp eld. Jag tror att det handlar om slumpmässiga faktorer som gör att vi beter oss på ett nytt sätt och därigenom internaliserar nya beteenden och därigenom utvidgar vi vårt medvetande. Medvetande och handlande hör liksom ihop.

När någon gjorde upp eld för första gången kanske det började med att han/hon var i gång med att tillverka en flintyxa och det slog en gnista som hamnade i något brännbart och det började brinna - Så hade denne människa upptäckt hur man gör upp eld. Jag tror inte att det var så att han/hon föreställde sig elden bli till på ett speciellt sätt, planerade hur elden skulle göras upp och sedan började göra upp eld.

När det kommer till tid, tror jag, att fenomenet är alldeles för abstrakt för att vi skall kunna förstå det.

ixtab
9/11/12, 3:46 PM
#8

Jag håller med om just elden visst

men Många uppfinningar ärstammar från en slump, och att vi beter oss på nya sätt är en utveckling utav vad vi lär oss. Om  vi kan lära oss det vi vet idag på på såpass kort tid, är det väl inget som säger att vi inte kommer att kunna lära oss det mest abstrakta i vår tillvaro..

Live long and prosper

Moonwing
9/11/12, 9:13 PM
#9

"Jag tror att när vi pratar om "tid" pratar vi om något som egentligen är över vår fattningsförmåga. Det vi kallar "tid" är något som hjärnan konstruerar för att vi skall kunna hantera vår vardag."

…tror jag med-men även att "tid", fungerar som en slag naturlag , för att vi helt enkelt inte så lätt skall "glida runt i tiden", egentligen finns nog allt bara här och nu, men på olika "nivåer"..ungefär som olika medvetandenivåer…

-endast för att grannen sover och upplever sin  verklighet, så betyder det ju inte att jag upplever en annan verklighet..-ändå befinner vi oss "inom samma område", på ett vis..jag kanske kan se honom i hängmattan tex..

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

997
9/11/12, 11:18 PM
#10

#8 När det kommer till det abstrakta lyckas vi människor inte komma fram till något med säkerhet. Det vi däremot kommer fram till är praktiska lösningar. Vi människor kan därför flyga till månen, men vi vet fortfarande inte hur universum uppstod (eftersom den kunskapen kräver för mycket abstrakta resonemang). Om praktiska lösningar inbegriper abstrakta resonemang, så kan vi expandera vår kunskap om det abstrakta. Så, kanske kan vi en dag förstå vad tid är, men jag tror faktiskt inte det.

ixtab
9/19/12, 1:36 PM
#11

#jag tror faktiskt mer på människans förmåga at lösa saker och ting, så varför inte hur vi ska kunna förstå det abstrakta i vår tillvaro.? Att det är lättare att lösa praktiska ting är sant, men ge oss tid Tyst

Live long and prosper

Tiskella
9/20/12, 12:43 AM
#12

Jag tror tid bara är en rad av händelser, att vi vet att en händelse inträffade senare än en annan händelse, så därför är den senare händelsen närmare i tiden, som det uppfattas. En guldfisk med kort minne borde aldrig uppleva att tiden går, men det är såklart svårt att veta, eller så kanske det alltid är senare, utan att man vet vad som var tidigare. Finns det ingen anknytning till det som var tidigare så kapas perspektivet av och börjar vid den senare händelsen som då blir den tidigare om man är helt frikopplad från allt annat.
Men jag tror att tiden är uppfattningar, att vi människor bearbetar information på samma sätt, även om vi kan mäta tiden olika. En annan art kanske i våra termer upplever tiden på en vecka som en månad, utan att det innebär att den arten är i framtiden då en månad har gått för den arten, och en vecka för oss.

Moonwing
9/20/12, 9:21 PM
#13

Man kan som du säger i inlägg 12, Tiskella fundera på hur vi funderat över tiden, …om vår planet fungerat annorlunda i förhållande till vad Jorden gör..

Det här visar och hur gärna, vi vill förklara saker och ting fysiskt..det blir för oss liksom mer gripbart, förståligt…kanske det heller inte finns några skarpa gränser emellan den sedda förklaringen och den osedda (oförstådda)-allt är kanske en sammanhängande väv, där vi fått vårt logiska sinne som ett slags bonus/filter, för att som ni ovan i många inlägg säger;"Förklara vår Världsbild".

Kanske det är en omöjlighet att förstå i vår nuvarande uvecklingsgrad..eller har det med den personliga utvecklingen att göra?

Kanske har det med vår hela utveckling att göra (från tidernas begynnelse, planetens födelse), den tidiga människan hade sitt sätt att uppfatta sin värld, vi har vår, och kommande generationer kommer få sin egen?

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Upp till toppen
Annons: