Annons:
Etikettpraktisk-filosofi
Läst 3961 ggr
Johannez
2012-11-29 20:54

PLATON, KOMMUNSIM

Hej alla trevliga människor.

Imorgon ska jag hålla ett föredrag i klassen, avgörande för mitt betyg. Skulle vara schysst ifall någon av er ikväll skulle kunna hjälpa mig.

Hur ligger Platon till grund för kommunsismen?! Har letat på nätet men inte hittat något :/ Hur ser man likheter till exempel hegel och marx?

Sedan har jag en frågeställning till: hur har platons/aristoteles kvinnosyn påverkat historians gång? Här vet jag hur de båda tänker men har svårt att hitta hur det skall ha påverkat historien.

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

Annons:
LaSadie
2012-11-29 21:28
#1

Läs Staten av Platon. Då lär du dig något samtidigt.

Johannez
2012-11-29 21:47
#2

Jo, sant. Hinner dock inte den på en kväll. Vet rätt mkt om vad platon ville ha för samhällstruktur och om den "utopi" boken målar upp. Men hur har just dessa tankar haft för påverkan för historiens gång, Hur kan man säga att platon ligger i grund för kommunism

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

Zepp
2012-11-29 23:42
#3

Platon förespråkade Filosofstaten.. i dag omvandlat till modernt språkbruk en stat styrd av politiker.. dvs av en utbildad ämbetskår.

Så Platon kan sägas var fadern till det moderna västerländska tänkandet om hur stater skall styras på bästa sätt.

Utopin är Atlantis.. en tänkt fulkomlig civilisation.. ligger bortom Artemis stoder har jag för mig?

Vilket brukar betyda Gibraltar.

Vad jag vet har Platon inget särskildt inflytande på Komunismen.. mer än att den är en förlängning av det västerländska tänkandet om statsbildning?

Hegel bidrog väl med Dialektiken främst, dvs att det ser har en orsak och därmed en verkan.. fast Hegel ansåg det vara de mänskliga ideerna som förändrade världen, medans Marx ansåg att det var det mänskliga varat som skapade ideerna och därmed fröet till förändringen.

Dvs Marx ställde Hegels dialektik på fötterna, med den Dialektiska materialismen.

Igentligen så går det en röd tråd från de gamala grekerna med Aristoteles/Platon vidare för att mynna i sådana som Hegel och Marx.

Det inte många tänker på i dag är att Marx samhällssyn har fått en vittomfattande spridning i vår tankevärld.. dvs de flesta av oss utgår från att det är det samhälleliga varat som skapar våra tankar och därmed vår livssyn.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Johannez
2012-11-30 15:44
#4

Stort tack för ett bra svar igår! Uppgiften blev förflyttad till måndag!Glad

Försökte mig på kopplingar med Platon och nutiden: skrivit såhär:

Idag kan vi säga att Platon är fadern till det moderna västerländska tänkandet om hur stater skall styras på bästa sätt. Han bidrog till att politiker idag har långa utbildningar, med kunskap istället för att de styr pågrund av makt. Politiker äger också förmågan att sprida vita lögner för vad de säger är till folkets bästa. Att barn ska dras från sina föräldrar för att få kunskap sker idag med. De skickas till dagis och till skolan. Platon faktiskt startade den första skolan ”akademin” I grunden handlar Platons filosofi om att privatiseringar måste avskaffas för staten bästa. Alla skulle vara lika. Detta har inspirerat många andra genom historien som Hegel och Marx.

Hegel baserar sitt arbete på tankar som Platon gjort och utvecklar dem till vad Marx gör till kommunism. Hegel menar att allt vad människan är har hon staten att tacka för. Vi är alla en del av enigheten, kan man säga. Marx trodde också på en idealstat där det var jämställt. I hans kommunistiska samhälle existerar inte privatiseringar. men skillnaden men Marx och Platon är att Platon endast trodde att ett idealsamhälle var möjlig i tanken medan Marx trodde det skulle funka i praktiken.

Vad tyckter ni? Kan jag lägga till någon faktor eller bör något skrivas om?

Fördomar är dumbommarnas förnuft.
François de Voltaire

The Bear
2012-12-18 11:39
#5

Att du inte hittar någon koppling mellan Platon och kommunism kan kanske ha sin förklaring….Platons idealstat var aristokrati. Det var dom visa - dvs filosofiskt utbildade som skulle styra Platons idealstat.

Samma sak gäller väl kvinnosynen. Kvinnor och slavar hade ingen talan i folkförsamlingen. Det var bara män, och man var tvungen att vara infödd i stadsstaten för att kunna ha plats där. Icke infödda inevånare, köpmän, kvinnor och slavar hade altså ingen talan i den grekiska stadstaten. Platon var infödd i stadsstaten. Men Aristoteles var det inte.

Mvh Sajtvärden.

Upp till toppen
Annons: